Gå til innhold
Arkivverket

[#69917] Trenger hjelp til tydning. Eidanger kirkebok, Telemark. 1873


Gjest Unni Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Knudsen

Er det noen som kan tyde hva det står i anm. eller gjerne alt, så jeg får det riktig.Nedert på siden, nr, 42. Olava Christine, født 13 april 1873.Mvh. Unni Knudsen. Kildeinformasjon: Telemark fylke, Eidanger, Ministerialbok nr. 10 (1859-1874), Fødte og døpte 1873, side 114. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Litt mangelfullt, men dog:Født 13. april, døpt 25. mai. Olava Christine, uægte. Foreldre: Pige, Huusmands d(atter) Anne Larine (?) Andersd. Haaøen og udlagt barnefader ungkarl, arbeidsmand Niels Olsen (?). Faddere: Marthe Hansd. Haaøen, Inger Christiansd. ib., Johan Mathisen (?) Bua, Peder Jacobsen Haaøen, Anders Andersen Stoksund.Hjemmedøbt af Jacob Andersen Sandøen. Opgaven ..... for mig af Pigens Fader, Anders Andersen Haaøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

Jeg tror det er direkte svar på spørsmålet i kolonneteksten :Ved uægte Børn af hvem Opgaven er skeet: Opgaven skedte for mig af Pigens Fader Anders Andersen Haaøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Takk for hjelp.Tror selv også at det står i anm. at Anne (Anna)Laurines far heter Anders Andersen.Har også fått oppgitt at Anne Laurines far heter Anders Larsen.Håøya, Eidanger.Anne Laurine skal være født ca 1831 i Eidanger, har ikke funnet hverken dåpen eller hennes konfirmasjon.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Unni:Kan det være at du må gå over kommunegrensa til Brunlanes ? Nr. 27 her, f. 13. mai 1831 heter Anne Larine (ikke Laurine) og har foreldre Anders Andersen Sillevigen og Ingeborg Maria Christoffersdatter - inderster.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3071&idx_id=3071&uid=ny&idx_side=-219>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Takk til dere. Den lenken du henviser til Gro Berit har jeg også hvert inne på, er så usikker på hvem familie Anne Laurine (Larine) hører til. Her heter faderen Anders Larsen, som jeg har fått opplysninger om at det er den rette.Har lett i Eidanger kirkebøker etter henne uten resultat.Når det gjelder lenka til Kjell, så har jeg en førelse at det kan være den rette.I lenka som jeg har lagt inn øverst på siden , så heter jo faren hennes Anders Andersen og ikke Anders Larsen. Mener at det står Larine der.Da hørte 'Sildevika' som det heter idag til Brunlanes den gangen.Men hva heter faddere i Lenka til Kjell, det klarer ikke jeg å tyde.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Faddere ved Anne Larines dåp:Astrie Olsdt. Sillevigen, Maren Jørgensdt. Mørje, Søren Nielsen ibid., Niels Jørgensen Mørje, Jacob Abrahamsen Fielboe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Takk for det, Kjell.Dette ble ganske vanskelig å finne ut av. To like navn, ca like årstall og nesten samme sted, pluss to federe som heter Anders. Får studere videre. Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei og takk til deg Gro Berit.Ja så var det i Brevik Anne Larine er døpt, har bare lett i Eidanger.Det kan tyde på at vi er tilbake på henne ja.Har også sett i Klokkeboka.Anders Larsen Håøya er streket over. Dette er et av alternativene, at henne far heter Anders Larsen Håøya.Hvis du ser lenke til Mini, Eidanger ,så er det tydet i anm, at det står, hennes far heter Anders Andersen.Tror nå at det stemmer med tellinga 1865, der hun bor hos sin bror, i sammen med sin mor og far.I Eidanger bygdebok, bind 2, side 483.Bor denne familien i 'Bukkevika' på Håøya.Kan du tyde hva fadderene til Anne Larine heter.Kanskje jeg da kan finne hennes konfirmasjon i BreviK/Eidanger??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Klokkerbok ved dåp er kanskje bedre å tyde etter, men jeg er ikke helt trygg på denne skrifta LenkeFaddre: Karen Larsdatter, Oline Krist??datter, Lars Lassesen, Jacob Kristiansen??, Peder Gundersen. Håper noen andre også kan se på det.Konfirmasjon finner du i Brevik 1847, klok side 222, mini side 146.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei og takk til deg Gro Berit.Nå har jeg fått notert meg konfirmasjonen hennes. Det var ikke lett å lese faddere, men det går greit.Mvh. Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei og takk til deg Gro Berit.Nå har jeg fått notert meg konfirmasjonen hennes. Det var ikke lett å lese faddere, men det går greit.Mvh. Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

I Ragnhild Stamlands bok 'Håøya' fra 2002 (Brevik Historielag) henter jeg følgende om Bokvika, bruksnr. 9:Anders Larsen, født 1801, død 1894. Sønn av Lars Amundsen Plassen og hustru Anne Olsdatter. Gift 18. desember 1818 med Maren Kristine Christiansdatter, født 1792, død 1871. Datter av Christian Sørensen, Valås og hustru.Deres barn: 1. Kirsten Marie,f. 1820. 2. Jacob, f. 1821. 3. Christian, f. 1825. 4. Lars, f. 1829. 5. Anne Larine, f. 1831, død 1912. 6. Maren Kristine, f. 1834. 7. Karen Kirstine, f. 1836. (.....)Anders Larsen brukte Bokvika frem til 1864 (.....) Anders og Maren Kristine flytter nå til Plassen, og lever der som føderådsfolk. Med seg har de datteren Anne Larine. (......) Christian Andersen drev som fisker ved siden av gårdsbruket. Han døde i 1891. Bokvika ble 3 år senere skjøtet over til eldtste sønnen, Lars Christiansen, for 860 kroner. (.....) En forpliktelse ved å overta Bokvika, var at Lars tok seg av sin tante, Anne Larine. Hun ble her noen år, men kom senere til Vikane og ble da tatt hånd om av Caroline og Jacob Jacobsen.Om de to sistnevnte fortelles det: Jacob og Lina (Caroline) var snille og gode mennesker som hadde hjerterom og husrom for flere enn seg og sine barn(.....) Dessuten var Anne Larine Andersdatter i pleie her. Hun var født i Bokvika i 1831 og døde i 1912, datter av Anders Larsen og hustru Maren Kristine Christiansdatter. Hun var tilbakestående, og I.C. Ramberg skriver i sin Boken om Eidanger at hun var boende her i 1900 som fattiglem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei og takk til deg Kjell.Her hvert inne på tanken ang, boka (bøker ) som Ragnhild Stamland har skrevet om slekter på Håøya.Dett var veldig intressant.Når det gjelder hovedpersonen jeg er ute etter (Anne Larine) så kan kan jeg ikke finne noe annen alternativ, enn at hun må være mor til Olava Christine født 13 april 1873.Som det står skrevet i kirkeboka er faderen hennes, Nils (Niels) Olsen Auen.Inne noe årstall på ham desverre.Har lett i Eidanger boka etter denne Nils. Siden han kaller seg Auen, må han ha hatt et forhold der, mulig at han kan ha hvert gårdsgutt eller noe lignende.Unni Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.