Gå til innhold
Arkivverket

[#69921] Gassibakken og Prunche(n)bakk/e/n-to merkelige navn fra Eiker,16-og 1700-tallet!


Gjest Sven Erling Fyhn Svensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei alle Eiker-spesialister og interesserte!Gjennom gjentatte 'dykk' i Bjørn J. Rosenbergers transkripsjon av Eiker kirkebok 1 ('1683-1704'),dukker disse mekelige navnene opp,og av ren nysgjerrighet lurer jeg på om det er noen der ute på verdensveven som har så god lokalhistorisk kunnskap at de kan fortelle meg hva disse navnene betød.Jeg antar at de er fosvunnet fra Hokksund-området for lengst.Gassi er vel navnet på en slekt som jeg påtruffet flere ganger i blandt annet tingboken,en viss Daniel Gassi vitner mot Rasmus Jørgensen ifm. en stevning for ulovlig fiske av laks med garn,datert 10/10-1654.Navnet fant jeg også på FS/IGI med en konsentrasjon på Nord-Jylland(Fladstrand som i dag heter Fredrikshavn),samt en viss Lauritz Nielsen Gasse/i 'fra Eiker' som att i lenker på Akershus for delaktighet til tyveri(kilde:Oslo bys historie bind 2 s.254 1992).Prunchen høres nesten tysk ut i mine ører,kanskje ikke så rart med tanke på den 'bergverksaktiviteten' på Eiker i 1602 og omkring 1619-20,samt senere.ALTSÅ:HVA VAR DISSE NAVNENE???Mvh en som er meeeeget interessert i Eiker-forhold ca.1600-1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei Berit!Takk for raskt svar.Alikevel synes jeg at det Rygh skriver liksom ikke passer med navnet på dette bruket/underbruket på Eiker.Om det hadde vært et bruk på Eiker med rot i manns navnet Ga(a)se,ville det kanskje også være nevnt hos Rygh, eller,han kjenner jo tydligvis til eksempelet fra Lier?!. Hva med å døpe sine barn fra Haug kirke på Eiker hvis man bodde på Heggen i Modum?.Var kanskje Haug kirke hovedkirken også for de som bodde på Modum.Men jeg spør altså som nysgjerrig amatør?.Med ønske om en god Kristi himmelfartsdag, Sven Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.