Gå til innhold
Arkivverket

[#69923] Leter etter en Mathias Erlandson, født 9/5-1872 på vestlandet


Gjest Ole Jon Moastuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Jon Moastuen

En amerikanse slektning lurer på om noen vet noe om hennes bestefar som var fra vestlandet, og ble født den 9/5-1872. Han het Mathis (Matt) Erlandson i Usa, og ble den 1/10-1908 gift med Janna Johannesdtr. Viken fra Fåvang. Matt døde den 6/5-1954. Han reiste til Wisconsin, og dette må ha vært før 1908. Min amerikanske slekning har også hørt nevnt at etternavnet eller slektsnavnet i Norge kunne ha vært Kleven eller Rokne, men dette er ikke sikkert. Matt snakket ikke noe om sin norske bakgrunn. Jeg vet at jeg har lite opplysninger, men er det noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Jeg lurer på om dette sporet kan være noe å forfølge?Her er en Mathias, sønn av Engebret Erlandson, født 9. mai 1872 på Ringebu (nabosokn til Fåberg?), øverst på siden: Kildeinformasjon: Oppland fylke, Ringebu, Ministerialbok nr. 7 (1860-1877), Fødte og døpte 1872, side 93. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8947&idx_id=8947&uid=ny&idx_side=-98>LenkeDe bor på gården ElstadKLEVEN i 1875: Lenke Konfirmasjonen i Oppland fylke, Ringebu i Ringebu, Ministerialbok nr. 8 (1878-1898), Konfirmerte 1887, side 137. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

I boken ''Nedlagde heimar i Ringebu'', utgitt av Ringebu Historielag, står det på side 201 om Elstadkleiva midtre eller midt-Kleiva.''Det ser ut til at same slekta var i midtre Elstadkleiva frå før 1800. I 1801 budde Tosten Engebretsen f.1760 der. Han var g. 1792 m. Marit Jonsdtr f.ca.1764. Dei hadde da borna Siri (Sigrid) f.1792, Kari f.1796 og Engebret f.1799. I 1803 fekk dei tvillingar, Beret og Marit. Tosten døydde i 1806, men familien vart buande der, og dei fem borna voks opp. Engebret Tostensen g.1825 m. Mari Pedersdtr budde på bruket i 1865 og 1875.''Deretter følger en liste med Engebret og Maris barn. Som barn nr.6 står ''Trine Vilhelmine f.1841 g. 1866 m. Engebret Erlandsen Nordrum f.1830. Dei budde på bruket i 1875 og hadde borna: Emil Gustav f.1867, Even f.1869, Matias f.1872 og Mari f.1874. Engebret Erlandsen reiste til Amerika i 1881. Kona og borna vart att i Norge, men reiste etter i 1890.''.Jeg har ikke funnet familien blant utflyttede i 1890 i kirkebøkene for Ringebu og Fåvang, men disse listene er svært mangelfulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Jon Moastuen

Dette kan være noe å forfølge. Kan ikke utelukke at han var fra Ringebu. Må legge til at Janna Viken er født den 16/1-1899, og reiste til USA den 25/5-1907. Hun traff Mathias på farmen til sin søster. Dette kan vel også styrke teorien om at de var fra samme kommune, hvis en tenker seg at utflyttede 'ringebuinger' holdt sammen 'over there' Takk for hjelpen så langt. Jeg får lete og se om jeg kan finne immigrasjonen til Mathias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.