Gå til innhold
Arkivverket

[#69932] Tellei Nielsen Stangenes, Randesund, VA. Kom han fra Heddeland, Mandal?


Gjest Petter Langeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Petter Langeland

Tellei Nilsen var bonde på Stangenes i Randesund, gift med Bente Torsdatter. Gården var fra hennes familie. Da Tellei døde flyttet hun til Knarrevig og senere til Natvig i Høvåg.Skiftet 29.nov. 1692 : Telle Nielsen Stangenes død. Enke Bendte Thoresdatter. Barn: Niels på sjøen, Jørgen i Engeland, Torgi, Ragnild. Jord: 3 9/35 eng. i Stangenes.Tellei ble begravet i Oddernes kirke, VA den 28.aug.1692. ( side 226 nr.43)LenkeHer mener jeg det står noe om Heddeland af Mandal. Kom har derifra?Er det isåfall noen som kan hjelpe med å finne hans opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Det finnes nevnt en 'Torkel Nielsen Heddeland' som var kapteinløytnant og etter Øyslebø-boka bosatt i Kristiansand. Det er trolig den samme, sønn av Niels Robertsen Heddeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Takk for svar!men etter hva jeg finner på DIS-treff ble Niels Robertsen Heddeland født i 1639. Da kan vel ikke hans sønn ha fått 3 barn før 1676...Hilsen Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Vi får anta at Niels Robertsen var noen år eldre. Hvis det finnes skifte på SAK etter ham (1695?) kan en kanskje få noe mer bekreftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Torkel Nielsson Heddeland (eller Helleland som det ville stå i gamle skrifter) ble utkomandert til krigen i 1709 og stasjort der ut krigen, siden bodde enka og barna Nils, Marie og Anne Sofie der, og de gjorde ifølge Øislebø II s. 339 stadig sin rett til best odel i 2 huder i Heddeland gjeldende.Så denne Torkel Nilsson er det nok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Det jeg har er Guttorm Holte i Randesund, som i 1624 med sine medarvinger har 1 1/2 h 2 eng med sine medarvinger i Holte, i Grevstad i Fjære 2 huder msm og 3 huder i Stangenes på egen hånd(?).Jeg har ikke gjort noen undersøkelser, men har ført ham som sønn til Tomas Jørgensson Holte og Bodil Gutormsdotter Gjusnes.1647 er det Birgitte Stangenes 1 1/2 hud og Anders Holte msm. 1 1/2 h.Tore bruker 1 1/2 h 1 gsk og Guttorm, Lasse og Oluf 5 gsk dvs 1 h 1 gsk.Se forøvrig: Digitalarkivet tema: 16986: Uradel i Sørlandsgenealogien?Torleif Odland, Kristiansand, 23.02.2004 17:07 (91)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Tore (Tomesen) bruker av 1 1/2h 1 gsk, som du nevner er svigerfaren til min Tellei Nielsen, uten at det hjelper så mye. Tellei hadde ellers vært sjømann og han og kona Bente Torsdatter skal også ha bodd på Strømme i 15år.Er det noen som kan transkribere hva det står i kirkeboken, kommer han fra Heddeland som jeg tror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

I kirkeboka står det i alle fall ikke Heddeland/Helleland så langt jeg kan se.Så langt jeg tyder det er det : S.....lan, 2. bokstav kan være E eller C. Det gir mange muligheter i Norske Gaardnavne. Den eneste T.. Nilson jeg finner i 1663-66 i Mandal er på Stray: LenkeJeg ville vel krysssjekket ytterlige i folketellingen og gårdsnavn med S....land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Til 1) Jeg tror bestemt det står Tolley Nilssøn Heddeland af Mandall i kirkeboken. H-en i Heddeland kan sammenliknes med for eksempel innførsel nr. 12 på side 224 der det blant annet står '... hindes Mand heder Peder ...'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg skal ikke forsverge noe, men første bokstav ligner mer på S-en i Sivertsson ovenfor, og eventuelle d-er minner ikke mye om d-en i MadsDatter, også ovenfor.Forøvrig er hånden ganske konsekvent med bruk av store bokstaver i forbindelse med gårdsnavn og på side 224 brukes en normal stor H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Ser at det stort sett er store H-er som er brukt, men på side 232 nr. 25 står det vel Anne Hansdatter og her er det brukt en H svært lik H-en i Heddeland.Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Et ytterlige problem: For meg synes det som om det to forskjellige personer som foretar innførslene, en før nr. 20 og en etter nr. 43.T-ene er bl.a forskjellige, samt at det synes som om det brukes en tynnere penn fra 20-43, uten at det bør tillegges for stor betydning.Med andre ord tror jeg at det er innførslene fra 20-43 man kan sammenlikne. S. 232 nr. 25 er med andre ord den andre hånden.Beklageligvis betyr det at man ikke kan få sammenliknet dobbelt 'd'.Jeg har gått gjennom Heddeland i Øislebø-boka, men jeg finner ikke noen personer på de forskjellig gårdene der rundt 1650 som kan være aktuelle foreldre.Jeg avskriver uansett Torkel Nilsson Heddeland nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

I skattematrikkelen 1647 for Øyslebø finner jeg på Wester Helleland blandt eierne Niels Hellelannndz arffuinger.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Her tror jeg faktisk at det er feil i Skattematrikkelen:I 1624 iflg. Øislebøboka hadde Are Olafsson 1 1/2 h 7 1/2 eng i Vestre Heddeland.For 1647-48 oppgir ØB at Kongen har 1 h, Torgi (Pedersson) Vatne 1/2 h, Øyslebø kirke 1/2 h og Knud Bue og Are Heddelands arvinger 2 huder.Det er skifte etter Are Olufsson Vestre Heddeland 24.11.1637 og han har barnaOlaug gm Gaud Eriksson NødingTarjer gm Knud Aanonsson Bue fra STovelandAstri gm Knud Sommundsson TrylandDette er de som sitter med 2 huder i VH i 1647 og de er Are Hellelands arvinger, ikke Nils Hellelands.Det blir Olaug og Gaud som fortsetter på VH og med odelen der. Det jeg ikke har kontroll på er om Knud Sommundsson Tryland har en sønn Nils som kunne forklart 'Nils-navnet'.Jeg har en sterk mistanke om at Are O har en sønn i tillegg til de tre døtrene, nemlig Vrei Manneråk som i 1624 sitter med 1/2 hud i Vigmostad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Tellei Nielsen (født ca.1640) blir nok vanskelig å finne ut av. Han var som nevnt sjømann og hadde bodd 15 år på Strømme i Randesund. Endte opp på Stangenes. I skiftet var det kun jord i Stangenes (som var konas odel). Han var neppe noen rik bondesønn, heller en som måtte ut i verden for å klare seg.Og takk til alle bidragsydere!mvh Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.