Gå til innhold
Arkivverket

[#69933] Rasmus Madsen, død 1779 i Bergen


Gjest Henning Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Henning Andersen

Rasmus Madsen døde i Bergen 1779 og gravlagt 14.juli s.å.Finnes det et skifte etter ham, og hva står i skiftet om eventuelle arvinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dessverre! Jeg finner ikke navnet i skifteregisteret for Bergen, og heller ikke i den trykte oversikten over dødsfall i Bergen, hentet fra avisens dødsannonser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Han var arbeidsmann, 33 år gammel og bodde 'ovenfor Krybben' i Korskirkesoknet, og siden han fikk fri jord og fri kiste var han nok fattig. det forklarere fravær av skifte og dødsannonse.Jeg finner imidlertid ikke noen som peker seg ut som denne mannen i databasen over vigde i Bergen, og heller ikke noen av barnefedrene i Bergen ser ut til å passe med denne mannen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Takk for hjelp igjen. Jeg har en Rasmus Madsen som gifter seg med Kari Larsdatter i Hamre Kirke 6.januar 1769. Samme år får de ei datter, som jeg ikke finner konfirmert i Hamre. Hennes navn er Edel Dorthea Laurentia Rasmusdatter. Hun ble gift osv.. og henne har jeg full kontroll på. Cluet må være å finne henne konfirmert. Videre fikk 'min' Rasmus Madsen tre barn til; 1773 død 1773, 1775 død 1775 og 1776.Ihvertfall ble de to av barna døpt og begravet i Hamre. Det er mulig jeg har funnet rett Rasmus Madsen død, men jeg har jo ikke fått noe bevis på at dette stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Denne familien står omtalt i Åsane i fortid og nåtid II side 228. Det som ikke står i bygdeboken for Åsane er at Rasmus sin mor Edel Dorthea Klausdtr. var født ca. 1701 i Fjaler. Hun var datter til tambur Klaus Mosesen Dale (død på Ladegården i København i 1714) og hans kone Helga Larsdtr. som det ble holdt skifte etter på Strand i Jølster i 1751.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Tusen takk for info og tips. Da skulle jeg likt å vite hva som stod i det skiftet. Håper jeg inne på noe riktig her. Jeg må låne den bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Jeg fant dette på nett: 'Edel Dorthea Clausdatter (ca. 1700 – 1778 Fløen, ÅrstadI var gift med Mads Andersen Viskedal fra Førde. De var trolovet i Jølster i 1736, og hadde et barn døpt før utreise: Søgnille Madsdatter (1736 Strand - ?). De er registrert bosatt på Nordås i Fana 1739-1751, på Unneland i Haus 1755-1769 og på Fløen i Årstad før 1778.'Kilde: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

kan det være dette skiftet?Førenamn: HelgeEtternamn: LarsdtrGard: VasendenSkipreide: JølsterProtikoll nr.: 5b, page 442bÅr: 1749-1752Fogderi: Sunnfjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Kenneth Bratland (6)Jeg var på Deichmanske bibliotek og de hadde ikke bndII: er den virkelig utgitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Denne Rasmus Madsen - fikk han også et barn som ble døpt på Askøy? Dåpen er i såfall her: LenkeJeg ser en Mads Andersen som fadder. Faren til Rasmus Madsen het jo det.Er det noe logikk i dette? Iler til og sier at Bergensområdet er jeg lite kjent i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Moren er Karen Larsdtr og barnet ble døpt på Damsgård, Laksevåg som jo er i Bergensområdet og ikke på øya Askøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Til innlegg (5): Hva skjedde med Edel Dorthea? Det jeg har funnet ut hvis det er riktig dame er at hun giftet seg i Bergen i 1793 med matros Ole Hansen Sem, deretter får de sønnen Rasmus Emanuel f. 1795 i Bergen. Siden vet ikke jeg mer.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Edel Dorthea er min 3.tippoldemor og jeg har en del om henne, hennes søsken og etterkommere. Jeg vet ikke om du slektsforsker på denne familien eller hva, men ønsker du mer opplysninger får du si ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Det jeg ønsker å vite er når hun og mannen døde. Dessuten når mannen Ole Hansen var født og hans fødested. Jeg er både slektsforsker og bygdebokforfatter for Åsane.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Edel Dorthea Lauretia Rasmusdatter ble født 1769 på Fladøen, døpt 27. mai s.å i Hamre kirke. Hun ble konfirmert 1786 i Korskirken i Bergen. Hun døde 21. mars 1847 (18-186) i Bergen og gravlagt 26.mars i fra Bergen domkirke.Ole Hansen Sem er det verre med. I innrullingen i Bergen, kilden ligger på RA, står han oppført som født 1770 i Christiania. (Jeg har ikke klart å verifisere dette).De fantes ikke i 1801-tellinga i Norge og vi må til København for å finne dem: De bor da losjerende i Rævegaden 19, 2751 Kjøbenhavn. Da med sønnene Rasmus Emanuel Sem f.1795 i Bergen, døpt 14.juni i Bergen domkirke, og Fratz Hendrich Sem f.6.des.1797 i København og døpt 10.des. s.å i Holmen kirke i København.7.mars. 1802 kom Jacob Carl Sem til verden i København, og ble døpt 15.mars s.å i Holmen kirke, København. Død 15.okt. 1823 (18-169 i Bergen) med begravelse 22.okt s.å i Bergen domkirke.1803 ble Ole Hansen Sem utlagt som barnefader for Hans Peter Ludvig, døpt 11.des 1803 i Bergen domkirke. Moren var Birte G. Olsdatter. Hans videre skjebne vet jeg ikke.1804 ble Charlotte Helene Sem født i København, med dåp 6.des 1804 i Holmen kirke, København. Hennes liv har jeg inne, men det er jo ikke hva du spør etter.Så tilbake til Ole Hansen Sem's død:Jeg har ikke funnet hans dødsinnføring, dessverre. Siste livstegn jeg har er jo at han ble far i 1804 i København. I 1807 hadde 'vi' jo 'Flåteranet' i København - og det kan antas at han var en av de over 5000 som falt ila Engelskmennenes bombardement av København. En interessant historie i seg selv. Han dør ihvertfall før 1847, da hans kone dør, som 'enke'.Jeg håper dette gir deg noe, og jeg svarer mer enn gjerne hvis det er noe mer du ønsker av opplysninger. Jeg håper at du også vil dele av dine opplysninger, hvis du finner noe vi har felles glede av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Etter det som er kommet til i denne debatten skal gi oss denne oversikten i to generasjoner:Mads Andersen Viskedal f. ca. 1706 i Førde i Sunnfjord d. 1792 på Steinestø i Åsane gift 1736 med Edel Dorthea Klausdtr. Strand f. ca. 1701 i Fjaler i Sunnfjord d. 1778 i Årstad i Bergen (henne ble det holdt skifte etter). Mads var sønn til leilending Anders Tollefsen f. ca. 1670 og hans kone Gunnhild Hansdtr. Viskedal i Førde. Edel Dorthea var datter til tambur Klaus Mosesen f. ca. 1678 d. 1714 i København og hans kone Helga Larsdtr. som døde i Jølster i 1751. Edel Dorthea vokste opp hos tanten og onkelen i Jølster: Ole Olsen og Sygnille Eliasdtr. Strand i Jølster. Sygnille var Helga Larsdtr. sin halvsøster.Barn:a. Søgnille Marie f. 1736 på Strand i Jølster, nevnt i skiftet etter moren i 1778, hun var da ugift og ble kalt Sigridb. Anders f. 1739 på Nordås i Fana d. 1740 på Nordåsc. Anders f. 1740 på Nordås i Fana, ikke nevnt i skiftet etter moren i 1778d. Gunnhild f. 1742 på Nordås i Fana d. 1799 gift 1766 med Anders Olsen Flatjord f. 1742 i Jølster d. 1819. Bosted: Rødland i Arna og Eikås i Åsanee. Rasmus f. 1745 på Nordås i Fana d. 1779, se nedenforMads Andersen og hans kone Edel Dorthea flyttet på 1750-tallet til Unneland i Arna hvor de paktet gård. Her fikk Mads som gift mann barn med Anna Anfinnsdatter Røe f. 1733 på Voss d. 1775 på Mjelde på Osterøy.Mads og Annas barn:a. Anfinn (tvilling) f. 1759 på Unneland i Arna, vet ikke den videre skjebneb. Eli (tvilling) f. 1759 på Unneland i Arna, vet ikke den videre skjebneRasmus Madsen Steinestø f. 1745 d. 1779 i Bergen gift 1769 med Kari Larsdatter Flatøy (henne har jeg ikke klart å spore opphavet til)Barn:a. Edel Dorthea Laurentia f. 1769 på Flatøy i Meland d. 1847 gift 1793 med matros Ole Hansen Sem f. ca. 1770 d. før 1847. Bosted: Bergen, København og Bergenb. Lars f. 1770 på Damsgård på Laksevågc. Brita f. 1773 på Hustruli på Osterøy trolig død som ungd. Brita f. 1775 på Steinestø i Åsane d. 1775 på Steinestøe. Mads f. 1769 på Flatøy i MelandSå er det noen som har ekstra opplysninger til oppsettet her, mottas det med takk.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Brita f.1773 på Hustruli døde samme år - 1773. LenkeDet er fint du fikk med Lars, han var jeg litt usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Takker for den. Her er Kari Larsdtr. Flatøy sin konfirmasjon i 1765: LenkeHvem som var hennes foreldre har det ikke lyktes meg å finne ut av. Sønnen Lars f. 1770 hadde en fadder som het Erik Larsen. Kanskje en bror av Kari?Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Jeg ser også at en Lars Rasmusen var fadder til Edel Dorthea Lauretia Rasmusdatter og Ole Hansen Sems første barn,Rasmus Emanuel. Det er derfor jeg fikk en mistanke til at Rasmus Madsen og Kari Larsdatter kanskje hadde en sønn til: Lars. Lars Rasmusen er jo i såfall onkelen til Rasmus Emanuel og levde i hvertfall i 1795.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.