Gå til innhold
Arkivverket

[#69939] Anne Matthiasdatter Sylow 1704-1771 og Mette Matthiasdatter Sylow 1701-1725


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Jeg har lett forgjeves etter foreldrene til Anne og Mette. Mette ble født ca 1701 og død 1725 i Arendal - ugift. Anne ble født og døde i Arendal. Hun ble først gift med Christen Koch i 1722 (han døde i 1724, ett barn. Hun ble senere gift med Stie Nielsen (Tostrup) i 1731 - flere barn. Hun sees også flere ganger som fadder i kirkebøkene i Arendal og Øyestad, men det er alt jeg finner. Det er noen andre Matthiasdatter og Mathiasen i samme periode, men ingen andre knyttet til Sylow.Kirkebøkene i Arendal starter i 1704 og Øyestad i 1694.Peter Sylow, amtskriver, (ca 1660-1719) kunne godt vært faren, men har jo feil fornavn. Hadde han en bror ?Kjenner noen til andre Sylow før 1700 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Et tilleggspørsmål:Peter Sylow var amtskriver for Lister og Mandal amt. Hvor vil han da normalt ha virket ?Se oversikt over historiske kommuner og hvor de nå inngår LenkeJeg har tenkt å søke etter bygdebøker, men her er det mye å velge i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Peter Sylow var som du kanskje vet, gift to ganger. 1) 18.12.1699 med Wilhelmine Marie Willumsdatter som døde alt i mai 1701, i barsel vil jeg tro. Jeg kjenner ikke til barn. (Hvis da ikke din Mette født ca 1701 er ett) 2)Gift 20.10.1702 med Birgitte Marie von Westen. De hadde i allefall 6 barn. Jeg har ikke Anne som en av dem. Derimot en Mette født ca 1714, gift med rektor Jacob Høyer og presten Vilhelm Clausen Frimann. Peter Sylows yngste sønn var Thomas Edvard von Westen Sylow (1716-1779)prest i Vardø og Snåsa. Gift og med mange barn, deriblant en av mine 3. tippoldefedre, armékaptein Arnoldus von Westen Sylow (1759-1810)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Carl, og takk.Det var ett barn i første ekteskap, men ikke Mette. Det er faktisk et interessant sammentreff at det relativt skjeldne navnet i gamle dager, Mette også ble brukt på et av Peter Sylows barn i 2dre ekteskap.Det er etter min mening 3 mulige alternative løsninger på at Anne og Mette får navnet Sylow: 1) Faren het Sylow, 2) moren het Sylow, 3) De har 'stjålet' navnet. 3) var ganske vanlig for menn, men ikke for kvinner så vidt jeg har erfart. Hvis moren het Sylow (og man ønsket å beholde et så 'fint' navn, ville det være naturlig å bruke det slik de to søstrene gjør. Men hvor kommer da Matthiasdatter fra - jo fra en med Matthias til fornavn og med hvilket som helst etternavn. Han er vanskelig å finne (og jeg har sjekket Fogdenes manntall 1665) hvor det riktignok er flere Matthias, men umulig å peke på noen konkret.Sylow må ha kommet fra et sted og jeg holder på en far eller en mor inntil videre. Hadde Peter en søster eller bror ?Hei Arnstein,Alle tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Leif! Jeg vet ikke om Peter Sylow hadde søsken.Det er ikke umulig at Sylow-navnet har dansk opphav. Det er mange Sylow'er der. Derfor er en henvendelse på dansk DIS eller lignende kanskje ikke så dumt. Vi får melde tilbake hvis vi finner noe.Mange takk til Arnstein for oversikten fra Domkirken i Trondheim!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.