Gå til innhold
Arkivverket

[#69947] Andreas Hetland - høker i Bergen 1774 - opphavet hans?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Gedsche Johanne Andreasdotter Hetland vart døypt i Bergen 14.1.1774. Ho var dotter av høker Andreas Hetland og kona Anna Cathrine Willadsdotter Doth.Eg har ikkje lukkast finna opphavet til Andreas Hetland og undrer på om nokon har kjennskap til denne personen og kven han var?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Her er ihvertfall en familie i ft 1801 med samme navn ettersom han har en datter Ane Cathrine er han kanhende en sønn av din Andreas?: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f18011301&gardpostnr=1188&personpostnr=8328#nedre>LenkeDenne Anders blir gift: Lenke Men det er vel tvilsomt at farens navn står i kirkeboka.Faren het nok Andreas Danielsen Hetland:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

En 60 år gammel Anders Hetland begraves i Stj Bergen den 18.3.1794. Dvs. f. ca 1734.Andreas Hetland er nevnt i ”Skiftesakter for Bergen” samme år.Lenke En Johannes Hetland, 42 år gammel og nevnt landsoldat, begraves Stj i Bergen 1773 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det er Hetland i Hjelmeland, Rogaland. Kanskje de kom derfra?Jeg ser på FS at et par, Daniel Johannessen og Malena Rasmusdtr får flere barn - deriblant en sønn Johannes i 1732 og en Anders i 1729. Men jeg aner jo ikke om de bor på Hetland! Kanskje noen med bygdebøker fra området kunne sjekke? Kirkebøkene for Hjelmeland går ikke så langt tilbake.Men ser jo i ft 1701 at det 'svermer' av Hetland i Rogaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Ja, det finnes navn som Anders, Daniel og Johannesdt. blant de som blir viet tidlig på 1700-tallet, men det mangler digitaliserte data for de som er døpt mellom 1707 og 1750? Det finnes kirkebøker for perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.