Gå til innhold
Arkivverket

[#69949] Hensiddende i Slaveriet 1852


Gjest Jan H. Trelsgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan H. Trelsgård

I en pantebokinnførsel for Flekkefjord sorenskriveri 21.11 1859 Lenke refereres en skifteforretning datert 21.03 1852 etter konen Anne Gurie Andersdatter Veisdal i Hidra sogn, Vest-Agder. Ifølge skifteforretningen var enkemannen Gjert Henrik Hansen Veisdal (f. 1781) 'hensiddende i Slaveriet'.En vandelsattest ble ifølge Flekkefjord sogneprestembetes arkiv utstedt på nevnte Gjert Henrik Hansen Veisdal i 1842 og det er grunn til å tro at den ble utstedt i forbindelse med rettergang.Finnes Gjert Henrik Hansen Veisdal innført i protokollene over innsatte ved slaveriet i Bergen og er det i så fall mulig å få vite hva han var dømt for? Etter hva jeg forstår ville han som bosatt i Kristiansands stift ha sonet sin straff i Bergen. Jeg har sjekket protokollene som er tilgjengelige på digitalarkivet uten å finne ham nevnt. Protokollen for perioden 1808-51 ser imidlertid ikke ut til å være registrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Han synes å være kommet hjem før folketellingen 1865:LenkeJeg har ikke funnet ham i domsaktene fra Bergen, og heller ikke i listene fra rundt 1850. Han kan ha sittet i Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Mange takk for svaret i alle fall. Gjert Henrik Hansen døde som follaugsmann på Veisdal 16.09 1868 - LenkeHan var involvert i en farskapssak i 1826 og ble da beskyldt for å være far til en ti år gammel pike i Risør. Kan manglende barnebidrag være årsaken til straffen? Jeg siterer fra Frode Ulvunds hovedoppgave https://bora.uib.no/bitstream/1956/3199/1/Dr.Thesis_F_Ulvund.pdf : 'Kronarbeidarar, fedrar som ikkje betalte pålagde barnebidrag, kunne også innsetjast på festninga. Festningane opplevde desse som eit problem, dels fordi dei førte til plassproblem og dels fordi det til tider kunne vere vanskeleg å skaffe tilstrekkeleg sysselsetjing for dei. I 1869 bad Justisdepartementet innstendig om at andre løysingar enn festningsarbeid måtte prøvast for kronarbeidarane, anten arbeid hjå lensmann, private, i offentleg arbeid, eller på tvangsarbeidsanstalt.Kronarbeidarane vart ikkje rekna som slavar og er dermed ikkje med i slaveprototokollane. Følgjeleg er dei heller ikkje med i min populasjon.'Kan du bekrefte om såkalte kronarbeiderer ble utelatt fra slaveprotokollene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.