Gå til innhold
Arkivverket

[#69950] Lars Hansen Virik (1824-?), fra Sande til Sandar, Vestfold


Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

Sandefjords Blad har en artikkel i dagens utgave der etterkommere etter Lars Hansen Virik etterlyses:[url="http://www.sandefjords-blad.no/article/20090520/NYHETER/352348948/1158>LenkeJeg har funnet Lars Hansen Virik i folketellingen for 1900:LenkeFødselen til Anders Larsen og tvillingsøsteren Ingebjør finnes her:Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Sandar, Ministerialbok nr. 10 (1872-1882), Fødte og døpte 1872, side 9. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeKonfirmasjonen til Ingeborg Larsdatter i 1886:Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Sandar, Ministerialbok nr. 12 (1883-1895), Konfirmerte 1886, side 327. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Nr. 23Har foreløbig ikke funnet konfirmasjonen til Anders Larsen, ei heller finner jeg spor av tvillingene i ft 1900.Men her er familien i 1875-tellingen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

I avisartikkelen står det nevnt at hennes oldefar muligens var vognmann. Jeg mener med sikkerhet at det er riktig. Lars Hansen er nevnt som vognmann i 1865 i boka til Roger Davidsen 'Vognmannsminner fra Sandefjord'. Se s. 138. Han er da bosatt i Bugaardsgate 148. Pr. idag er vel det en del av Torggaten. Foreningen 'Gamle Sandefjord' har muligens bilder??Dersom slekta beholdt familienavnet Wirik/Virik fram til idag vil jeg tro det er mulig å finne levende slektninger i Sandefjord. For en del år siden var det en lastebileier i byen med navn Finn Virik. Mulig det kan være slekt. Barn jeg kommer på i farta: Terje og Benny. Ellers er det flere ved navn Virik i distriktet.Mvh Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har funnet konf. Andreas(18/6-26/12 1858) i Sandeherred 1873. Sandefjord: Lovise(15/2-1/5 1864) 1879, Hans(22/3-21/5 66) 1880, Jørgen(28/3-3/5 1869) 1883, Ingeborg har du allerede. Ikke funnet Anders i Sandefjord eller Sandar, og ikke Inger Marie i Sandar.Jeg har ikke funnet noen av dem i 1900, men jentene har vel sannsynligvis andre etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Mulige emigrasjoner: Ingeborg? Lenke Det var alt fra Oslo og Larvik.Merkelige greier dette her. Hvor er alle sammen i 1900 mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Tusen takk til Lisbeth Akerholt og Berit Knudsen for hjelpen så langt.Til 2: Ja, det står jo i ft. for 1900 at Lars Hansen Virik var vognmann ([url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=13&filnamn=f00724&gardpostnr=42&personpostnr=347&merk=347#ovre>Lenke), så sjansene for at at dette gjelder samme person er vel relativt store. Ft 1875 oppgir samme gateadresse.Det er utvilsomt en god del personer som heter Virik i Sandefjord - hadde selv en lærer med det navnet da jeg gikk på Breidablikk. Men søskenflokken kan jo også ha nøyet seg med etternavnet Larsen. Finner en aktuell Jørgen Larsen på http://www.disnorge.no/gravminner, men da må jeg sjekke gravstenen først, da fødselsåret ikke er nevnt i gravregisteret.Til 4: Jeg kom også over sømmersken Ingeborg (Lenke) under mine søk, men emigranten Ingeborg nevnt i innlegg 5 virker jo svært sannsynlig.Dog merkelig at hele søskenflokken ser ut til å ha 'forsvunnet' i 1900 - noen hadde kanskje emigrert - får se litt i kirkeboken om noen av jentene giftet seg utover 1890-tallet.Litt dumt at

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Jeg sendte en rekke mailer til Bjørn Hoelseth i går etter telefonsamtale. Har ikke sett dette temaet før nå.Jeg lurer på om ikke dette er Anders Wirik med hustru i 1900-tellingen? LenkeEllers har jeg funnet at det var hustru til Lars Hansen som kom fra Virik ( østre) Karen Marie Andersdatter , datter av Anders Kristoffersen Ø.Virik og hans 3. hustru Inger Margrete Iversdatter ( fra Nau)Familiene er beskrevet s. 586 under Virik i Gamle L. Berg. også i Vilhelm Møllers bøker III s. 295 står det litt om Anders Kristoffersen .Jeg har også funnet vognmand Lars Hansen f. 1824 i SANDE. ( fra gården Bølum) Lenker til dette er oversent Bjørn.Får heller ikke Vestfoldslekt til å virke for tiden.:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fra 1900-tellingen Ø.Virik bor Rikhard Martin Andersen med hustru Jørgine ( Mathilde) f. Larsdatter. og deres barn. Lenke Her burde være muligheter til å finne etterkommere. Jørgine Mathilde Larsdatter er jo datter av Lars Hansen Bølum og Karen Marie Andersdatter Ø.Virik.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Lind Johannessen

Jeg har tillatt meg å legge inn denne debatten i Vestfold Slektshistorielags Forum. Håper på den måten å få engasjert flere lokalkjente slektsforskere. Det hadde vært hyggelig å finne eventuelle slektninger her i Sandefjord før Hilary McLoughlin reiser hjem ;-) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Konfirmasjonen til en Anders Martin Andersen Virik f.1872. Det finnes 2 Anders født på Virik, men med forskjellige foreldre, og dette er feil Anders. Nr.8 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for rettelsen med feil Anders, Berit. Jeg stusset litt på yrket hans, bokbinderlærling:-)Fint at Siri tar i bruk Slektshistorielags Forum også! Mbh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Gunn. Når jeg skrev 'dette er feil Anders' så mente jeg han jeg har funnet konfirmert, nr.8. Men om det er han som er i Tønsberg vet jeg ikke. Der bør man nok finne vielsen for å se hvem han var, eller finne evt. dødsfall til Anders Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Takk til Siri Lind Johannessen, Berit Knudsen og Gunn Huglen for innsatsen så langt. Jeg hadde ikke så mye tid denne gangen til å bistå mitt faderlige opphav (Bjørn Hoelseth, Sandefjords Blad), så jeg valgte å opprette en tråd her med håp om at andre kunne tre støttende til.Fint at Siri har opprettet en tråd på Vestfold Slektshistorielags Forum. Men det bør kanskje poengteres at det er etterslekten til Lars Hansen (Virik) som det spørres etter, for Anders Larsen har vel kun etterslekt i England hvis jeg forstår artikkelen og informasjonen fra min far riktig.Den Anders nevnt nevnt i innlegg 8 og 15 kan vel ikke være den Anders vi leter etter.Ser av Disnorge.no/gravminner at Jørgine Mathilde Andersen døde i 1921 og er gravlagt på Sandefjord kirkegård sammen med mannen Richard Martin, d. 1917. Gravstøtten er nå fjernet.Jørgine Mathilde var født 6. august 1861:Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Sandar, Ministerialbok nr. 7 (1855-1861), Fødte og døpte kvinner 1861, side 156. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1261&idx_id=1261&uid=ny&idx_side=-175>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDette er vel Jørgine Mathilde i 1875-tellingen:LenkeNår det gjelder Jørgine og Richard Andersens sønn Reidar, f. 1893, så er vel dette graven:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Når har jeg lett etter dødsfall 1876-1887 Sandar og 1876-1890 Sandefjord uten å finne Anders Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 19: Men hvilken Anders er det du lette etter - den du antok var feil Anders for å kunne eliminere ham? 'Vår' Anders Larsen døde jo i England.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Du Berit hadde nok rett i at det var en annen Anders Wirik i Tønsberg 1900. I denne tellingen på digitalarkivet er dette Anders Andersen Wirik, f. omtrent på samme tid som Anders Larsen. LenkeHar lett litt under utvandrere ca 1907 etter Anders Larsen Virik, uten hell til nå. Mulig han har fart til sjøs og ikke er registrert som utvandrer til England?Har heller ikke funnet ut om bygninger til Østre Virik fortsatt står. Ellers skulle det være mulig å finne huset der Anders Larsen vokste opp i gamle Bugaardsgade?Håper damen finner etterkommere før hun reiser tilbake.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Ettersom Anders Larsens storesøster Jørgine bodde i Hedrum en tid, tenkte jeg at Anders også ble plassert der for en periode. Og sannelig min hatt ble han konfirmert der i 1886:Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Hedrum i Hedrum, Ministerialbok nr. I 9 (1881-1903), Konfirmerte 1886, side 134. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4230&idx_id=4230&uid=ny&idx_side=-131>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her gifter foreldrene til Karen Marie Andersdatter seg i 1832: LenkeI L. Bergs Sandeherredbok står det at Inger Maria Ivarsdatter kom fra Nau ( Kan muligens Nauf i Hedrum?)Det kunne være en forklaring på Hedrum-tilknytning. ( Bare gjetting, men artig at du fant konfirmasjoenen til Anders i Hedrum)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en vielse i Hedrum som kan være til foreldre V Inger Maria Iversdatter: LenkeI 1801-tellingen bor det en tjener ved navn Iver Larsen på gården Nauf og en gårddatter med samme navn som bruden ved vielsen.Har dessverre ikke HEDRUMBØKER for hånden, for det kan jo være at det finnes noe om Inger Maria Iversdatter der?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.