Gå til innhold
Arkivverket

[#69951] Er historien tilfeldig?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg fikk et litt artig e-post i går med følgende opplysninger fra amerikansk historie:Abraham Lincoln ble valgt i kongressen i 1846.John F. Kennedy ble valgt i kongressen i 1946.Abraham Lincoln ble valgt som President i 1860.John F. Kennedy ble valgt som President i 1960.Begge var veldig opptatte av borgerrettighetene. Begge hustruene mistet barn mens de bodde i Det Hvite Hus.Begge Presidentene ble skutt og drept på en fredag. Begge Presidentene ble skutt i hodet.John Wilkes Booth, som myrdet Lincoln, ble født i 1839.Lee Harvey Oswald, som myrdet Kennedy, ble født i 1939.Nå blir det veldig merkelig:Lincoln's sekretær het Kennedy, Kennedy's sekretær het Lincoln.Begge ble myrdet av en person fra sørstatene. Begge Presidentene ble etterfulgt av en fra sørstatene med navnet Johnson.Andrew Johnson, som etterfulgte Lincoln, ble født i 1808.Lyndon Johnson, som etterfulgte Kennedy, ble født i 1908.Begge morderene ble kjent under 3 navn Hos begge er navnene sammensatt av 15 bokstaverHold deg nå fast:Lincoln ble myrdet i et teater ved navn 'Ford' Kennedy ble myrdet i en bil av merket Lincoln, laget av 'Ford'Lincoln ble myrdet i et teater og hans morder løp til et varehus for å gjemme seg. Kennedy ble skutt fra et varehus og hans morder flyktet til et teater og gjemte seg der.Booth og Oswald ble myrdet FØR rettsaken kom opp.Her kommer toppen….1 uke før Lincoln ble skutt, var han i Monroe, i staten Maryland 1 uke før Kennedy ble skutt var han hos Marilyn Monroe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Abraham Lincoln ble skutt i 1865.John F. Kennedy ble skutt i 1963.Dermed er rekken brutt og sammentreffene neppe noe annet en tilfeldigheter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Det faktum at jeg, du og en blomst på marken lever er - for meg - et mye større mysterium.Hvis jeg tok meg tid til å knytte forbindelse til de millioner(??) av hendelser som jeg kan forbinde mot mitt liv, ville jeg nok også funnet forhold som hadde passet i denne lista. Men flest ville det jo bli som ikke passet.Men artig er det!- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det kan vel være grunn til å sjekke alle påstandene i mailen før vi begynner å snakke om guddommelige sammenhenger. Det er ikke bare i slektsforskning at kildekritikk er en dyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(1,2)Det passar endå betre når ein 'legg på' litt: Ei kjelde som presenterer desse samantreffa, seier også at'It is an urban myth that Lincoln had a secretary named Kennedy. There is no record of that.'og 'Booth actually fled to a farm and was killed in a tobacco barn. It might be a stretch to call it a warehouse. '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

For eksempel ble John Wilkes Booth (i følge Wikipedia i hvert fall) født 10. mai 1838...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Lincoln døde dessuten dagen etter at han ble skutt, og kan dermed ikke ha blitt skutt og drept på en fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Dessuten: Selv om Lincoln brukte sterkt press, kanskje til og med grunnlovsstridig sterkt press, for å holde Maryland (John Wilkes Booths hjemstat) i unionen før borgerkrigen, så endte Maryland opp sammen med nordstatene i Borgerkrigen. Begge morderne var altså ikke fra sørstatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Og: Dersom ingen kan komme opp med kilder for det som står i siste linje i den refererte mailen, vil jeg faktisk hevde at den i utgangspunktet er laget som en vits, ikke som et alvorlig forsøk på å vise sammenhenger som ikke kan være tilfeldige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(9 mfl): det heiter vel at du ikkje skal øydelegge ei god historie med ekle fakta....Søkjer du på Google etter 'kennedy lincoln similarities' får du 15000 tilslag. Eitt av dei er Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Litt pedanteri: Det blir feil å oversette 'warehouse' til 'varehus' på norsk. Det engelske ordet tilsvarer et lager eller pakkhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.