Gå til innhold
Arkivverket

[#69953] Er det noen som har Ida i anerekka si?


Gjest Ole Arild Vesthagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank H. Johansen

Vi kan jo foreta en mtDNA-test for å sjekke om hun faktisk er mormors mormors mormors morsmors.....mormor :-)Men vi vil vel slite litt med å fylle inn alle generasjonene i mellom, regner jeg med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Såvidt jeg har fått med meg døde Ida ca. 9 måneder gammel og hadde vel ikke egne barn. Ellers kan jeg ikke la være å tenke på hvordan man genererer Sosa-Stradonitz anenummer for en 47 millioner år gammel ane - med liten skrift ville vel nummeret rekke herfra til månen.I tillegg er nok anesammenfallet betydelig, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Det tar nok ikke lang tid før Ida begynner å figurere i diverse suspekte anetavler på nettet. Jeg har fra før både Odin og Frigg og Adam og Eva som aner, ifølge et par kjente norske nettsteder.Fra spøk til alvor: Denne Ida var vel ni måneder gammel, tilsvarende et seks år gammelt menneske, da hun døde. Hun har således neppe noen etterkommere.Vet noen hvorvidt denne Ida er blitt testet for mt-DNA? Hun levet jo betraktelig tidligere (om. 47 millioner år siden) enn den mitokondrielle Eva (om. 170.000 år siden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg tror 'Eva' befinner seg på grensen til hvor gammelt mt-DNA man kan teste. Til sammenligning kollapser Y-DNA langt tidligere, man kan visst bare følge det rundt 60 000 år tilbake.Hadde man kunnet teste mt-DNA flere millioner år tilbake i tid, hadde det jo ikke vært noe problem (i hvert fall et mindre problem) å følge menneskets avstamning tilbake i tid. Slik det er nå, står forskerne med en liten 'skog' av formennesker, som hver for seg kan være en forløper til mennesket, men som ikke behøver å være det. Dette ifølge en dokumentar på tv for noen år tilbake. Om 'Ida' vil få noen som helst innvirkning på denne 'skogen' av mulige fjerne aner, vet vel kanskje ingen pr. i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Hvis Y-DNA i et gitt tilfelle kan bevares i f.eks. 1.000 år: Er det ikke mulig å DNA-teste norske konger og andre menneskelevninger fra gammel tid? Hva med Osebergkvinnene, som sikkert kan ha mt-DNA intakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Uten å kunne skjønne (eller forstå) kan jeg ikke med mine beste evner forstå at noen kan si eller dokumentere at de er etterkommer av Ida selv med DNA.Men genealogi er morsomt. Noen kommer sikkert til å prøve seg. Og det skal vi være glad for :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og når jeg ser på gamle familiebilder, og spesielt fra mitt bryllup, så ser jeg kanskje likheten, ikke fra min familie men....:-) Så kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(6) Leste nylig en lengre artikkel på nettet om forsøkene på å teste mtDNA fra Osebergkvinnene, men finner den ikke igjen nå. Konklusjonen var imidlertid at det man tidligere mente å ha funnet ut måtte forkastes, fordi det hadde skjedd forurensning av prøvene fra prøvetakerne. Og per i dag sitter man igjen med for lite materiale til å kunne fastslå noe som helst. Man håper at bedre teknologi i fremtiden kanskje skal gjøre det mulig.Det er sikkert mulig å teste restene av norske kongelige, men det er jo mulig at noen har etiske betenkeligheter. Lettere da med folk man ikke vet hvem var. Leste en gang, muligens på Oxford Ancestors' hjemmeside, at det finnes mennesker i dag som har samme mtDNA-signatur som The Cheddar Man i England, og disse må jo da være beslektet med denne mannen, men selvsagt ikke direkte etterkommer, siden mtDNA ikke arves via menn. (En amerikansk dame, som hadde misforstått litt, snakket om 'The Cheese Man'!). Mener å ha lest et sted at DNA'et til Ötzi, ismannen fra Alpene, også er analysert, og at også han har slektninger i live i dag. (Men jeg kan huske feil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Det betyr at dersom Y-DNA-resultatet er godt nok, så vil det langt på vei kunne fortelle hvorvidt en gruppe nulevende mennesker er beslektet med en gitt mann, det være seg en norsk konge. Man vil jo trolig aldri kunne få bekreftet hvorvidt man selv er direkte etterkommer av vedkommende, men det kan fastslåes at man selv og vedkommende har en felles ukjent forfar. Jeg forstår det slik.Det finnes etter hva jeg har lært menneskelevninger etter norske konger og så videre, blant annet i Nidarosdomen. Er de blitt DNA-testet? Hvis ikke: hvorfor? Jeg håper at det skyldes ressursmessige eller teknologiske forhold, og at det ikke er Arbeiderpartiets egalitærpatrulje som har satt foten ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er vel bare hvis det er ren mannslinje at en kan få vite om en har samme DNA som f.eks. Kongelige menn. Jeg vil nok aldri kunne få bekreftet at jeg kan være etterkommer av Kong Oscar den 2, som visstnok skal være min mormors mormors far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Ad innlegg (12):Nei, det tilfellet var du ganske uheldig med. Det er litt urettferdig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.