Gå til innhold
Arkivverket

[#69956] En tapt formor i Land


Gjest Sonja Fjellhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Sonja Fjellhaug

Jeg leter etter min formor Berthe Marie Johansdtr født 20.4.1821 i Torpa. Jeg finner henne sammen med moren Mari Engebretsdtr på Tomlevolden i Nordsinni 1865, men ikke senere. Er det noen som vet hvor det ble av henne? Jobber med anetavla mi, og skulle gjerne ha visst hvor det ble av henne og når hun døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

I 'Boka om Land' bind VIII side 459 (bindet om Nordsinni)står følgende i avsnittet om Tomlesveen:Ole Hovelsen Tomlesveen, døpt 1783, død 1858. Gift 1. gang 1814 med Berte Andersdatter Olemoen under Rustaden, døpt 1789, død 1834. Barn: Marit, født 1818.Ole gift 2. gang med Mari Engebretsdatter Hyttegjerdet under Vasslien, døpt 1788, død 1883.Oles datter Marit og hennes mann Gulbrand Olsen Øymoen overtok bruken av Tomlesveen. Mari Engebretstdr. var føderådskone hos dem i 1865, se lenke i innlegg 3.Mari Engebretsdtr. døde 7.12.1882, begravelsen finner du her: LenkeDet står ingenting i bygdeboka om at Mari Engebretsdtr. hadde noen barn.På side 113 i samme bok, om Hyttegjerdet under garden Vasslien står det: Engebret Pedersen født ca. 1764. Gift (ikke i Land) med Randi Olsdatter, født ca. 1760-1773 (ikke i Land), død 1843. Barn: 1) Mari døpt 1788, gift 1837 med enkemann Ole Hovelsen Tomlesveen. 2) Olava 1790, Sissel 1793-1799, Peder 1797.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Da Berthe Maria ble døpt (Lenke) står følgende i kirkeboka: 'Uægte b. af Ungk. Johan Gulbrands. TomleEier, og Pigen Mari Engebretsdtr. TomleEier, hendes 2det Leiermål'.Berthe Maria var altså født i Nordsinni, ikke i Torpa. Hun var født utenfor ekteskap og moren hadde et uekte barn fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Fjellhaug

Opplysningnene her har jeg fra før, har jobbet med henne noen år. Men takk for innspill. Berthe Maria gifter seg aldri så vidt jeg kan se, men får en sønn utenfor ekteskap i 1846. I 1865 er han ute i tjeneste og bor ikke sammen med moren. Har lett i kirkebøken og kan ikke finne henne død, så muligens har presten glemt å skrive henne inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Sonja Fjellhaug

Takk innspill. Jeg har funnet henne død i 1873. I Torpaboka er det ingen fler oppllysninger om hverken henne eller barnefaren. Ole Jakob er forresten på Prestrudgjerdet i 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.