Gå til innhold
Arkivverket

[#69961] Latinsk uttrykk?


Gjest Leif Biberg Kristensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Biberg Kristensen

Ved avskrift av kirkebok for Holla i Telemark 1779-1814 kommer jeg over et uttrykk som jeg ikke har vært borti før. Lenke til sida: (Lenke) Nesten nederst i siste spalte, Dom 9 p. Trinit. Her er min transkripsjon av innførselen:«17.08.1794: Klokker Peder Dahls og Mad. Sophie Margrethe Knutzens Drengebarn Christopher Wedberg, som af mig den 25 Julii a. cives? bleven hiemmedøbt, fremstillet i Holden kirke. Faddere: Hr. Over-Magazin-Forvalter Faber, Hr. Fændrik Bomhof, Mr. Berthel Bomhof, Mad. Barbara Maria Bomhof, Jfrue Johanne Dorthea Bredsdorf. Barnet født 14 Julii.»Det jeg stusser over er uttrykket «a: cives» eller hva det nå står.Ellers lurer jeg på om det var vanlig å gjøre så mye krus på en klokker på denne tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Leif!Eg forstår ikkje heilt dette, men ordet før 'bleven' er truleg 'var', altså 'var bleven hiemmedøbt'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Det kan du vel kanskje ha rett i Gunnar. I så fall står det igjen noe som ligner «a: c:» som kan være en forkortelse for inneværende år eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Presten bruker den samme ordlyden flere ganger hvor barn er hjemmedøpt av ham selv, blant annet den 4 Feb 1795 ved dåpen til Frideric Wilhelm: LenkeHer kan en tydelig se at han har skrevet 'som af mig den 6 Jan: a: c: var bleven hiemmedøpt...'Vanskelig å si hva forkortelsen a.c. står for, men en gjetning kan være 'ante communion', altså 'før nattverden'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Den 6. januar 1795 var så langt jeg kan se en helt alminnelig tirsdag, og da ble det neppe holdt noen nattverd. 25. juli 1794 var en fredag. Jeg tror mer på at a'en står for annum, altså år, og c'en for ett eller annet latinsk for 'dette' eller 'inneværende'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

6. januar er jo Hellige Tre Kongers dag, eller Festum Epiphani som den oftest kaltes her i landet. Da var det selvfølgelig natverd. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

kanskje 'anno currenti': det løpande (inneverande) år?Leif(6,5): Openberringsdagen vart avskaffa som helgedag frå 1771, så i 1795 var det nok nettopp ein 'helt alminnelig tirsdag', iallfall nesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(8): å i lenkjer vert mishandla i dette forumet....Men til artikkelen: det var som helgedag 6.januar vart avskaffa frå 1771. Men også etter 1771 vart det rekna sundagar etter openberring (epiphania). I lenkja i (4) ser du at før onsdag 4. febr (1795) er det Septuagesima, og før det 'Dom. 3 p.Epi.'. 11.januar (i 1795) var første sundag etter openberring. Dersom 6.jan. fall på sundag, skulle dette markerast som sundag etter nyår; men sundag deretter vart likevel 1. sundag etter openberring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Det vanlige i forbindelse med fødsel/hjemmedåp var at presten noterte f eks 'f:A:' bak datoen hvis hendelsen hadde skjedd forrige år, en dato uten årsangivelse betød vanligvis inneværende år. Det ville være svært ulogisk å påføre 'inneværende år' på noen få hjemmedåper. Det måtte da bety at alle innførsler, som ikke hadde noen egen påførsel (de fleste), hadde skjedd en eller annen gang utenfor 'inneværende år'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Da fjernet jeg 'etter 1771' fra avsnittet om H3K i Wikipedia-artikkelen.Til Odd: Henrich Garboe Sahl var en prest som førte sin kirkebok særdeles pertentlig. Det er veldig likt ham å notere at en dato noen uker bakover i tid faktisk er samme året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.