Gå til innhold
Arkivverket

[#69970] Regler for bruk av etternavn/familienavn ca 1750?


Gjest Ole Bjørn Darrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Bjørn Darrud

I Risør har jeg har kommet over noe jeg lurer litt på. Familien det gjelder tilhører borgerstandenMor i familien er kalt ”Mette Christine Madsdtr Thue” når hun gifter seg første gang i 1712. Neste gang hun gifter seg kalles hun kun ”Mette Christine”. Neste gang hun nevnes med eget navn er i ektemannens skifte i 1735. Da omtales hun som ”Madamme Mette Christina Madzdaater”. Deretter dukker hun opp som ”Mad.me Muller” når barna hennes har barn til dåpen. Hun gravlegges 1766 som ”Mette Christine Muller”. Jeg kan ikke se at hun giftet seg igjen etter 1735.Far i familien er kjøpmann Christen Torchildsen. Han omtales ikke som noe annet (med unntak av tillegget ”Mons.” enkelte ganger) verken som far, fadder til brorens barn, når han gravlegges eller i skiftet i 1735. Hans bror kjøpmann Jens Torchildsen omtales heller ikke som noe annet.Barna til Mette og Christen omtales kun med ”Christensen” eller ”Christensdtr” før de gifter seg, også i skiftet etter faren i 1735.De fikk i alt 9 barn hvorav 5 er levde og nevnes i skiftet i 1735. Elisabeth Catharina Christensdaatter15 år Engri Christine Christensdaatter 12 år Torchel Christensøn 11 år Karen Christensdaatter 3 år Madz Christensøn 2 år1739 gifter datteren ”Elisabeth Catharina Christensdatter Møller” seg med Christen Christensen Herskjær1747 gifter sønnen ”Mons. Torchild Christensøn Møller” seg med Ellen Christine Povelsdtr1748 gifter datteren ”Inger Christine Møller” seg med Jens Faber Scharnholt1758 gifter sønnen ”Mons. Mads Müller” seg med Elisabeth Winther.Jeg har ikke funnet noe giftemål for Karen som var 3 år i 1735.Det jeg lurer på er hvorfor alle barna når de gifter seg tar etternavnet/familienavnet ”Møller” uten at noen av foreldrene tilsynelatende har hatt noe med det å gjøre. Etterkommere av disse 4 ”Møller-barna” fortsetter å bruke ”Møller”.Ref også tema 69723 og 69890.Mvh Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Generelt tok mange slekter sitt eget slektsnavn på 1700-tallet. At d evalgte Muller eller Møller omkring 1735, kan henvise til andre slektsninger av Christen med samme etternavn, eller de kan ha tatt det fra en av formødrene. Men det at en søskenflokk tar seg slektsnavn, er ikke unikt i det hele tatt. Antageligvis har Christen selv benyttet navnet før han døde (selv om han ikke nevnes med navnet ved skiftet 1735). Du burde altså lete litt for å se om Muller/Møller er brukt tidligere i 1730-årene. Var Christen rådmann (eller et annet embede / verv) ? Monsieur-tittelen tyder på det. Av monsieur-tittelen følger at hustruen har madame-tittelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det eksisterte ingen regler for bruk av etternavn på denne tiden. Det betyr at barn f.eks. kunne anta etternavn fra morens side, eller at folk kunne anta et etternavn under veis i livet, uten at noen offentlig myndighet ble blandet inn. Jeg går likevel ut fra at det fantes noen uskrevne regler, slik at ikke folk kunne begynne å kalle seg f. eks. Tordenskiold uten å ha tilknytning til navnet.I ditt tilfelle vil jeg ANTA at Müller/Møller kommer fra Christen Torchildsens side, selv om han selv, som du skriver, aldri synes å ha brukt dette navnet skriftlig. Jeg kjenner til et analogt tilfelle i Hofgaard-slekten i Drammen, der flere linjer fra en felles stamfar ut på 1700-t. begynte å bruke navnet Hofgaard, men der de foregående 2 generasjonene ikke oppføres med navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Det hender ofte at slektsnavn ikke dukker opp i skattemanntall (som e rmin hovedkilde), men typisk fremtrer i egenhendige signaturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.