Gå til innhold
Arkivverket

[#69981] Gårdsnavn iTveit, Vest-Agder ved vielse i 1821


Gjest Laila Semming Hynne
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila Semming Hynne

HeiLurer på om noen kjente i området kan hjelpe til med å finne ut hvilke gårder det her er snakk om.Spør på vegne av en slektning i Amerika.Det gjelder par nr 9 i 1821, Osul Bendsen og Gunhild Olsdatter, nest øverst høyre side LenkeJeg leser følgende; Osul Bendsen bodde på Leimslan (den har jeg funnet igjen i tellingene) Men på Gunhild leser jeg Tromsnes? Finner ikke denne igjen i tellingene for området. Tyder jeg navnet riktig? Så kommer vi til Hans Esbage?? Esbage er det også et gårdsnavn eller et etternavn? Og til slutt Tellev Olsens bosted, der leser jeg Flagestad. Er det riktig, og hvor finner jeg denne gården? Er dessverre ikke kjent i området i det hele tatt.Ellers så er selvfølgelig all annen informasjon om paret kjærkomment. Antar at barna deres er kjent, men hvor kom de fra og finnes det en bygdebok som dekker dette området.Det ble mange spørsmål, men håper at det er noen kjentfolk som kan hjelpe til.På forhånd takk for hjelpen.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

Jeg tolker navnene som Promsnes og Hagestad og de finnes(søkte på Promsnes). Mht. Esbage/Esbæge er det ukjent for meg, kanskje en fra Esbjerg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei Per og KristianTusen takk for hjelpen begge to. Da kan jeg viderformidle dette:-)Kristian: Ja, jeg ble litt forvirret i forhold til hvor det lå, Vest eller Øst-Agder. Skal ikke være lett....Det kan høres mulig ut at det kan være forbindelse til Esbjerg Per, skal gi dette videre også.Igjen tusen takk for hjelpen.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Forøvrig finnes det en Bygdebok for Birkenes, den er vel ikke av de beste, men noen opplysninger skulle vel finnes.Jeg har bare kopier av noen få sider, desverre ingen aktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei igjen KristianTakk for opplysningen.Jeg kan prøve fjernlåne den, og se om det står noe der:-)Har ikke oversikt ennå over hvor paret bodde etter vielsen.Jeg finner ikke Osul på Leimsland i 1801, så han var nok bare i arbeid der ved vielsen. Men finner en aktuell i Oddernes derimot.Takk igjen.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Kan se ut til å være en liten nøtt Laila. Tromsnes var ikke noe kjent gårdsnavn/stedsnavn fra distriktet. Har kikket litt på to barnedåper i Tveit og faddernavn: 8 jan. 1822 Grethe Alæthe. faddere Tellev Olsen Hagestad Tellev Christensen Holte Omund Aanonsen Lien Gunhild Kittelsdatter Hagestad Tone Olsdatter Tromsnes.6. mai 1825 Berthe Margrethe faddere: Ole Haaversen Lien Rolf Tellefsen Froholdt Nils Reyerson Ødegaard Maren Olsdatter Lien Berthe Bendtdatter Kostøl.Bendtsnavnet finnes på Holte i Birkenes og under Oddernes. Og jeg støtter Harald sin påstand om at navnet er Espegra. Christensen navnet finnes i FT 1801 på Holte i Birkenes Haaversen dukker opp under Lien i Birkenes Kostøl i Tveit, finner jeg ingen Bendtsnavn på. Men hvor Tromsnes er, ja det var verre, trolig kan den Tone Olsdatter som nevnes som Tromsnes vere familie.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei Harald og TorleifEspegra er det nok. Takk for det:-)Jeg tror nok, nå som jeg har sett på dåpen til disse to barna også, at det er Tromsnes som er riktig.Tromsnes kan kanskje være en liten plass under en større gård og som senere har forsvunnet. Det hendte vel.Dette er den jeg tenkte på i Oddernes LenkeDet er vel mye sannsynlig at den Tone Olsd. Tromsnes kan være beslektet med Gunhild, mulig også Tellev Olsen Hagestad som var både fadder og forlover.Osul og Gunhild flyttet fra Tveit til Hommedal i 1825, og der får de to sønner til. Jeg får kikke mer på dette i morgen.Tusen hjertelig takk for hjelpen Harald oh Torleif.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Kan ikke finne flere barn i Tveit, har bladd frem til 1834. Men hvorfor nevnes ikke denne herren ved folketellingen av 1801 tro? Han skulle da være gammel nok. Han er heller ikke å finne i 1865. Så da kan en vell tro at han er død, men hvor? Frohold er jo i dagens Lillesand, under Vestre Moland, den Gunhild Kittelsdatter som nevnes som fadder fra Hagestad, er vell den samme jente(kansje) som er i 10 år på Froholdt i 1801. Rolf Tellefsen som er nevnt Froholdt, kan jeg ikke finne noen sammenheng til ved folketellingen.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Gunhild Olsdatter Promsnes, datter av Ole Gundersen og Aasløv Jensdatter. Promsnes er bruk under Holte nedre i Birkenes i Aust-Agder, Gnr 67. Hun ble gift i 1821 med Osuld Bentsen Lemsland (Lømsland i Tveit i Vest-Agder). Har mer om disse folka dersom det er av interesse.Hilsen Benn Johan Rislaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Se der ja, der fant du han trolig, har en hel bunke med avskrifter fra Vennesla og Vigeland, skal bla gjennom disse i morgen. Og bygdeboken for Vennesla.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Da avventer jeg det Benn Johan Rislaa har av informasjon, før jeg drar frem mappa fra Vennesla?Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei Torleif og Benn JohanEr litt forvirret med hensyn til navnet på gården. Er det riktige Promsnes?Med informasjonen Benn Johan kommer med så er vel dette Gunhild og hennes familie i 1801. Ser ut som at hun kom fra Landvig i Hommedal. Det er stedet paret reiser til i 1825 også. LenkeJeg sier tusen takk til den informasjonen du måtte ha Benn Johan:-)Tusen takk for hjelpen til dere begge to.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Ja det høres jo meget fornuftigt ut det Benn Johan har dradd frem om navnet Promsnes, om en ser på faddere ved dåpene, så er jo Holte nevnt også, om dette Bendtsnavnet kommer derfra, det har gjerne Benn Johan svar på også?Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Hei igjen!Har vært på jobb så jeg har ikke rukket å svare før nå:Her er dåpen til Gunhild Olsdatter på Metveit i Landvik: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9538&idx_id=9538&uid=ny&idx_side=-60>LenkeOle Gundersen Metveit kjøpte i 1805 bruk nr. 2 Promsnæs under Nedre Holte i Birkenes for 730 rd av Bent Alvsen Holte. I 1812 pansatte Ole Gundersen 3 ksk til Ole Nielsen Ramselien for lånte 300 rd. Samme år var det ei datter til Ole, Gunhild Olsdatter, som reiste fra sin tjeneste på Øvre Birkeland i Birkenes. Hun hadde tjent der for 8 rd siden april 1811, men utpå høsten reiste hun hjem til faren i Promsnes... da denne hendes husbonde begegnede hende med megen haarhed, så turde hun ikke av frygt for sin hilsen blive længer i denne tieneste, men gik derfra sist avvigte høst 6 uger før Michelsdag og hiem til hendes fader Ole Gundersen, heter det i rettsreferatet. Det ble sak av det i 1812. Faren møtte og gjorde forlik om å betale 10 rd til Birkelandsmannen og 5 rd til de fattige. Jenta hadde fått ny post hos Nicolai Møglestu. Han var tilstede ved rettsaken og betalte pengene.Ved folketellingen 1819-20 var Ole Gundersen 61 år, kona Aadsløw Jensdtr 57 år. De hadde barna Jens 34, Marie 23 og Tone 17 år. Gunhild giftet seg som sagt i 1821 og bodde dette året på Stien under Nedre Haabesland i Birkenes. De hadde i 1825 ei datter, Birthe Magrethe, til dåpen. Dette er fra Birkenes Bygdebok, Gard og Grænd.Ole Gundersen kom fra Hardeberg i Landvik og giftet seg i 1783 med Aasløv Jensdtr. Metveit. De hadde følgende barn døpt i Landvik: Jens 1786, Gunhild 1791-96, Gunhild 1792, Maren 1797, Jens 1799-1800, Gunder 1801-1801, Todne 1802, Gunder 1805-1805.Ole Gundersens dåp i 1758 (dåp nr. 13):LenkeAasløw Jensdtr. Metveits dåp i 1764 (dåp nr. 4):LenkeOle og Aasløws giftermål i 1783: (nr. 4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Når det gjelder Osul Bentsen tror jeg det er han som er nevnt under Wigelandsmoen i Vennesla i folketellingen 1801 (folketellingen 1016 Oddernæs), da skrevet som Ossou Bentsen, alderen stemmer, og at mora hette Gunhild tyder jo også på at det er rett da vi ser det på oppkallingen etter barna til Osul og Gunhild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Semming Hynne

Hei Benn Johan og TorleifHjertelig tusen takk. Dette var mer enn forventet:-)Da har mye kommet på plass. Jeg skal maile dette til min slektning. Tenker at det er moro å få vite litt mer enn bare det kirkebøkene forteller, som dette med Gunhild og at hun forlot tjenesten sin. Han kan ikke norsk så jeg skal oversette det så godt jeg kan:-)Også godt å få en annens synspunkt på hvor Osul kom fra, og når den samsvarer med min er det jo helt topp.Igjen takk.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.