Gå til innhold
Arkivverket

[#70007] Skilsmisse


Gjest Marie Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Martinsen

Hei,jeg er nybegynner når det kommer til slektsforskning. Jeg har funnet ut at noen av mine forfedre ble skilt.Hvordan kan jeg finne ut mer om denne skilsmissen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Det kommer at på når det skjedde. Det har vært forskjellige myndigheter opp gjennom tiden som har behandlet skilsmisser. Mine tipp-tipp-oldeforeldre ble skilt på 1840-tallet, og den saken måtte helt opp til kongen i statsråd for avgjørelse.Jeg vil anbefale boka 'Våre røtter' av Nils Johan Stoa og Per-Øyvind Sandberg. Der står det litt om skilsmisse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Martinsen

Tusen takk. Jeg antar at de ble skilt en gang mellom 1890 og 1910. Det hadde vært interessant å vite når og hvorfor de ble skilt, men jeg vet ikke hvordan jeg skal gå fram for å finne mer informasjon om disse menneskene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Med utgangspunkt i den skilsmissesaken fra 1840-tallet som jeg ”nøstet opp” i, ser det ut til at saksgangen var slik:Megling i forlikskommisjonen i det prestegjeldet der paret bodde. Referatprotokollene fra forlikskommisjonene ligger i det statsarkivet som dette prestegjeldet sokner til.Innvilgelse av separasjon. Fra og med 1800 ble separasjon innvilget administrativt av amtmannen. Amtmannen ble senere kalt fylkesmann. Saksbehandlingen befinner seg i amtmannsarkivet for vedkommende amt (fylke) i statsarkivet.Innvilgelse av skilsmisse. Søknad ble sendt via amtmannen til justisdepartementet for behandling. I 1846 ble saken behandlet og forberedt i departementet, mens den endelige avgjørelsen ble tatt av kongen i statsråd. Jeg antar at omkring 1890-1910 så behøvde ikke saken opp i statsråd, uten at jeg vet sikker når dette falt bort. Uansett, skilsmisser ble behandlet i Justisdepartementet helt fram til 1949. Da jeg fant saken jeg ”etterforsket” i Justisdepartementets arkiv, viste det seg at den innehold mange dokumenter. Her var det referat fra forlikskommisjonen, attest fra sognepresten, mannens søknad om skilsmisse med påtegning fra amtmannen, samt departementets avgjørelse i saken og kopi av brevet tilbake til amtmannen med beskjed om å videreformidle avgjørelsen til paret som ville skilles.For å finne fram i arkivene er det viktig å vite noenlunde når skilsmissen ble innvilget. Hvis ikke, kan det ble svært mye å lete gjennom.Begynn med protokollene fra den lokale forlikskommisjonen i statsarkivet.Fortsett med amtmannens arkiv i stasarkivet. Det kan være litt forskjellig hvordan disse arkivene er ordnet. Studer arkivkatalogen og spør om hjelp.Gå deretter til Justisdepartementets arkiv som befinner seg i Riksarkivet. Saken jeg fant inngikk ikke i noen egen arkivserie, men som en ordinær sak i departementets store saksarkiv. Måten å finne det på er å begynne med journalregistrene for den aktuelle perioden og se etter søkerens navn. Finner du navnet, vil det stå en henvisning til et journalnummer. Gå så til jornalen for den rette perioden og finn igjen brevet der. Følg eventuelt kjedingen videre framover i journalen fra nummer til nummer fram til det siste journalnummeret i saken. Alle saksdokumentene er arkivert på det siste journalnummeret. Bestill så arkivesken som inneholder dette journalnummert. Jeg anbefaler å ta med digitalt kamera og fotografere av alle sidene i saken, så kan du i fred og ro lese gjennom alt på PCen hjemme.I ”Håndbok for brukere av statsarkivene” av Liv Mykland (2005) står det også litt om separasjons- og skilsmissesaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.