Gå til innhold
Arkivverket

[#70010] Michel Andersen Lahlum fra Stange


Gjest Svein Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Iversen

I følge folketellingen fra 1801 bor det en Michel Andersen på Lahlum i Stange sammen med sin kone Kari Hansdatter og tre barn [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f18010417&gardpostnr=103&merk=103#ovre>Lenke .Han er 52 år, altså født ca. 1749. Den eneste Michel Andersen jeg finner som er født i Stange omkring dette året er sønn til Anders Larssen på Lahlum døpt 21.9.1749 Lenke . Følgelig burde dette være samme person.Men i Stange bygdebok for Lalum Nordre står det at Anders Larsens sønn Mikkel, døpt 21.9.1749, ble gift med Kirst Madsdtr. Ottestadeie i 1774 Lenke . En Michel Andersen ble gift med Kirst Madsdatter i 1775 Lenke , men er det sønnen til Anders Larsen? Den Michel Andersen som bor på Lahlum i 1801 ble gift med Kari Hansdatter 13.4.1784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Iversen

For å presisere problemstillingen: det jeg lurer på er om det som står om Mikkel i Stange bygdebok er feil, og om Michel Andersen, som bor på Lahlum i 1801, er sønn til Anders Larsen Lalhum som var eier av Lahlum fra 1743.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her dør en Lalumeier i 1801, med samme navn: LenkeFor meg ser det i farten ut til at det må være to personer med samme navn. Den ene som muligens dør 1801, kan være den som er oppført som sønn av Anders Larsen. Den Mikkel døpt 21 sep 1749 , er oppført g. 1774 med enken Kirsti Madsdatter , enke fra Ottestadeie ( i følge min gamle bygdebok)Han som er nevnt med barn og hustru Kari Hansdatter er ført opp som husmand ( Muligens da ikke nevnt i Bygdeboka?) Begge står oppført som i 1. ekteskap, så det passer dårlig med en vielse med en enke i 1774?Den som dør var vel en gårdeier?Skal se om jeg finner flere opplysninger her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Iversen

Hei Gunn.Takk for at du fant opplysningen om Mickel Andersens begravelse. Men jeg tror det er en feil i etternavnet som er oppgitt i databasen. Det skal nok være Lahlumeie ikke Lahlumeier. Eie til slutt henviser til husmannsplasser, så den Mickel Andersen som ble gravlagt 20.6.1801 var nok husmann på Lahlum. Så min teori er fortsatt at det som står i Stange bygdebok om Mikkel er feil.Mvh Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

'eie' er den standardiserte skriveformen, men mange prester skriver 'eier' og andre stavevarianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er merkelig det hele. Du har jo funnet 2 vielser med samme navn på mannen også- Finner ikke noe om Kirsti Madsdatter i digitale kilder, heller ikke under Ottestadeiè?I 1801-tellingen finner jeg henne heller ikke, og ikke under døde. Enig at dette er et mysterie. Kirkebøkene er ikke av de mest lettleste, så jeg har ikke greid å finne flere opplysninger i farten.Håper noen fra Stange har oversikt over dette, feil i bygdebøkene er det jo ofte. :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn kirkeboksida med dødsfallet til Mikkel Andersen , her i 2 rubrikk under 1801: LenkeFinner fortsatt ingen opplysninger om flere med samme navn på Stange, så jeg forstår godt at du tror det var samme person.Finnes det noe skifte fra 1801 dødsfallet tro? Det kan muligens gi svar?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tenkte at faddere ved barndåpene til Michel Andersen og Kari Hansdatter kunne gi spor ved hjelp V FADDERE? Her er dåpen til datter Bente 1791 i Stangeboka, s. øverst 2. side her: LenkeKan lese noen faddernavn: Ole Andersen, Ole Jensen, Anne Andersdatter og Helene Andersdatter mener jeg det står?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Sønn Hans , døpt 1789 . se nr. 2 øverst 2. s.LenkeFaddere tyder jeg til Arve Poulsen , Ole Christophersen, Even Andersen, om det hjelper deg noe?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lurer på om ikke Even Andersen er den som står som gårdbruker øverst i 1801-tellingen? Det er også en Ole Christoffersen på samme gård Lalum i 1801-tellingen.Mvh Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Iversen

Hei Gunn,Du har funnet masse opplysninger som gjør meg mer og mer sikker på at Mickel Andersen i 1801-tellingen er sønn til Anders Lahlum, bruker på Lahlum. Mickels bror, Even, var som du sier også bruker på Lahlum. Det samme gjelder broren Ole. Når disse er faddere i barnedåpen til Mickels barn, sammen med søstrene Anne og Helene er jeg ganske sikker på at Mickel er sønnen til Anders Lahlum. Mickels sønn, Hans, er forøvrig min tipp-tipp oldefar. Anders hadde mange sønner, ikke alle kunne bli brukere på Lahlum, noen måtte nøye seg med å bli husmenn slik som Mickel. Takk for hjelpen!Mvh Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.