Gå til innhold
Arkivverket

[#70014] Private hjemmesider med slektshistorisk materiale. Hvordan skal de tas vare på?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Tiden er kommet for å diskutere dette temaet. Dette fordi det de siste dagene har framkommet opplysninger om at ikke bare min, men for eksempel Tore Vigerusts hjemmeside blir lagt ned hvis det ikke blir iverksatt tiltak.Jeg skal ikke snakke på Tores vegne, men for min del har jeg frivillig startet hjemmesiden, og jeg kan når som helst legge den ned uten at noen kan kritisere meg for det.Men jeg vet at alle hjemmesidene inneholder interessant slektshistorisk materiale, og for slektsforskere generelt vil det bli et tap hvis disse sidene forsvinner.Jeg for min del hadde en visjon; Jeg ville gjøre vanskelig tilgjengelig materiale tilgjengelig, og det har jeg tildels gjort. Men nå føler jeg at tiden er kommet for en evaluering.Jeg kan ikke klage på besøket, og jeg vil gjerne fortsette å publisere materiale, men er det verdt det?Å drifte en hjemmeside på min måte koster bare et par tusen i året, og noen hundre arbeidstimer pluss reiser. Så det økonomiske aspektet har jeg frivillig valgt selv, og må selvfølgelig dekke dette selv.Og de 'sure' oppstøtene jeg noen ganger får, og den voldsomme kritikken jeg noen ganger får (feks 'stuntet' med Ovenstad), kan jeg leve med.Men kan noen komme med gode løsninger for at min innholdet på min hjemmeside fortsatt blir tilgjengelig enten etter at jeg har gått fullstendig lei, eller at jeg dør?Dette skulle jeg tro ikke gjelder min hjemmeside, men alle private hjemmesider med slektshistorisk innhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Tja, jeg har også lagt ut endel stoff på Internett. Jeg bruker tilbudet fra Google om gratis blogger. For hver e-postadresse jeg registrerer, får jeg vel 1 gbyte lagringsplass til bilder som kan legges ut på blogger. Jeg har brukt det til 'navneregistre til kirkebøker', ca 140 000 navn, 'kirkefoto', med foto av vel 800 kirker, og nå 'avfotograferte kilder'.Det koster ingenting og er enkelt å bruke. Alt som legges ut har jeg også på min PC, med sikkerhetskopier på 2 forskjellige løse harddisker om det skulle skje noe med Goggle.Fordelen med at det er gratis er at bloggene fortsatt vil ligge der om jeg av en aller annen grunn ikke lenger er i stand til å betale for et nettsted. Skulle jeg brått falle fra, vil andre kunne laste ned innholdet og legge det ut igjen. Orker jeg ikke å fortsette, kan jeg overlate brukernavn og passord til en eller flere andre.Det ideelle ville vel være at en slektshistorisk forening eller Digitalarkivet tok vare på slikt arbeid, men så er det litt gøy å holde på selv også. Jeg bestemmer hva, hvordan, når og hvor mye. Og så belaster jeg ingen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

KariDu gjør en kjempejobb (jeg så deg forøvrig på RA for en tid tilbake, men skjønte ikke umiddelbart hvem du var selv om vi sto to meter fra hverandre og fotograferte)Men din (og min) løsning er ikke framtiden.Hvorfor kunne ikke feks NSF innse og innrømme at noen private gjør en viktig kjempejobb for miljøet, ta ansvar, og i første rekke opprette en link til våre hjemmesider på sin hjemmeside? For å så kanskje ta en dialog med oss om å sikre våre data?.Jeg opplevde for en tid tilbake at en bruker på DIS (medlem av DIS) la inn en link til min hjemmeside på DIS sitt forum, med det resultat at moderator fjernet innlegget. Jeg skrev til moderator for å få en forklaring, men etter 2 måneder har jeg fortsatt ikke fått svar. Så DIS får aldri min database.Hvis NSF ønsker slektsforskermiljøet det beste og optimale, så bør de vurdere dette.Og jeg håper at DIS NSF ikke er sant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Hvis det ble fjernet et innlegg på Slektsforum med link til din webside, Lars Ove, så var det ganske sikkert av helt andre årsaker enn at denne lenken var med i innlegget.Det er ingen nær forestående fusjon mellom NSF og DIS (dessverre). Men et bedre samarbeide burde de jo få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

ToreJeg har etter beste evne forsøkt, og med flere DIS medlemmers hjelp, å forstå hvorfor nevnte innlegg ble fjernet, uten å forså det. Men at moderator med sin makt (og kanskje sin irritasjon over min hjemmeside) kan slette et innlegg er for meg nok til at DIS er en forening som ikke undertegnede kan respektere. Og det er kanskje synd? Jeg er heller ikke sikker på det.Så jeg er er heller ikke sikker på at DIS og NSF er den riktige løsningen.Men Tore:Du har sikkert andre alternativer eller løsninger på debattens spørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Bare en strøtanke: Har ikke Nasjonalbiblioteket forpliktelse og innsats mtp å lagre nettressurser?(Husker en gammel internettfleip, der et nettsted hadde en egen knapp: 'Last ned hele internett'!)- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Nasjonalbiblioteket tar årlig en backup av hele .no-domenet, samt en del andre websider med norskt innhold (bl a min egen webside [url="http://www.vigerust.net>http://www.vigerust.net ). Innholdet (slik det var ved tidspunkt for backup) er dermed sikret for fremtiden.Lars Ove, jeg vet ikke om jeg har noe svar. Jeg ser for meg at ihvertfall mitt innhold bør leve videre på f eks NSFs webside (i samarbeide med DIS-Norge - fordi DIS er en forening med samme formål og fordi DIS har så mange flinke medlemmer).Mye av innholdet på http://www.wangensteen.net passer på Digitalarkivet - blandt ''Digitale bøker'' og andre steder. F eks NSF.s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Nasjonbiblioteket tar årlig backup av .no, men ingen andre.Mener jeg har lest et sted at dersom de får beskjed om andre websider som ikke er .no-domener, så tar de også backup av disse.Kanskje Nasjonalbiblioteket bør markedsføre dette bedre og lage et innmeldingssystem for å sikre vår 'Norske Arv' bedre.Det vil være svært synd dersom det vi har lagt ut blir borte 'in worst case'. Jeg har også mye stoff på min webside som bør overleve meg, inkludert bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Til (5) Jeg har også fått fjernet innlegg, men jeg har også fått forklaring og mulighet til å modere evt flytte innlegget, så jeg er helt sikker på at vedkommende som la inn innlegget, har fått en forklaring.Dessuten er det jo smartere å forholde seg til ledelsen i en organisasjon om slike prinsippielle ting og ikke til enkelt personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Takker for innlegg, men jeg ser ikke at Nasjonalbiblioteket eller at http://www.archive.org/web/web.php tar backup av innholdet på nettsidene er er en optimal løsning. Dette fordi få kjenner til dette, og jeg ser for meg en løsning hvor nye brukere (ny generasjon) lett skal kunne orientere seg om hva som er tilgjengelig.Hvis man søker 'Lars Ove Wangensteen' eller feks 'Thomle' eller 'Spangen' på Google i dag så kommer min hjemmeside opp, men det er fordi jeg har foretatt noen grep i html som gjør at det blir mulig. Dette vil forsvinne når jeg eventuelt legger ned siden, eller hvis jeg sier opp avtalen med Webhuset.Løsningen, etter mitt syn, er at en forening (feks NSF) overtar ansvaret for disse hjemmesidene hvis de er interessert i at brukere skal ha tilgang til mest mulig slekthistorisk materiale for derved å kunne være med på å heve det generelle kunnskapsnivået innen genealogi i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg er ganske sikker på at NSF ville være interessert i en løsning, studentmatrikkel-samlingen er unik og du har der tettet et hull som de fleste ikke visste var mulig 'å tette'. Jeg synes - muligens på tvers av Tores oppfatning - at NSF ville være den naturlige samtalepartner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

til (11) Det er sansynligvis billigere for en forening å få alt samlet under samme hatt.Dette med å legge noe i header på hjemmesiden er bare et triks som de fleste får til på en grei og enkel måte med varierende kunnskap og effekt.En ting er jo at de som overtar i en periode bruker også gammel adresse men ruting over til ny adresse eller motsatt. Begge ting har virkning. Benytter meg selv av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

GeirJa jeg håper at NSF kommer på banen, men jeg tror det ikke før jeg ser det. Men jeg skal formelt skrive til styret om dette, ikke bare ta det opp her på forumet.Ellers er jeg faktisk litt stolt av at jeg klarte å få publisert en komplett studentmatrikkel for universitetet i København fra 1429-1829. Det krevde litt kreativitet og jobb, og det er materiale som de fleste ikke er interessert i, men utfordringer liker jeg, og jeg er fornøyd med den jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

NSF.s styre skal ikke ha nytt styremøte for en gang i august, trolig i 2. del av august. Til behandling ligger bl a et forslag fra meg om fornyet utgivelse av Norsk Slektskalender. Dessuten skal jeg levere (i august) et forslag om utgivelse av odelsjordebøker (se artikkel om dette i siste nummer av Genealogen). Og som tredje forslag fra meg er at Innvandrerarkivet (alias Immigrasjonsarkivet) overføres fra min webside til NSF. Dette siste forslaget ble levert omkr 30. mars og skulle egentlig vært ferdig behandlet i mai. Som fjerde sak blir et forslag fra meg om at NSF overtar Solumslekt.Lars Ove, ikke blir for utålmodig hvis du ikke får noen respons fra NSF.s styre før slutten av august, på ditt en gang i fremtiden innsendende forslag !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

ToreNei jeg skal ikke bli utålmodig denne gangen. Min utålmodighet sist når det gjaldt Ovenstad var fra min del beregnet. Jeg visste at hvis jeg skulle vente på et svar, så ville det bli negativt, og verket ville ikke bli publisert så raskt.Denne gangen er det snakk om å ta ansvar med å bevare privatpersoners arbeide med å samle og tilgjengeliggjøre slektshistorisk arbeide, og det regner jeg med styret enstemmig er enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Angående Nasjonalbibliotekets innsamling av materiale:For det første foreligger det såvidt jeg skjønner ikke noen føring om at det materialet de samler inn skal gjøres tilgjengelig på Internett. Etter hva jeg har forstått vil materialet kun bli gjort tilgjengelig på Nasjonalbibliotekets lesesaler. Sorry, det er ikke godt nok for meg.For det andre bruker de en generisk søkemotor som ikke identifiserer seg som Nasjonalbiblioteket, men som noe Yahoo/slurp-greier. På grunn av den store trafikken som søkemotorene står for, har jeg sperret tilgang for alle andre søkemotorer enn Google (som faktisk returnerer et brukbart antall treff) på Solumslekt. Dersom Nasjonalbibliotekets søkemotor hadde identifisert seg som det den er, ville jeg sluppet til også den på Solumslekts sider.Ellers noterer jeg meg med glede at Tore vil ta opp forslag om at NSF overtar Solumslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Leif har rett i at Nasjonalbobliotekets pågående innsamling ikke er noen løsning for oss - de har store problemer med bla personvern. og opphavsrettslovgivningen som må løses før de kan legge det innsamlede webmaterialet ut på nett.Jeg synes Lars Ove kritiserer DIS på et syltynnt grunnlag.DIS har i et noen år hatt egne Web-sider for kilder ala det Lars Ove har lagt ut, og jeg klarer ikke å se noen problemer med at materialet ikke skulle passe inn der.Dessuten er DIS den eneste aktøren i Norge som forsøker å holde styr på det lille kaoset vi har med mange nettsteder som publiserer kilder. Ta en kikk på DIS sin tjeneste Genealogiske Ressurser - Genres.Det er en fordel å få bevart materialet som pdf-filer framfor den primitive løsningen som Digitalarkivet har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Det Leif (17) skriver om Nasjonalbibliotekets innsamling og bruk er ikke bra. Greit at noe av materialet er tilgjengelig kun fra enkelte punkter som f.eks. Statsarkiver, biblioteker etc. På nedlagte websider er det greit med begrenset tilgjengelighet pga ev. personvern. Det vil dekke flere 'in worst case' tilfeller og folk som blir lei av å legge ut store summer for å tilgjengligjøre materiale har en mulig til sikker lagring.Dessverre Geir (18) så vurderer jeg ikke DIS som en aktuell plass for personlig utlagt materiale på web. DIS har en lei tendens til legge mye materiale på passordbeskyttede sider kun for medlemmer. Og det er ikke bra! Derfor er ikke DIS et alternativ for almenheten. Den dagen DIS åpner alt, så kanskje mange vil bidra med mye unikt materiale. Også jeg.Det beste ville ha vært at Digitalarkivet hadde kommet med en løsning som kan ta seg av privat utlagt materiale på web. Om de ikke i dag har mulig til å publisere dette, så burde de åpne for muligheten til å ta imot materialet og i fremtiden, ikke årtier, publisere dette.Private websider inneholder en utrolig mengde historisk info og det vil være synd hvis dette ikke blir sikret. Kvaliteten på ev materiale vil jeg ikke diskutere, det er andre flinke til. Men det må sikres det vi har gjort, uansett kvalitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Som kommentar til Heljar (19) vil jeg si at de som har noe bidrag av betydning, enten sender dette inn til Digitalpensjonatet eller publiseres det på sin egen webside. Vi har lang nok erfaring nå til å vite at folk ikke uten videre sender inn til de to riksdekkende foreningene DIS og NSF. Det kan ikke være hold i utsagnet hans om at DIS vil få mye bidrag hvis de lar alt innhold være åpent for allmenheten.Og hvorfor skal en forening legge alt åpent for allmenheten -denne allmenheten som ikke vil finansiere utgiftene til driften av websidene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Tore (20) har helt rett i sitt siste utsagn. Det er jo slik at websidene koster penger, og foreningene DIS og NSF er avhengig av medlemmer for i det hele tatt å ha et økonomisk fundament for å drive arbeidet sitt. Hvis DIS og NSF skal kunne drifte det som privatpersoner ikke har finanser til, krever det at foreningene skaffer disse inntektene til veie.Det ville ikke vært mulig å drifte slike foreninger uten medlemskontingenter, og en måte å skaffe og beholde medlemmene er å gi disse enkelte fordeler fremfor allmenheten. Erfaring viser tydelig at ingen vil betale for noe som alle andre får gratis.NSF har planer om et medlemsområde på lik linje med DIS sitt, og vil der legge ut informasjon og kilder forbeholdt de som støtter foreningen med medlemskap. Dermed ikke sagt at vi ikke også vil legge kilder åpne for allmenheten, for det er også viktig for oss å formidle kunnskap, og vekke interesse for slektsforskningen.NSFs tanke er at noe åpent materiale, og medlemsfordeler i form av mer materiale etter at man melder seg som medlem og støtter foreningen økonomisk, vil være en riktig metode for oss. Det vil sikre at NSF kan leve videre og formidle mer kunnskap til beste for alle, medlemmer som ikke-medlemmer.Når det er sagt....de som ønsker at NSF skal publisere deres stoff på websidene våre, er velkommen til å forespørre foreningen om dette. Er vilkårene at stoffet skal ligge åpent for alle, vil foreningen selvsagt vurdere dette også når ønskemålene foreligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Som Rune er inne på i (21) koster det penger å drifte websidene uansett hvem som står bak dem. Av det følger at pengene må skaffes på en eller annen måte. NSF og DIS får inn penger gjennom medlemmenes kontingent. Hva med ikke-medlemmer? Materialet bør være tilgjengelig for alle. Kanskje en betalingsordning for ikke-medlemmer? X antall kroner for nedlasting av pdf-filer? Burde kunne gjøres svært rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Selvfølgelig koster det penger å drifte en web-side, men jeg kommer ikke til å overføre min side til en forening man må være medlem av for å kunne laste ned det jeg har samlet av materiale.Men Arild har et godt forslag; betaling pr. nedlasting, uten krav til medlemskap.Hadde jeg de siste 12 måneder tatt 1 (en) krone i betaling pr. nedlasting, så hadde jeg finansiert nesten 30 års betaling av mitt Webhotell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

til (19)Det er medlemmene av DIS som bidrar til at DIS er tilstede. det er da ikke mer enn rimelig at noe av arbeidene til DIS blir forbeholdt de som bidrar til at foreningen eksisterer.Det må bli slutt at enkelte persoener til stadighet skal ha alt gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

til (23)Så langt jeg vet (her) har det ikke vært noen kontakt om hva og hvordan dette evt. skulle legges ut. dermed kan man ikke si at dette blir betalt tjeneste. det vet vii først når det har vært en dialog mellom bidragsyter og mottaker (fremtidige web-driver)Så derfor synes jeg det skytes med skarpt uten at det er dokumentert noen grunn for det. Det virker bare som løse påstander ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.