Gå til innhold
Arkivverket

[#70029] Tydehjelp Åsen i Frostens prestegjeld 1768


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Trenger litt tydehjelp når det gjelder dåpen til Malena Halvorsdatter Oppem i 1768(øverst til høyre). Jeg forstår det meste: Døbt Malena Halvorsdatter Oppem. Faddere: Berit eller Bernt(?) Huseby, Ragnild Dullum, Marit Huseby,Fredrich Dullum og Lars ?[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16378&idx_id=16378&uid=ny&idx_side=-51>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Fadderne leser jeg slik: Beret Husseby, Ragnild Dullum, Bernt Husseby, Friderick Dullum, Lars Grinna.De to fadderne Huseby ser jo ut til å ha samme fornavn etter skriften å dømme, men siden det virker som om kvinnefadderne er nevnt først, satser jeg på Beret som den første. Den du har lest som Marit, leser jeg som Bernt.Jeg vet ikke om Grinna er noe stedsnavn/gårdsnavn i distriktet?Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for hjelpen. Jo det kan være at det står Grinna, og det er vel det samme som i dag kalles Grende. Denne gården er også i enkelte kilder beskrevet som Grinde. Finner en Lars Ingebrigtsen som husmann i Grenne fra 1770-årene, men de kan jo ha kommet til Grenne litt tidligere. Han har jeg også i mitt slektsprogram som gift med Maren Halvorsdatter Fåren(en søster av en annen av mine aner). Disse hadde dessverre ingen datter Mali. Nå skal ikke jeg videre på barnet døpt 1768, men på Malis sønn Ole født 1778 med Nils Olsen til far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.