Gå til innhold
Arkivverket

[#70032] Er det noen som kan fortelle meg hvem faren til Dronning Ingrid fra Sverige var?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

I forbindelse med enkelte skriftlige utsagn som jeg har dukker Drinning Ingrid opp, som datter av den svenske kongen. Hvem var foreldrene til denne Dronnig Ingrid og fantes der etterkommere fra Dronningen?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk for det, Torodd Kinn. Men hun var vel ikke datter til den svenske kongen?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Sorry. Jeg tror sannelig at du har ret. Rangvald Ingeson Kanaphoved skal være svenskekongen og far til Ingrid. Stemmer det?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

Birger. Du vil nok få godt utbyte av å skaffe deg (låne eller kjøpe) denne flotte og informative boka. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

At man kan snakke om en kongemakt i Sverige i 1130 (og Ragnvald Knaphövde som konge), er vel å utvide begrepet sentralmakt en god del. Men vi gjør jo det samme her i landet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Geir, nå skaper du bare forvirring. Det vanlige i Europa var det ambullerende kongedømmet, helt til 1500-tallet. Det norske var ikke så værst omkr 1130 med hensyn til sentralmakt. Inntil kong Sigurd døde dette året (1130), var det ingen tvil om hvor makten lå i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja Tore, det jeg skrev hører hjemme i eget tema.Ja, vi var tidligere ute enn svenskene med å etablere det som kan kalles en sentralmakt. Til gjengjeld varte ikke den norske særlig lenge.At det ambullerende kongedømme (i motsetning til en etter tiden effektiv sentralmakt) var regelen og ikke unntaket i Europa frem til 1500-tallet, var et spennende utsagn som gjerne kunne diskuteres, .... et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Eg har sjølv hatt glede av å lese Ragnhild Magerøy sitt fembindsverk om Ingrid Ragnvaldsdotter og barna hennar (Mens nornene spinner 1969, Himmelen er gul 1970, Nikolas 1972, Kvassere enn sverdet 1974 og Baglerbispen 1976). Dette er skjønnlitteratur og må lesast som dikting, men eg trur Magerøy er nokså etterretteleg så langt som dei historiske kjeldene rekk. Eg skundar meg å leggje til at eg ikkje er historikar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk til Leiv Magne Apelseth. Den boka skulle jeg mer enn gjerne ha kjøpt, men de godtar ikke mitt passord i hanlelista. Hva gjør jeg da?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.