Gå til innhold
Arkivverket

[#70039] Nils Hansen i Tallakshavn (Kragerø) i 1900. Hvor ble det av ham?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Nils Hansen (f. Øvre Eiker i 1845) bodde i Tallakshavn (Kragerø) i 1900 sammen med hustru Anna Olette Abrahamsdatter og sønn (fra hans første ekteskap) Berhard Nikolai, f.1886.Nils Hansen kom til Kragerø rundt 1867-1868. Han giftet seg i 15.8.1869 i Kragerø kirke med Live Helene Nilsdatter fra Sannidal. De fikk 9 barn:1. Hans Lauritz (1869-e1884)2. Nikoline Marie (1871-1871)3. Nikoline Marie (1872-1939)(gm. Olauvus Andreas Hansen)4. Adolf Marensius (1874-e1889)5. Martinius (1877-e1902)6. Anna Lovise (1879-1948) (gm. Peder Thorsen)7. Nilsine Helene (1882-1882)8. Otto (1884-1964) (gm. Julie Anette Amundsen)9. Bernhard Nikolai (1886-1964) (gm. Selma Olette Nilsen)Live Helene Nilsdatter døde i 1888.Nils Hansen giftet seg på nytt 21.11.1899 i den lokale metodistkirken med enke Anne Olette Abrahamdatter (f.1851) og i 1900 bor de i Tallakshavn i Kragerø.Anne Olette Abrahamsdatter døde i 1924 og er begravet i Kragerø. Der er hun registrert som Olette Henriksen (hennes første mann het Ole Johan Henriksen) og er begravet i nær tilknytning til barn fra hennes første ekteskap og deres etterkommere. Nils Hansen er ikke i bildet.Har noen tilgang til kilder som kan fortelle når Nils Hansen døde og hvor han er begravet?Dessuten: Hvis noen kjenner igjen navnene på Nils Hansens barn, ta gjerne kontakt! Nils Hansen var min oldemors bror og jeg er nesten blank når det gjelder hans etterkommere!Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Hei Kjell.Nils Hansen var fortsatt bosatt i Tallakshavna 75 i 1910. Olette Hansen er bokført i Tallakshavna 69. Og med fødselsåret 1857.Dette kan selvsagt være skrivefeil.Min kilde er en manntallsliste fra 1910 for Kragerø. Jeg har sjekket listene for 1925 men da fant jeg ingen. Har ikke fått tid til å sjekke barna ennå.Nr.75 er i dag Tallakshavnveien 30. Det mulig jeg kan finne et bilde av huset. Kommer tilbake om det dukker opp noe nytt i saken. Ang.1900 tellingen, så er det en feil i kveld. Den som pleier å stå øverst på beboerlista har havnet nederst på lista til huset som er registrert føre. I ditt tilfelle bodde plutselig Nils hos naboen. Håper noen fikser det.Hilsen Kerstin Thorsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Hei igjen.Nå har jeg funnet barna og mange barnebarn. Muligens klarer jeg å finne noen oldebarn også.Sender en oversikt om dette senere i dag.Hilsen Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Kerstin!Dette var veldig interessant! Hvis det du finner blir for omfattende for et innlegg her i Digitalarkivet, send det til min e-mail-adresse 'khamb'krøllalfa'online.no'.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Flott. Skulle nettopp til å spøre deg om adressen.Har funnet et bilde av sønnene også. Du får alt i en epost senere.Hilsen Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.