Gå til innhold
Arkivverket

[#70042] Ansten Anstensen f på 1750-tallet på Ringsaker og Nes


Gjest Oline Lillerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Oline Lillerud

Kjære dere flinke slektsforskere her på nettet! Dere kan sikkert hjelpe meg. Jeg har en del informasjon basert på Family Search og det er for det første ikke en primærkilse og så blir jeg forvirret. Det skyldes navnelikheten. Ansten Anstensen Syverud f 7 mai 1751 g m Anne Olsen Bratberg begge da fra Ringsaker. Det ser også muligens ut som om han også har bodd på midtre Holo en periode. Disse har bl a sønnen Ansten Anstensen f ca 1778 som skulle ha blitt g m Johanne Pedersdatter Ødemyr på Nes. Se Nes bb II s 291.Imidlertid er det flere Ansten Anstensen på Nes og dermed blir jeg usikker på om dette er riktig.Ansten Anstensen f24 jan 1745 på Nes med far Ansten Anstensen.Ansten Anstensen 12 feb 1758 Nes med far Ansten Anstensen.En av disse fedrene Ansten Anstensen kan være Ansten Anstensen på Mælum på Nes f ca 1718. Han ble g m Marte Hågensdatter Fjelstad og hun var vel da fra Ringsaker?Er det noen som kan bidra til å avklare floken? All informasjon er god informasjon. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Disse to Ansten-ene som er født i 1745 og 1758, kan det være slik at den første døde og den andre ble oppkanlt, slik at faren til de to er samme person? Du kan kanskje finne ut om det er registrert noe dødsfall på den første Ansten før nr to blir født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oline Lillerud

Det har du sikkert rett i, men det gjenstår fortsatt å identifisere Faren. En mulig kandidat for de som er født på Nes er vel Ansten Anstensen som bodde på Mælum på Nes f ca 1718?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arthur Peterson

Not sure what the question is but the answer may be in Nes Bygdbok 4 pages 636 to 637 and pages 646 to 647.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oline Lillerud

Thank you Athur! Even help all the way from America! Great! Next time I am at Hamar I shall immedeately visit the library.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det er Ansten Anstensen døpt 7/5-1751 Holo i Ringsaker av Ansten Nielsen og Ingeborg Jensdatter som gifter seg 5/2-1778 i Ringsaker med Anne Olsdatter dpt. 11/10-1758 Bratberg av Ole Erichsen og Eli Wernesdatter. Problemet var nok at han var oppgitt å være fra Tveter på Nes da han giftet seg. Hele familien hans finner du i bind3 side 510 men bygdebokforfatteren vet ikke hvor de ble av Ansten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Barn: Ansteen 1778, Ole 1781, Erich 1788, Ingebor 1789 død 1789, Ingeborg 1792, Eli 1793, død 1793, ;arie 1794 alle på Bratbergeie, Eli 1797 Syveryed død 1799 og Eli 1799. Moren Anne Olsdatter død i barseøseng 6/8-1799.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det stemmer at Ansten Anstensen f. 1778 er gift 29/3-1803 på Nes med Johane Pedersdatter fra Ødemyr.Hun døpt 6/6-1773: Peder Erichsen og Marthe Jørgensdatter. Ansten og Johane's barn: Anne døpt 25/8-1805 Bratlien, Nes begravet 8/9-1805 Maria dpt.28/6-1807,Bratlien Anne f. 27/1 dpt. 3/2-1811 Bratlien Pernille f.20/3 dpt. 27/3-1814 Schalmerud Agnethe f.12/10 dpt. 18/10-1818. Hvem av dem er din ane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oline Lillerud

Jeg har sett av mange debatter at Hans er godt kjent i slektshistorien for Nes. Ingen av disse er mine forfedre. Nå har jeg imidlertid fått ryddet opp i disse Ansten'ene som jeg har trodd har vært slektninger. Far til mine barn stammer fra en Johanne Anstensdatter som i 1801 var på Ødemyr. En del av disse som er omdiskutert er jo i Ødemyr-slektskretsen, så jeg har trodd dette skulle ha gitt meg svar på hvem Johanne stammet fra. Johanne kan være født ca 1783.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Jeg vet om henne ja. Ergerlig når spørreren spør i vilden sky og ikke har et fast , kjent utgangspunkt som en vet er ens ane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oline Lillerud

Ønsker du at jeg skal utdype det jeg har skrevet? Jeg har fått avklaringer på disse Ansten Anstensen og deres barn! Jeg burde kanskje ha laget en ny debatt på Johanne Anstensdatter f ca 1783, men valgte å fortsette her.Også for å presisere det, så takker jeg for ditt svar så langt, men er spendt på hva mere du har! Jeg beklager at du ble ergerlig og at det var min skyld! UNNSKYLD!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Kontakt meg privat så kan jeg nok hjelpe deg, liker ikke å bruke dette forumet men syntes litt synd på deg som ikke fikk klare svar. hansmyhralfakrøllonline.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annar Steen

Du finner søstrene til Johanne under gården Ormsrud i Ringsaker i 1801. Det betyr at Johanne også er drefra. Bruker du søstrenes navn kan du navigere deg frem til flere forfedre på FamSys. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annar Steen

Hun er forøvrig f 1782 og står i kirkeboka for Ringsaker. den er rimelig grei å lese for dette året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.