Gå til innhold
Arkivverket

[#70045] håper noen kan hjelpe meg med nøtta.


Gjest Jane Fjerdingby
 Del

Recommended Posts

Gjest Jane Fjerdingby

Kan noe hjelpe meg med denne.Carl Fredrik Danielsen.fra Losbyeie skårer. f 1814 hvem er hans foreldre ? Jeg skjønner ingen ting å føler svaret kan ligge her under linken uten å se det..Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Hei, Jane!Eg har prøvd å sortere ting her. Når det gjeld rotet med namnet til denne karen, er det nok ikkje meir mystisk enn at presten ikkje tok det så nøye -- det var jo husmannsfolk.Vi må nok gå ut frå at opplysninga ved ekteskapet er rett, og at Karl Fredrik Danielsson var son av Daniel Jakobsson.Eg trur det er god sjanse for at den Daniel Jakobsson som gifta seg med enkja Kristine Kristoffersdotter i Høland i 1809 er den riktige. Dette ekteskapet hadde du jo funne sjølv, men eg legg lenkja her likevel: Kildeinformasjon: Akershus fylke, Høland, Ministerialbok nr. I 6 (1794-1814), Trolovede 1809, side 262. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7577&idx_id=7577&uid=ny&idx_side=-214>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jane Fjerdingby

Hei Torodd å takk for svar,Jeg greier ikke finne ut når og hvor Daniel Jakobsen og Kristine Kristoffersdatter døde,men jeg finner dem ikke i Skedsmo og Høland,kun vielsen dems jeg har funnet,Carl Fredrik s dåp i 1814 finner jeg ikke i Skedsmo pga Kirkebrann.Jeg også kan tro at dette kan være di rette foreldrene,finner heller ingen søsken a Carl Fredrik som kan være døpte etter 1814..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasse Vogt  Pettersen

Hei Jane, du vet det kanskje allerede, men Carl Fredrik blir konfirmert 4.okt. 1829, vanligvis står også foreldrenes navn der, men dengang ei ! Sorry ! Mvh, Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jane Fjerdingby

Ja konfen til C F har jeg i 1829,Skjønner ingenting jeg.Men går ut fra at C F rette far er Daniel Jacobsen som står i hans vielse nr 1.Jeg har også fundert på om faren kan være Daniel Fredrik Thams siden han bodde på Losby,men kommer liksom ikke nermere der helle.Synd å ikke komme lenger bakover en 1814, stopper jo opp i to grener også siden en ikke hvet hvem moren er heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Hei igjen!Etter litt leiting har eg funne 'Kristine Christophers' i FT1801, på plassen Stensbye under Hafsteen Nordre i Høland. (Søkinga har hikke i kveld, så eg trur ikkje det vil fungere med lenkje.) Då var ho 44, så ho kan nok ikkje ha vore mor til Karl Fredrik Danielsson (eller kva han no heitte). Det utelukkar ikkje at den Daniel Jakobsson som gifta seg med henne i 1809, kan vere faren -- det er jo tenkjeleg at han hadde blitt enkjemann og gifta seg igjen. Men det blir berre spekulasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jane Fjerdingby

Ut i fra Vielsen hvor Christine bodde så er det 26 åringen i 1801 tellinga soom burde være den rette,tror jeg,legger vielsen hernr 14 1809Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jane Fjerdingby

Hmm men med tanke på Forlover Anders Reiersen bor jo både han og ei Kristine på Hafsteen..Huff altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.