Gå til innhold
Arkivverket

[#70049] Gamle steder i nedre Telemark


Gjest Jens Dag Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jens Dag Halvorsen

I FT 1900 finner jeg i Skåtøy (Kragerø), 'Saltværkmyren', og i Bamble: 'Vesterstrand'. Er det noen med lokalkunnskap som kan angi mer eksakt hvor disse stedene ligger? Finner dem ikke på kartsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Bare hyggelig, Jens Dag.Oldeforeldrene mine eide Saltverksmyren Østre fra ca 1921 og det er samme familie som fremdeles eier gården.Den andre Saltverksmyren (vestre) er der campingplassen er ved Aasviks brygge.m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Dag Halvorsen

Hei igjen Gunnar. Jeg søker etterkommere fra Dørdal som kom til Skåtø. De som jeg søker er Anders Andersen og Ingeborg Andersdatter. Tar meg en tur på biblioteket i Kragerø i morgen for å få ytterligere info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Det finnes en Ingeborg Andersdatter på Saltverksmyren Østre i 1875, men jeg vet jo ikke om det er henne du leter etter.1875:262F/263E,,JOMFRULAND,1,HALVOR,,LARSEN,M,HUSFADER,GIFT,HUSMAND JORDBRUGER,1818,NISSEDALS SOGN NISSEDALS PGJD.,,, 262F/263E,,JOMFRULAND,,,INGEBORG,,ANDERSDTR,K,HUSMODER,GIFT,,1821,TØRISDALS SOGN DRANGEDALS PGJD.,,, 262F/263E,,JOMFRULAND,,,ASLAU,DORTHEA,HALVORSDTR,K,DATTER,UGIFT,,1840,SKAADØ SOGN PGJD.,,, 262F/263E,,JOMFRULAND,,,BERTEL,ANDREAS,HALVORSDTR,M,SØN,,,1863,SKAADØ SOGN PGJD.,,, 262F/263E,,JOMFRULAND,,,HALVOR,INGBORTIUS,HALVORSEN,M,SØN,,,1866,SKAADØ SOGN PGJD.,,, 262F/263E,,JOMFRULAND,2,KARI,,HALVORSEN,K,KONE,GIFT,,1849,TØRISDALS SOGN DRANGEDALS PGJD.,,, 262F/263E,,JOMFRULAND,1,THORVALD,,HALVORSEN,M,SØN,UGIFT,MATROS,1856,SKAADØ SOGN PGJD.,,,FRAVÆRENDE PAA VEIEN TIL ST.THOMAS 262F/263E,,JOMFRULAND,,,OLE,MARTINIUS,HALVORSEN,M,SØN,UGIFT,DÆKSGUT,1859,SKAADØ SOGN PGJD.,,,FRAVÆRENDE PAA VEIEN TIL NEW-YORK 262F/263E,,JOMFRULAND,2,EINERT,,HALVORSEN,M,MAND,GIFT,STYRMAND,1846,TØRISDALS SOGN DRANGEDALS PGJD.,,,FRAVÆRENDE OPHOLDSSTED ANTWERPEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Dag Halvorsen

Hei. Gunnar Det er nok noen senere personer de jeg søker.Anders Andersen f. 1853 og Ingeborg f. 1854 i Sannidal (datter av Jens Pedersen). jd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Knutsen

Hei Jens. Jeg tror du finner dine folk i Skåtøyboka,1950 på side 236 hvor det bl.a. står : I 1868 kjøper Anders Jensen, Stavnes eiendommen (Saltverksmyren)-- En annen av Anders sønner, Ander Stavnes overtok Saltverksmyren. Han var f. 1853, d. 1922, g.m. Ingeborg Jensen, Hagane, 1846, d. 1929. Med henne fikk han i medgift en større del av Hagane og beliggende like østenfor og inntil hans ovennevnte eiendom. Jeg har ganske mye om Ingeborg's slekt i mine registreringer, hun er datter av Jens Lundereid og Ingeborg Svennum, begge f. i Sannidal, henh.vis 1815 og 1804. Jfr. Skåtøyboka, Hagane, side 231. Hilsen Bernt K.K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Dag Halvorsen

Hei Bernt, og mange takk for svaret. Jeg fikk lånt Skåtøyboka i dag, og her finner jeg mine fjerne slektninger både fra Stavnes, Saltverksmyren og Hagane. Anne Helvig Torjusdatter f.1796 i Bamble g.m Anund Haavorsen, dør på Hagane i 1871. Hennes søster, Anne f. 1798 i Bamble g.m. Anders Olsen fra Drangedal, død 1872 på Heistad (Levang) Jeg har en del reg. på deres etterslekt.Ingeborg Jensen kommer fra samme bygda som meg, men vi er ikke i slekt.Med hilsenJens Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Marianne Aares

Hei!Kanskje du har funnet det ut allerede, siden innlegget ditt er litt gammelt, men jeg er ny på forumet, og vil bare fortelle at Vesterstrand i Bamble kan være på Valle.Hilsen Marianne Aares

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Dag Halvorsen

Hei Marianne.Takk for at du svarte på denne tråden. Jeg har allerede funnet hvor Vesterstand er på Valle. Har hatt kontakt med lokalkjente.mvh Jens Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.