Gå til innhold
Arkivverket

[#70054] Hegholmen arbeiderbolig, Aker. Hvilke menighet?


Gjest Kristin Berthelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Berthelsen

Leter etter en familie som i FT 1900 for Aker bodde i Hegholmen arbeiderbolig. Hvor lå disse arbeiderboligene, og hvilke menighet kan være aktuell? Jeg har lett under Østre Aker uten hell.Takk for hjelp.Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Helland

Er et sted ved Bekkelaget/Nordstrand som heter Hegholmen. Da må det vel bli kirkebøker for Nordstrand eller Oslo hospital som er aktuelle. På www.eikaberg.org ligger også manntallet 1907 for dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei!Takk for hjelpen begge to. Nå skal jeg sette meg godt til rette i godstolen å begynne letingen!Gressholmen... brukte man da Oslo domkirke mon tro?Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Fra sognehistorikken:'Østre Aker menighet ble opprettet ved deling av Aker prestegjeld iflg. kgl. res. 16.02.1861, og omfattet den delen av Aker som lå øst for byen; nord for byen gikk grensen mellom Sinsen og Torshaug og lenger nord på østre siden av gården Grefsen. ØYENE I FJORDEN som tidligere hadde soknet til Oslo menighet, skulle høre til Østre Aker.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank H. Johansen

Jeg vet ikke hvilken av familiene på Heggholmen du ser etter, men her er i hvert fall Bertta Sofie Berntsen, f. 05.02.1900, nr. '0' (mellom 54 og 55) her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Synd for meg, det er dessverre ikke denne familien jeg leter etter. I FT 1900 bor familien Olof og Sara Pedersen med sine barn Mathilde, Sigurd,Valborg og Viktor i Hegholmen arbeiderbolig ,Østre Aker. Det er disse barna jeg leter etter.Men takk for engasjementet Frank.Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Folk på øyene brukte bare til en viss grad (liten grad) Oslo menighet før 1861, så også etter denne tid. Slo bare raskt opp Mathilde Elvira som ble i Vor Frelser Kirke (Oslo Domkirke) 02.10.1904, boende på Hægholmen. Derfra skulle det bare være en 'jobb'..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.