Gå til innhold
Arkivverket

[#70059] Fotograf Ferd. Amindor Nilsen og bokbindersv. Ferd. Amindor Nilsen. Samme mann?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,Laura Josefine ble født i Bergen 18. september 1861 og døpt i Domkirken i Bergen 20. oktober 1861. Foreldre: Bokbindersvend Ferdinand Amindor Nielsen og pike Dina Monsine Holm. Både i Klokkerboken og Ministerialboken er det anført at Laura var uekte. Det står imidlertid ingen ting om Ferdinand A. Nielsen var ungkar, gift eller skilt. Men i en merknad, datert 24. september 1864, står det at han var fotograf, gift og bosatt i Christiania. Opplysningen i denne merknaden skal være gitt av Lauras mormor, Martine Malene Holm.Her ser vi dåpsinnførselen i klokkerboken Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8656&idx_id=8656&uid=ny&idx_side=-232>Lenke Permanent bildelenke: Lenkeog i ministerialboken Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er konfirmasjonsinnførselen i klokkerboken Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenkeog i kapellanens bok Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeVed vielsen til Laura i 1879 oppgis også Ferdinand A. Nielsen som Lauras far, her forlovererklæringen Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeI en artikkel i BT 23.5. om en ny biografi om Ole Bull står det at Laura Josefine trolig var et uekte barn av Ole Bull, men at Ferd. A. Nielsen ble oppført som far. 'Senere undersøkelser viser at denne bokbinderen [F. A. Nielsen] aldri har eksistert.' Det kan være at dette er korrekt, men fotograf Ferdinand A. Nielsen har eksistert.Ferdinand Amindor Nielsen ble født i Christiania 3. august 1830 og døpt i Domkirken i Christiania 21. oktober 1830. Her er dåpsinnførselen i ministerialboken Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeFerdinand A. Nielsen gifter seg 1. gang 25. oktober 1853 i Domkirken i Christiania med Lina Amalie Martinette Othea Johansdtr Brøcher Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeFerdinand A. Nielsen gifter seg 2. gang 9. september 1872 i Arendal med Amanda Charlotte Dahlin Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke Ferdinand er da fraskilt.I dette ekteskapet ble det født flere barn, bl a Gerda, Hildur og Frida.Susanne Bonge skriver i sin bok: 'Eldre norske fotografer' at en fotograf F. Nielsen virket i Bergen ca 1862-1863, noe som passer ganske bra med Lauras fødsel. Jeg har to portretter tatt av fotograf Ferd. Nielsen, et da han var i Christiania og et da han var i Arendal.I 1865 er Ferdinand A. Nielsen bosatt i Kragerø Lenke og i 1900 bor han som nevnt med sin nye familie i Christiania Lenke13. november 1907 dør Ferdinand A. Nielsen i Christiania. Han gravlegges på Vestre Gravlund 21. november 1907. Han står ved dødsfallet oppført som forhenværende skuespiller. Er det noen som har opplysninger om Ferdinand Amindor Nielsen? Var det to av dem, eller er det snakk om samme person?Debatt om Ole Bull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott, og da står det også fotograf.Jeg er ganske sikker på at det her er snakk om en og samme person, og at han dermed har eksistert, altså ikke slik det står i BT på lørdag; 'Senere undersøkelser viser at denne bokbinderen [F. A. Nielsen] aldri har eksistert.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg prøvde å finne Ferd. A. Nielsen i inn- og utflytterlisten DK, men det lot seg ikke gjøre.Han kan selvsagt ha meldt flytting til et annet sogn.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

sjekket 'Det første norske teater' Av Bernt Lorentzen (1949), men det ser ikke ut for at Ferd. Nielsen er nevnt her.Jeg har imidlertid en fotokollasj over teaterets skuespillere, trolig fra teaterets siste år 1863, der det tydelig står fotograf F. Nielsen under. Jeg har dessuten sjekket fadrene til de skuespillerne som fikk barn mellom 1859 og 1863 i Bergen, men finner ikke Ferdinand der.Jeg har en ide om at Ole Bull ble kjent med Ferdinand i Horten på en konsert han hadde der, der Ferd skal ha vært rundt 1857. Og at Ferd så har blitt med til Bergen, kanskje litt som skuespiller, men mest som fotograf, og kanskje han måtte arbeide som bokbindersvenn i tillegg for å få det til å gå rundt.Om han har arbeidet ved andre teatere siden er jo ikke lett å vite. Vi vet i hvertfall at han er registeret som fotograf se LenkeMvh ArnfridJeg har ikke klart å finne Ferdinands barn etter 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har nå engasjert UBB Billedsamlingen for å finne fotoer tatt av Ferd. Nielsen i Bergen mellom 1858/1859 og 1863. Jeg er så heldig å ha to fotoer signert han, et fra tiden i Christiania og et fra tiden i Arendal. Disse har jeg sendt over til UBB. Der finnes nemlig en rekke usignerte fotoer av skuespillere ved 'Det Gamle Teater'. Disse er jo da tatt før 1863, da teateret, som kjent, ble avviklet. Jeg tror disse fotoene kan være tatt av Ferd. Nielsen.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk, da har jeg laget en mont av de tre kjente fotoene;Kan vi tidfeste dem?Det første er tatt mens han var i Christiania, altså enten før ca 1859, eller etter at han kom tilbake til Christiania, slutten av 1890-tallet. De to andre skal da være tatt mens han var i Arendal fra ca 1872 til ca 1895.

bilete7119.bilde.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.