Gå til innhold
Arkivverket

[#70062] Knud Syversen født 1787


Gjest Nils Anton Allergodt
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Anton Allergodt

Jeg driver litt med slektsforskning og leter etter en Knud Syversen født 1787 ( - 1 år) Han kjøpte en plass i Ullensaker som heter Fossen i 1823. I bygdeboka ( Ullensaker bydgebok Bind 2 side 620 )står det at han er fra Vågå.Han døde i 1846.Han var gift med en Berte Nilsdatter,som jeg også leter etter. På prestegården Biri har jeg funnet en Knud Syversen som var 13 år i1801.Hans foreldre var Syver Joensen født 1749 ( - 1år )Og Marthe Knudsdtr. som antakelig er mor til Knud Hun er født 1748 ( - 1år ) Jeg har funnet en Berte Nilsdtr som var 6 år i 1801 født i 1795 ( - 1år ) på Garlie Søndre (Christians Amt Ourdal prestegjeld Skrut Vold Annex ). Er det noen som kan hjelpe meg å finne ut om dette er riktig. Det som er litt artig er at navnet Nils har gått igjend hele tiden nedover enten ved Nils eller Nilsdtr. Det som også er artig er at broren min heter Knut.Vis dette skulle være riktig har dere muligheter for å komme med mere oplysninger rundt dette.Knut Syversen f. i Biri 1789 av foreldre Syver Jonsen og Marte Knutsdtr. kan utelukkes. I 1822 døde hans bror Iver Syversen på Svennes i Biri, og som arvinger nevnes bl.a. broren Knut Syversen på Bratstieneie i Biri, der han også var bosatt 1824-1828. Knut giftet seg i 1820 med Marit Christensdtr. og døde i Biri 1835.Hilsen Nils Allergodt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Denne Birte Nilsdtr. giftet seg med en Knut Syversen i 1815 iflg. gardshistorien for Nes Bind V, Nokken II under Finnholt.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=25&filnamn=f18010236&gardpostnr=108&personpostnr=2336&merk=2336#ovre>LenkeHer er vielsen i Nes, men jeg klarer ikke å tyde hva som står etter Knut (vielse nr.12)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Anton Allergodt

Takk for svar.Er det mulig å finne ut hvor i Vågå Knut Syversen kommer fra.Jeg har prøvd litt og fant en, men det var feil Syversen.Når det gjelder gardshistorien fra Nes er den søkbar på nettet.Eller har de den på biblioteket.Hilsen Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, fant en Knud, døpt 19. februar 1786 i Vågå (Waage), sønn av Syver Rusten - kanskje han du har sjekket ut? Her er uansett lenke til dåpen, nesten nederst i 2. spalte:Lenkemvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Anton Allergodt

Nei det var Knut Syversen f. i Biri 1789 av foreldre Syver Jonsen og Marte Knutsdtr, som jeg har fått sjekket ut.Er det noen som kan tyde hele dåpen i linken over Jeg har prøvd ,men gitt opp. Hilsen Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Anton Allergodt

Nei det var Knut Syversen f. i Biri 1789 av foreldre Syver Jonsen og Marte Knutsdtr, som jeg har fått sjekket ut.Er det noen som kan tyde hele dåpen til Knud, døpt 19. februar 1786 i Vågå (Waage), sønn av Syver Rusten i linken over Jeg har prøvd ,men gitt opp. Hilsen Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Anton Allergodt

Står det ingen ting om moren.Og hva betyr ibid.Jeg er fersk i gamet,og lurer derfor på mange ting. Hilsen Nils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

'Hans Sneels Qde' betyr kona til Hans Sneel (eller hva han nå het til etternavn).Anders er neste fadder, så det blir feil å lese dette som 'Qde Anders'Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Som før nevnt er navnet på første fadder Hans Snerle. Min erfaring med denne kirkeboka og denne presten, er at når han skrev f. eks. 'Hans Snerle Qde', menes det Hans Snerle OG hans kvinne. Dette stemmer med at ved guttebarns dåp besto fadderene som regel av tre menn og to kvinner. (Og to menn og tre kvinner ved jentebarn.)De neste fadderene var med andre ord Anders Snerle, Syver Snerle og Elen Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Anton Allergodt

Takk for all hjelp dette var ikke lett for en nybegynner.Nå skal jeg prøve å finne ut om denne Knud Syversen flyttet til Ullensaker.Et lite spørsmål til.Hvilken militære ruller vil det lønne seg å lete i. For jeg har tenkt å prøve litt der siden han muligens var soldat.Hilsen Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, utrolig hvor mange som heter Syver som gifter seg i Vågå (!), men her er en spennende kandidat, Syver Knudsen, som gifter seg 23. juli 1784 med Brith Tordsdt., tror jeg det står, 1. spalte på høyre side: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9247&idx_id=9247&uid=ny&idx_side=-134>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Tror du kan glemme denne vielsen - jeg sjekket 1801-tellingen og fant familien på gården Kleppe i Hedalen, ingen sønn Syver, MEN jeg sjekket gården Snerle, jfr. fadderne ved dåpen, og det fant jeg noe interessant: helt nederst (mange på gården) står det Ragnhild Olsdt. enke, bruker plassen, sammen med barna Ole Sywersen, 23, Knud Sywersen, 15, Ener, 12 og Rønnoug, 8. Kanskje Rusten er navnet på en husmannsplass under Snerle?Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Hvis, såfremt, ifall det er den rette Knud Syversen som vi har funnt dåpen til (men det er ikke noe uvanlig navn i Vågå på den tiden, er jeg redd), er nok dette vielsen til foreldrene, Sold. Siver Siversen og pige Ragnhild Olsdatter. 29. april 1775, omtrendt midt på høyre side:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9247&idx_id=9247&uid=ny&idx_side=-131>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Anton Allergodt

Min far het Nils Min far het Nils Min bestemor het Emma Nilsdtr. Min oldefar het Nils Knudsen f ca.1822 Død i slutten på 1870 åerne Nøyaktig når skal jeg finne ut i Kirkeboka for Ullensaker. Min tipp oldefar het Knud Syversen død 1846.Død ca 59 år gammel. Og i bygdeboka for Ullensaker Bind 2 side 620 står det at han var fra Vågå.Tror derfor at dette kan være riktig. Det siste du kom med virker spennende.Det gjenstår å finne ut om han kom til Ullensaker. Hilsen Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Anton Allergodt

Dette fant jeg i Stamruller Gudbranske kompani.Er det mulig å finne ut noe mer herfra. Eventuelt når og hvor han ble dimitert. 2036 Knud Syversen 1785.02 Snærle Søndre og Ejde Syver Hmd. Vågå 4 Nordenfj. Inf.reg 332BHilsen nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, her er dåpen til Nils, 19. mai 1822, nr. 40: LenkeSpennende det du fant i Stamrullene (litt under sto en Ejner Syversen, født i 1789 og det stemmer bra med dåpen til Syver Rustens sønn, Einer - en yngre bor av Knud), men her er fødselsåret oppgitt til 1785 (februar). Syver Greve døper sønnen Knud i februar 1785, og der ER en annen Knud Syversen som gifter seg i Vågå i 1812, med Anne Halvorsdatter, hvis jeg ikke husker feil. Jeg tror du har funnet rett Knud, altså sønn av Syver Rusten, men du bør sjekke opp navnebroren, og omtrent jevnårige, Knud Syversen Greve, for sikkerhets skyld,mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

NB: skal være GREV - hele familien finner du under gården Grev i 1801-tellingen for Waage. Jeg tviler på om denne Knud er rett kar, jfr. forrige innlegg, men så var det det med å snu alle steiner, da.....Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Mens jeg er i farta... Ser at Knud kom i Nordenfjeldske Infanteri-regiment, og holdt ikke de til i Fredrikstad, da? Altså 'Festningsbyen', ikke Fredriksten? Han var soldat i den spennende tiden rundt 1814, og det med Nordenfjeldske kan jo forklare giftermålet i Nes - han ble igjen på flatlandet...Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Anton Allergodt

Jeg har funnet ut at gevorben betyr at han var vervet soldat, etter en prat med Riksarkivet.Nordenfjeldske Infanteri-regiment var utskrevne norske styrker på samme linje som vår tids sesjon.Han kan selvfølgelig ha vært utskrevet og vervet seg etterpå.Neste skritt blir å finne ut hvilken gevorbne kompanier som holdt til i området her.Og bestille tid på Riksarkivet å lete.Hilsen Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Anton Allergodt

Jeg trenger litt hjelp til tyding av skrift.Skulle lagt ut link, men vet ikke hvordan jeg gjør det.Det gjelder kirkebok 1846 for Ullensaker nr.42 Der finner jeg Knud Syversen....... noe jeg ikke skjønner.59 år Fossen under kværner født i Vaage prestegjeld i Gulbrandsdalen.Hilsen Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.