Gå til innhold
Arkivverket

[#70065] Til Veøy 1846: Paul Larsen Stavem og Anne Olsdtr Hole, Lesja - Hvor ble de av?


Gjest Hilde Stavem
 Del

Recommended Posts

Gjest Hilde Stavem

Vet noen hvor det ble av disse, som flyttet fra Lesja til Waage 24/10 1846:Paul(Poul/Pål) Larsen Stavem, f 24/5 1813, Lesja kona: Anne Olsdatter (f Hole) f 25/5 1813, Lesja 6 barn: Brigith f 7/2 1834 Lars f 11/8 1836 Ole f 24/1 1839 Peder f 6/2 1841 Marith f 1843 Kari f 1846Paul Larsen Stavem var eldstesønn og odelsgutt til Stavem Nørdre på Lesja. I innflyttingsprotokollen til Veøy (Veøy, Min. bok 1846-1877, side 362) står det at han har kjøpt gården Waage etter Høydal.I FT1865 klarer jeg ikke å finne familien på Veøy.Eldstedatteren Brigit Poulsdatter ble konfirmert 8. oktober 1848 på Veøy. Der slutter alle spor for meg.Takknemlig for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjerkevoll

Det er vel denne Paul Larsen Vaage som er gravlagt her i 1848, og at det kan være grunnen til at familien blir borte fra Våge.nr 21LenkeHer står vel også noe om dødsårsak som jeg ikke klarer å tyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Det står: Denne Mand døde paa en Reise i Grytten Prestegjeld blev begravet ved Kors Kirke efter Krafts(presten) Attest af 31 juli 1848.Fann kommentaren på bloggen min. Du kan skrive til meg på mail adr: brineerg at gmail com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Stavem

Tusen takk for flott og rask hjelp her!At Paul Larsen Stavem på Våge gård, Veøy, døde i mai 1848, forklarer hvorfor jeg bare fant konfirmasjonen til Brigith, den eldste av de seks barna(oktober 1848).Takk for hjelp til tyding av dødsårsak. Vet noen forresten hva kraftspesten var? Jeg ser det herjet kolera i Europa, men at den kom til Norge/Bergen først 10. desember 1848. Paul døde i Grytten i Romsdal i mai 1848, så kolera er det vel neppe.Takk også for tips om at noen av barna er i Kristiania ved FT1865. Mulig dere har funnet både Peder, Kari og Lars for meg.Enken Anne Olsdatter Stavem (f Hole) på 35 med seks barn forlot muligens Våge og Veøy. Jeg får forsøke å se om hun kanskje dro hjem, til Lesja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Stavem

Ja, det stemte: enken Anne Olsdatter Stavem f Hole dro hjem til Lesja med de seks barna.Barn nr 2, Lars Poulsen Sør-Hole (Stavem) f 11/8 1836 ble konfirmert på Lesja 3/11 1850.LenkeTakk igjen for god hjelp her til å komme på sporet igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Min slurv med parentesen gjorde at det ble misforståelse. Kraft er navnet på presten - Krafts (presten) Attest af....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Stavem

Hei Britt,Nå ser jeg du skrev 'presten', ikke 'pesten'. - Altså ingen dødsårsak for 34-åringen og seksbarnsfaren likevel, bare 'døde på reise i Grytten'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Stavem

Vil bare legge til at det var sju barn Paul Larsen Stavem etterlot seg, ikke seks.Barn nummer sju ble født 8/6 1848, en drøy måned etter at faren Paul døde (se 4), og da gav navnet seg selv; Pauline. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=11&uid=119943&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1>LenkeDet ser ut som alle sju vokste opp og er å finne ved FT i 1865: Minstejenta Pauline Paulsdatter (18) er da på garden Holsmyren på Lesja, og det samme er eldstesøster Brigith/Brit (32) og broren Ole (26).LenkeNoen har allerede funnet Lars og Marit (se 3) og Peter og Kari/Karen (se 6) i Kristiania.Moren lever visst også ennå i 1865; på Sør-Hole finnes en Anne Olsdatter (56) , selv om alder ikke passer helt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.