Gå til innhold
Arkivverket

[#70066] Elen Frandsdatter, f.1895, Luster, Årdal


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

HeiJeg søker denne damens foreldre. Greier ikke å finne noe i FT1900 og mangler kirkebøker for Luster for år 1895.Hun er oppført som mor til Agnes Elvida:Lenke (Nr.21)Vennlig hilsen Litta Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Du har sikkert sett grava til Agnes Elvida og Martin Optun på Fortun gravplass i Luster ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

1) Ja, fin gravsten, ikke sant ?2) Nei, ikke i det hele tatt, bortsett fra at det står Fortun bak navnet hendes ved dåpen til Agnes.Men jeg har prøvd et landsdekkende søk uten å ha hell med meg.Det står da vitterlig Frandsdatter, ikke sant? Sjeldent navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Jeg fant 2 i Sør Trøndelag og 4 i Nordland - ingen i S&F. Men kommer ikke inn på navna for å sjekke alderen deres.Frandsdatter kan jo være skrevet på mange forskjellige måter. Tror jeg fant ca 28!etternavn: frands, frandsd, frandsdatter, frandsen, frandtsdatter, franschen, fransd, fransdatter, fransdotter, fransdr, fransdt, fransdtr, fransen, franssen, franths, frants, frantsd, frantsdatter, frantsdr, frantsdtr, frantsen, frantssen, frantz, frantzd, frantzdat, frantzdatter, frantzdtr, frantzen, franzenfornavn: elen, eli, eline, elle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Ikke enkelt, dette.Vielsen til Elen og Anders er kan man jo heller ikke finne, siden kirkebøkene for Luster ikke går så langt frem i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Fortun-navnet kommer vel fra Anders Helgesen. Er dette mannen?. Ser han stårsom gift, men hvor er familien?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Så rart!Han var gift med Oline og jeg vedlegger snapshot fra 1900-tellingen, hvor familien er med.Hun døde i 1902, så han var enkemann, da han giftet seg med Elen.

bilete7101.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Søkte på Oline Thorsdatter og fant hende, men får ikke opp Fortun, men noe helt annet, når jeg klikker på navnet.Databasen har tydeligvis problemer.Bør man rapportere det til ansvarlig ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

10: databaseprbl) Det er allerede gjort, det ser ut for at det er feil over hele linja i dag-:( Håper Oldervoll greier å rette opp i det uten å tilbringe halve natta!! Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Kanskje jeg skal krysse fingre og håpe på at Elen popper opp, når problemet er løst, hehe.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Agnes Elvida som står i kirkeboken i nr. 1 er født 27.5.1920. Hun som står på gravstøtta er født 7.8.1918. Er dette samme person? Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Takket være Yngve har jeg funnet ut at hun egentlig heter Elen Trondsdatter og er født 1885!!LenkeBra at der er mange veier til et resultat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Nå har jeg også funnet årsaken til at hun var umulig å finne ved foletellingen 1900!LenkeÅrstallet er feil. Det står 1858 og det skal være 1885.Skal ikke være enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Torsten Olsen og Ragnhilde Torkelsdtr får sønnen Thrond 6/7-1854 på Jordanger, men det må være de samme som bor på Sviggum i 1865 (n° 70): Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Hafslo, Ministerialbok nr. A 9 (1852-1873), Fødte og døpte 1854, side 41-42. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8393&idx_id=8393&uid=ny&idx_side=-26>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Finner ikke Trond Torstensen verken i Hafslo eller Luster i ft 1900, heller ikke finner jeg han død der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det var en til Trond Torstensen, men han ble døpt på Mørken i Hafslo og emigrerer i 1874 så han er det ihvertfall ikke, da er nok alderen hans feil ved Elens fødsel.Jeg har sjekket landsomfattende søk i 1900, men finner han ikke. Det var derfor jeg sjekket emigrantlistene og fant den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.