Gå til innhold
Arkivverket

[#70075] Peter Ruus, skreddar - født i Nordland 1717


Gjest John H. Aarønes
 Del

Recommended Posts

Gjest John H. Aarønes

2/4 1750 er det skifte på Molde etter Guri Haagensddatter. Enkemann var Peter Ruus og dei hadde barnaa. Henrik f. 1745b. Hans Peter f. ca. 1746c. Aage som var 1 1/2 år i 1750.I Extra-Rulle for Sjølægdene i Romsdals Fogderie 1769 – 1790 står under Bue Fiskevær Skredder Peder Ruus, f. 1717 i Nordland. Ugift.1791 4. Adv. i Bud gravlagt Petter Ruus Skræder 76 Aar. (Ministerialsbok Bud i Bud 1767 – 1817)Det er alt eg veit om Peter Ruus. Det ser ikkje ut som han gifta seg på nytt, kvar barna vart av veit eg heller ikkje. Eg kan ikkje finne dei i Bud i Romsdal eller Molde.Om kona Guri Haagensdatter veit eg enda mindre. Sidan yngste sonen heitte Aage kan ein kanskje tenkje seg at det er ei Aagesdatter og at vi vi kan ha med halvemål å gjere?Men i første omgong er eg interessert i Peter Ruus. Kan nokon hjelpe meg med opphavet hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Halvemål var vel mest i tale og knappast i skrift ? At Haagensdatter skulle være halvemål for Aagesdatter virker mildt sagt søkt.'Mine' Ruus er nesten uten unntak i Bergen og Hordaland forøvrig, noen få i Skedsmo og Christiania. Ingen i Nordland. Og ingen Peder/Peter.Riktignok skal en datter av slottsskriver på Bergenhus, Hans Hansen (c1530-c1606) (som tok navnet Ruus etter sin kone Elsebe Thomasdatter Ruus c1635-1612) ha blitt gift med en Peder og fått datteren Else, men Else fikk bare Arentsbarn Nagel (ca. 1625) og ingen Peder eller Ruus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Greitt å få det avklara Per.Eg gløymte å ta med:Dj. 19/4 1741 Copulert Petter Rus og Guri Haagens Datter i Molde kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Takk for lenken!Ja - det er ikke utenkeleg - eg får prøve å arbeide vidare med etterslekta til desse som er nemnde her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.