Gå til innhold
Arkivverket

[#70082] Fæøen Fladanger Fosnæs 1801


Gjest Joy Sundrum
 Del

Recommended Posts

Gjest Joy Sundrum

På bunnen av listen over Fæøen Fladanger Fosnæs NT er Balzer Pedersen, husbonde 59 år i første ægteskab. Men det er ikke ei kona under hans navn. På venstre er nummeret 2500*. Hva betyr * etter nummeret? Kona skulle være Elen Andfindsdtr (eller andre måter å stave det). Det står ikke at han er enkemann, men jeg kan ikke finne Elen i 1801, f. okt 1734, døpt Vik i Otterøy, Fosnes. Takk, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Da de gifter seg står hun som Andfindsdtr (3. linje, venstre side): Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Fosnes, Ministerialbok nr. 773A01 (1751-1783), Kronologisk liste 1775, side 444-445. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16469&idx_id=16469&uid=ny&idx_side=-225>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

I flg bygdeboka skal begge være døde i 1806. LenkeFinner de i kolonne nr 2, hun som nr 3 i mars, her heter hun Jensdtr igjen? Han står først i april.Hun er ført som Jensdtr i BB, det som står om dem er at de eide halve gården fra 1776-1806 og var barnløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Takk, Kjellaug og Eva Helene. Da jeg så på folketellingen i går kveld, var det noen etter navnet til Balzer Pedersen. Da Elen døde, er det ikke et sted hvor hun bødde, og ja Jenson, ikke Jensdtr, ikke Andfindsdtr. Er det mulig at hennes mor giftet seg to ganger og Elen tok navnet til den andre mannen? Jeg har ikke bygdeboka hjemme så må dra til biblioteket. Jeg har ingen peiling om Jens! Er det mulig at Elen A døde og Balzer gifted seg med en annen Elen Jensdtr? Jeg leter etter en forklaring! Takk igjen, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det står 'lejlænding' etter navnet hans, dvs at han ikke eigde jorden de bodde på.Jeg har og vært inne på samme tanke som deg om at moren kanskje giftet seg opp igjen med en Jens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Klikker du på ordliste under, finner du dette:'leilending 2/511 leilending (færøsk) fæstebonde, fæster Ebbe Bielefeldt, Herlev 27.12.99Ein som leigar matrikulert jord av ein jordeigar. Frå middelalderen av var ein stor del av norske bønder leiglendingar. Dei sat stort sett like trygt på garden som ein sjøleigar. Leiglendingsbruka gjekk også gjerne i arv frå far til son. Særleg frå siste del av 1700-talet av kjøpte norske bønder bruka sine. Ein snakkar om overgang til sjøleige. Først i dette hundreåret var denne prosessen sluttført.Jan oldervoll, 30.12.99'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum
Lenke På høyre 29/9 Er det vielsen til Andfind? Hva er kones navn? Og hans patronymic? Men det forklarer ikke om Jensdtr. Kanskje for å finne død for Andfind/Arnfinn osv. senere. Fra Family Search fant jeg 6 barn som er mulige. Alle er Otteroy kirke. Giertrud Arnfinnsen dp 2 feb 1716 Far Andfind Leang. Ane Arnfinnsen dp 10 jul 1718 Far Andfind Leang. Maren Arnfinnsen dp 10 nov 1720 Far Andfind Leang. Susanna Arnfinnsen dp 17 aug 1727 Far Andfind Fosland, Sophia Arnfinnsen dp 14 apr 1729 Far Andfind Leang. Elen Arnfinnsen dp 17 oct 1734 Far Anfind Zettren.Nå skal jeg se etter død for Andfind. Joy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum
Lenke På venstre, den tredje linjen fra bunnen er Andfind en av forlovene. Navnet? Andfind Baloosen eller Balousen Leang. Den samme personen som giftet seg 29 sep 1715. Er han faren til Elen f. 1734--Andfind Zettren?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

9) Det er den 27. ikke 29. Andfind heter Ballertsen / Baltzersen - hans kone ser ut for å være en Gundersdtr, men fornavnet greier jeg ikke, begynner på en El ..b...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

14) Ja, det har du nok rett i!11) Da Ellen ble konfirmert synest jeg det står Kaldkløv som gårdsnavn, noen med bygdebøker kunne vel sjekke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Dette er vel muligens dåpen til den Ellen Andfindsdtr du fant på FS - oppe til venstre: Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Vik i Fosnes, Ministerialbok nr. 774A01 (1693-1738), Kronologisk liste 1735, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16472&idx_id=16472&uid=ny&idx_side=-105>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Konen hans er introducert oppe til høgre på neste side, kanhende litt lettere å tyde for noen? Mulig at det begynner med en Z allikevel? Det er en gård som heter Ziitter i ft 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Sittergårdene er i dagens Flatanger, tviler på at det er det som står. Blir feil side av fjorden. 11) Kalkløv er gårdsnavn i Vik på Otterøya i FT 1865. Har bare BB for Flatanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Takk igjen, Kjellaug og Eva Helene. Gården Sitter er på kysten hvis det er det samme du nevnte. Synes du Zettren er senere Sitter? Neste uke kan jeg se på original 1801 folketellingen for å se om Elen er Jensdtr eller Andfindsdtr og kan også se på Flatanger bygdebøker. Forhåpentligvis hjelper det meg for å lære litt mer om Arnfinds barn, særlig Elen. Takk mye, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.