Gå til innhold
Arkivverket

[#70086] Aner til Karen Isachsdtr bosatt Sleholm Tjøtta fra 1784


Gjest Ivar Jørgen Amdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Jørgen Amdal

Er det noen som kan hjelpe meg å finne anene til Karen Isachsdatter gift med Jonas Nielsen, født på Skogsholmen Tjøtta (nå Vega) 1752. Karen og Jonas fikk datteren Doret Ana utenom ekteskap 1779, foreldrene bosatt Lånan Tjøtta. De fikk sitt 2. barn, Niels Christian 1784, fortsatt ikke gift, begge foreldre bosatt Sleholm Tjøtta. De ble først gift 29.09.1785. I følge fødselslistene for Alstahaug prestegjeld er ikke Karen f. i Alstahaug. Jeg har heller ikke funnet henne født i nabokommunene eller i skiftene for Helgeland. Mvh. Ivar Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Det er ikke sikkert at der er noen forbindelse, men det følgende er et spor som kan være verdt å undersøke: Datteren og svigersønnen til en kvinne som het Anna Marta Isaksdatter bodde på Sleholmen. De het Elias Kristoffersen og Pernille Nilsdatter.For å kunne påvise en mulig forbindelse Anna Marta Isaksdatter og Karen Isaksdatter, er det en mulighet f.eks. å se hvorvidt de hadde felles faddere for sine barn.Et forhold som taler mot en slik forbindelse, er at Anna Marta Isaksdatter var f. om. 1741, mens Karen Isaksdatter var f. om. 1761. Det er tyve års forskjell, men Karen Isaksdatter kunne selvsagt være en (halv)lillesøster.Jeg ville kanskje ha letet etter Karen Isaksdatter i Vega.Se tema nr. 68313.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Jørgen Amdal

Mange takk for gode innspill. Jeg har dessverre ikke hatt anledning til å svare før nå. Først flere opplysninger om Jonas Nielsen og Karen Isachsdtr.. I følge kirkeboka var Jonas og Karen slekt i 3. ledd dvs. 3-meninger. Jonas er som kjent født på Skogsholmen. Det er derfor naturlig å tru at også Karen er fra Sør-Helgeland. Først til innspill 2 (Kjellaug). Jeg finner et skifte i 1794 etter Isach Bjørnsen Folda, far til Karen, 34 år ugift. Ikke henne, da Karen og Jonas ble gift 1785. For Karen fra Vefsn er det et skifte 1789 etter Isach Michelsen Fossland. Karen er da ikke gift. Dessverre ingen av disse 2. Innspill 4 (Andre). Interessant med Anna Marta Isachsdtr, men har ikke funnet felles fadre til barna deres, Anna Marta`s 4 og Karen`s 8 barn. Dåpen til Martas 2 siste barn finnes i kirkebok for Alstahaug/Alstahaug 830A05/1 1737-1804, for Maren s. 42 og for Pauline s. 55. Povel Jensen Lånan er gravlagt 02.06.1771, 71 år, Alstahaug/Tjøtta 1768-1776 s. 90.Selv om vi ikke til nå har funnet forbindelse mellom Anna Marta og Karen, er det ikke riktig å utelatte at det er slektsforbindelse mellom de to. Jeg har inntrykk av at flere har gransket kirkebøkene for Alstahaug prestegjeld og Vega uten resultat. Jeg har gransket skiftene for Helgeland uten hell. Kitty Olsen peker på at det mangler en del sider i kirkeboka for Vega, og det er riktig, men en skal være meget uheldig dersom dåpsidene for både Anna Marta og Karen skulle mangle. Jeg tror heller at disse damene kan ha sitt opphav lenge sør på Helgeland. Selv om jeg ble litt sein i avtrekket med innlegget mitt, håper jeg på kommentarer. Mvh. Ivar Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Skarpås

Ved dåpen til Ana (Doret Ana?) er der en Isach Jacobsøn Flovæhr som fadder. Mulig far til Karen Isachsdatter?Kildeinformasjon: Nordland fylke, Tjøtta i Alstahaug, Ministerialbok nr. 830A07 /2 (1776-1800), Kronologisk liste 1779, side 116. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17098&idx_id=17098&uid=ny&idx_side=-19>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Jørgen Amdal

Hei ArneJeg har sett på Isach Jacobsen tidligere, men har kommet til at det ikke kan være han. Det fins 1 skifte i 1775 etter Jacob Christensen hvor bl.a. sønnen Isach Jacobsen Flovær 19 år er med. Det er skifte etter en Isach Jacobsen i 1784. Han har vært gift, men enkens navn er ikke nevnt i skiftet og ingen barn. Om dette er samme person er det ingen bevis for, men sannsylig ikke. For meg ser det ut til at dette sporet ikke fører fram. Selvfølgelig kan det være en annen Isach Jacobsen som var fadder.Mvh. Ivar Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Jørgen Amdal

Hei Arne Jeg har sett på Isach Jacobsen tidligere, men har kommet til at det ikke kan være han. Det fins 1 skifte i 1775 etter Jacob Christensen hvor bl.a. sønnen Isach Jacobsen Flovær 19 år er med. Det er skifte etter en Isach Jacobsen i 1784. Han har vært gift, men enkens navn er ikke nevnt i skiftet og ingen barn. Om dette er samme person er det ingen bevis for, men sannsylig ikke. For meg ser det ut til at dette sporet ikke fører fram. Selvfølgelig kan det være en annen Isach Jacobsen som var fadder. Mvh. Ivar Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Har funnet to andre Karen Isachsdtr f i Nordland, en døpt 31/8-1755 med far Isach Jacobsen og mor Ingeborg Jakobsdtr i Skjerstad, Nordland.Den andre er døpt 26/6-1757 i Hadsel med far Isach Nilsen.Vi vet jo at alder i ft 1801 ikke alltid er til å stole på.Kanhende de er for langt unna til å være kandidater?Dette fant jeg på FSs betaside: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Var Jonas Nilsen døpt 10/12-1752 med far Nils Jensen fra Alstahaug?Dersom de var tremenninger, så er det vel en mulighet for å søke bakover på Jonas side og se hvor hans besteforeldres søsken havnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det er vel denne Isac Jakobsen som er far til den Karen jeg fant i Skjerstad, han har og en datter Maren som er gift med en Jakob Isachsen: LenkeEn del navnelikheter her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Jørgen Amdal

Hei Kjellaug.Faren til Jonas Nielsen heter Niels Joensen. Det står riktig som du skriver Niels Jensen i Kb. ved dåpen av Jonas, men når Jens sin eldre bror av Jonas blir døpt, står det Joensen. Det samme i skiftet etter Niels Joensen. Presten har nok skrevet Jensen ved en feiltakelse. Jeg har derfor brukt JoensenJeg har vanskelig for å tru at folk reiste fra Hadsel i Vesterålen og Skjerstad i Salten til Sør-Helgeland for å være fadder. Jeg har for øvrig funnet skifter som viser at Jacob Christensen og Marit Joensdtr Flovær har barna Isach (f. ca 1756) og Berit. Berit var gift med Niels Nielsen, en eldre bror av Jonas Nielsen. Det var sikkert Berit sin bror Isach som var fadder for Doret Ana, eldste barnet til Jonas og Karen Isachsdtr. Dette utelukker Isach Jacobsen fra Skjerstad som far til Karen, på tross av mange navnelikheter. Jeg tror fortsatt at ”Isach ” kommer fra Sør-Helgland, men hvor ?Mvh. Ivar Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Hva med Brønnøy, det er jo ikke så voldsomt langt fra Alstahaug Der er det en Karen Marie Isaksdtr døpt 22/10-1758 med far Isach Olsen. Finner henne ikke i ft 1801 for Brønnøy, men hun kan jo være død for den saks skyld!mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Jørgen Amdal

Hei KjellaugTusen takk for tipset om Isach Olsen i Brønnøy, Han er fra gården Lund. Det som gjør dette int. er at jeg finner også Ane Martha f. 20.05.1744 (Brønnøy/Brønnøy 813A04 1719-1758 s. 167) med Isach Olsen Lund som far, og dette er antagelig den damen som Andrè er på jakt etter. Vi har tidligere lurt på om disse var søstre. Dette styrker min oppfatning om at vi er på rett veg. Jeg finner ikke Isach Olsen i skiftene for Helgeland slik at vi kan få dette bekreftet. At Karen ikke finnes i ft. 1801 i Brønnøy styrker teorien om at hun er gift med Jonas Nielsen og at hun bor på Sleholmen i 1801. Mvh. Ivar Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.