Gå til innhold
Arkivverket

[#70090] Tid for gåter?


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

Nå har spørsmålet om 'hvor David kjøpte ølet' versert her i forumet i lange tider. Kanskje det er på tide å friske opp noen av gåtene som har eksistert så lenge noen kan minnes og enda mye lenger? Mange vil nok huske denne fra skoletiden: Fjórir ganga, fjórir hanga,tveir veg visa,tveir hundum verja,einn eptir drallar, ok optast úhreinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ja Ola, det var ikke dumt, vi kan ta ei: Den fattige kasta dæ og den rike putta dæ åt lumm`un?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Her er kanskje en slektning til Reidars: Større enn Gud, ondere enn Satan, de rike har det ikke, de fattigste har det, spiser du det, vil du stryke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Svar på #2:Snørr. De fattige harkler ut en klyse mens de fine snyter seg i lommetørklet som de bretter fint sammen og legger i lommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Per Inge`s svar på 2 er riktig, men 3 klarer ikke jeg heller? Og 1 hadde heller ikke jeg hørt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

#3 har jo Aase løst forbilledlig og 'politisk korrekt' i #5. Og dere som er så steingamle at dere hadde gammalnorsk på skolen kan vel umake dere med å oversette gåten i #1 slik at ungdommen kan glede seg over ordspillene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Hei. Nummer 1. må vel være oldnorsk ( islandsk ) ? Det er vel ikke gammelnorsk, for det var vel dansk ? Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Denne skulle vel være grei? De er stadig på farten og forandrer utseende hele tiden. Ingen har hittil greid å fange dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ola Ljødal

Bortsett fra svenskevitsene (heter norskevitser på den andre siden av Kjølen), som etter min mening kan unnværes, er det et flott tiltak av Arne. Løsningen på innlegg 14 er SKYER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det følgjande er ikkje akkurat ei gåte, men ei NØTT -Eg har moro av å lese litt av søppelposten eg får, dei som er oversett til 'norsk' av eit eller anna automatisk oversettingsprogram. Det er artig å prøve å finne ut kva engelsk formulering som ligg bak dei idiotiske 'norske' setningane, men denne som eg fekk i dag, greier eg ikkje!Kva er det engelske utgangspunktet for setning nr 2 (den eg har markert med store bokstavar) i følgjande lapskaus:Jeg er Mr. Patrick K. W Chan administrerende direktшr i Hang Seng Bank. Jeg har en UTYDELIGGJMRES VIRKSOMHET FORSLAG for deg. Jeg trenger deg til е hjelpe meg i gjennomfшring av et prosjekt fra Hongkong til country.Everything om denne transaksjonen skal vжre lovlig gjшres uten vanskelighet.Berre så det er sagt: Eg bit aldri på slike agn, altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Per Helge Seglsten

Det er nok ikke en gåte. En gåte er formulert som et spørsmål som noen andre - gåteløserne - skal prøve å finne svaret på. Det du har skrevet ser ut til å være en slags regle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Tips !Tror muligens at ramlingen og skramlingen i bestemor si gamla er et tilbakelagt stadium.(Humre..) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Mange barnebarn kan sikkert bekrefte både ramlingen og skramlingen i sin bestemor's gamla. Jeg også! Sitter og ser på løsningen nå! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.