Gå til innhold
Arkivverket

[#70095] Hanna Maria Thorsdatter f. ca. 1761. Stavern, Sandefjord.


Gjest Torkel Fagerli
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkel Fagerli

Jeg søker opphavet til Hanna Maria Thorsdatter som på slutten av 1700-tallet levde i Stavern, og senere i Sandefjord.Hanna Maria Thorsdatter giftet seg første gang i Stavern 13. mars 1788 med matros Abraham Mortensen. I årene før dette var piken Hanna Thorsdatter flere ganger fadder i Stavern.Hanna Maria og mannen Abraham Mortensen flyttet til hans hjemby, Sandefjord. Abraham var født i Sandefjord 30. oktober 1757, sønn av Morten Torgersen og Ingeborg Tollesdatter.27. desember 1788 fikk Abraham Mortensen og Hanna Thorsdatter en dødfødt datter i Sandefjord. 21. februar 1790 fikk de en datter, Gunhild Maria, i Sandefjord.Abraham døde snart, og Hanna Maria Thorsdatter giftet seg på nytt i Sandefjord 7. januar 1794 med matrosen Hans Nielsen, født i Sandefjord 3. mars 1769, død på en sjøreise til Vest-India rundt 1796 da skifte ble avholdt. Hans Nielsen kom fra en kjent Sandefjords-familie.I ekteskapet mellom Hans Nielsen og Hanna Maria var det en datter, Andrea Hansdatter (1794-1859) med mye kjent etterslekt.Ved folketellingen for Sandefjord bodde enken Hanna Maria Thorsdatter fortsatt i Sandefjord, der hun ernærte seg av håndgjerning. Hun ble da oppgitt å være 40 år gammel, dvs. født ca. 1761. Ingen av barna bodde med henne. Den yngste datteren Andrea Hansdatter ble tatt hånd om av onkelen Carsten Nielsen i Sandefjord. Eldstedatteren Gunhild Maria er muligens det barnet av samme fornavn som var satt bort til oppdragelse på gården Foksrød i Sandar. Gunhild Maria Abrahamsdatter ble konfirmert i Sandefjord 13. oktober 1805. Hun var da oppgitt å være foreldreløs, dvs. at moren Hanna Maria Thorsdatter også må være død. Jeg har imidlertid kke funnet hennes dødsfall i kirkeboken.Spørmålet mitt er knyttet til opphavet til Hanna Maria Thorsdatter. Jeg har ikke funnet indikasjoner på at hun kom fra Sandefjords-området. På grunn av at første ekteskap ble inngått i Stavern, og at hun også har vært fadder der, vil jeg tro at Stavern/Brunlanes er et mer sannsynlig sted. Ut fra aldersangivelsen ved folketellingen i 1801 skal hun være født rundt 1761.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn opplysningen fra 1801-tellingen om Hanna Maria her først: LenkeSkal se om jeg finner noen spor i Stavern/ Brunlanes området.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg hadde håpet at det ville vært spor etter hennes opphav i kirkeboka for Stavern ved Vielsen 13 mars. Nr. 2 v. side: LenkeMen ikke oppgitt fedres navn der, som du vel alt har sett. Fortsetter med litt søking. :-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant heller ingen Hanna Maria Thorsdatter døpt i Stavern 1760-1762, men hun kan jo ha kommet til Stavern fra andre steder?Kan det være utflytterlister som kan gi spor ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Torkel Fagerli

Takk for hjelpen, Gunn. Dette er nok ikke helt enkelt. Kanskje noen Stavern-eksperter tilfeldigvis har vært borte i navnet? Hun kan tenkes å være fra Brunlanes, men også det blir en ren gjetning. Jeg finner ikke spor etter foreldrene hennes i registrene til skifteprotokollene for Larvik by eller Tønsberg by. Kanskje finnes det noe i skifteprotokollene for Larvik sorenskriveri dersom foreldrene døde i Stavern eller Brunlanes og det ble avholdt skifte. Men det får jeg sjekke ved en senere anledning. Mvh. Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Trolovelsen i Sandar 25/10 1793. Den ene kausjonisten heter Peder Thorsen. Lenke Det finnes en Peder Thorsen i Stavern i 1801, men om det var han som var kausjonist eller om han er i slekt med Hanna er vanskelig å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fant Peder Trohnsen gift 2/2 1781 Brunlanes med Kirstine Geertsdt. Holck. Så derfor tror jeg at etternavnet til Peder Thorsen i Stavern i 1801 er feil, og at han egentlig heter Trohnsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har prøvet å sjekke de som het Thors... til etternavn i Stavern i 1801. Det er Thor Thorsen 33 og Harald Thorsen 44. Jeg har funnet en Thor Thorsen døpt 15/3 1768 Tanum i Brunlanes, far avdøde Thor Larsen Bergene. Kanskje det kan sjekkes mot bygdebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Takk for verdifull hjelp, Berit. Forloveren Peder Thorsen i Sandefjord var gift med søsteren til Hans Nielsen, og er dermed ikke i direkte slekt med Hanna Maria Thorsdatter.Thor Larsen Bergene i Brunlanes er det aktuelt å sjekke nærmere. Bygdebøkene for Brunlanes gir meget få opplysninger. Thor Larsen døde ifølge kirkeboken i 1767, 36 år gammel. Det kan jo hende det finnes et skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.