Gå til innhold
Arkivverket

[#70102] Kville i Sverige - bekreftelse på om dette kan være riktig


Gjest Kikki Brill
 Del

Recommended Posts

Gjest Kikki Brill

Jeg har fått en privat mail om at det fantes en Johannes Börjesson død Feb 16 1881 Staby, Quille, Bohuslän med kone Anna Maria Nildotter, alder ukjent. De skal ha fått barnaChristian 1819 Carl Peter 1821 Benjamin 1823 Adolph 1827 Johanna 1829Christian døde i Stavern 1899.Kan noen lete opp disse på AD online e.l. for å se om denne familien eksisterte, særlig om de hadde en sønn ved navn Christian?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja det er ikke voldsomt mye å finne fra Kville.Det finnes utdrag av dødbok, som dekker året Johannes døde. Der finner jeg som du sier:Død 16/2-1881: Börjesson Johannes, torpare u/Staby. Han var 81 år 11 mnd 23 dager gammel da han døde.I folketellingen 1880 for Staby finner jeg:Johannes Börjesson f 1799 Kville. EnkemannAnna f 1822, hans barnPå samme plass bor en Carolina Benjaminsdotter f 1858 i Svarteborg. Hun betegnes som sønnedatter.Skulle jo tro det er de du leter etter, men desverre - så mye mer er det nok ikke å finne i Kville.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Tusen hjertelig takk til begge to! Da får jeg slå meg til ro med at jeg ikke kommer lengre med min tipptipp oldefar. slektshilsen fra Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Nå fant jeg faktisk dette på family search, ASKIM. Er det noen kirkebøker man kan se i?` --------------------------------------------------------------------------------Husband JOHANNES BORJESSON Pedigree Birth: Christening: Marriage: 28 DEC 1817 Askim, Goteborg Och Bohus, Sweden Death: Burial:--------------------------------------------------------------------------------Wife ANNA MARIA NILSDR Pedigree Birth: Christening: Marriage: 28 DEC 1817 Askim, Goteborg Och Bohus, Sweden Death: Burial:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Nå fant jeg faktisk dette på family search, ASKIM. Er det noen kirkebøker man kan se i?` --------------------------------------------------------------------------------Husband JOHANNES BORJESSON Pedigree Birth: Christening: Marriage: 28 DEC 1817 Askim, Goteborg Och Bohus, Sweden Death: Burial:--------------------------------------------------------------------------------Wife ANNA MARIA NILSDR Pedigree Birth: Christening: Marriage: 28 DEC 1817 Askim, Goteborg Och Bohus, Sweden Death: Burial:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

ojsann, her er det noe mer. Johannes BORJESSON Sex:--------------------------------------------------------------------------------Marriage: Spouse: Anna Maria NILSDR Marriage: 28 Dec 1817 Place: Fassberg, Goteborg och Bohus, Sweden--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: M404022 Source Dates: 1763 - 1860 Film or Fiche Number: 131224 Collection Details: Fassberg; Svenska Kyrkan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen KikkiHvor sikker føler du deg på at den Johannes Børjesson du nevner i innlegg 1 er den person du søker ? For den du nevner i innlegg 1 og innlegg 6/7 er to forskjellige.Jeg har tittet litt i Askim. I boken ved vielser C:2 viede 1817 side 299 finner jeg viet par den 28/12: Ungkarlen og hem.eg. Johannes Börjesson i Lilla Skintebo och hemmadottern Anna Maria Nilsdotter i Gaterse Sørgård. Dette var 1 ekteskap for dem begge.De flyttet så, for videre i noen til dels utydelige husforhør er de å finne på Gaterse Sørgård. Kort sammendrag fra noen husforhør etter vielsen viser familien:Johannes Börjesson f 15/5-1789 i Lilla Skintebo. Han dør 12/5-1829Anna Maria Nilsdotter 29/7-93Barna: Eleanora Beata 1818Daniel Christian 3/12-1819BenjaminAdolf 1827Hvis du tror dette er rett familie så kan jeg ta for meg husforhørene igjen. Dette var vel kun ment for at du kan få en grov oversikt.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Löpnummer: 19630 Födelsedatum: 1858-11-25 Kön: K Förnamn: Carolina Adress: Dalen under Wästersäter Faderns titel: Torparen Faderns förnamn: Benjamin Faderns efternamn: Johansson Moderns förnamn: Oleana Moderns efternamn: Bryngelsdotter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Svarteborg F4 1854-01-07 August Torparen Benjamin Johannesson Oleana Bryngelsdotter Dalarna under Wästersäter Svarteborg F4 1856-03-24 Amanda Paulina Torparen Benjamin Johansson Oleana Bryngelsdotter Dalen under Wästersäter Svarteborg F4 1858-11-25 Carolina Torparen Benjamin Johansson Oleana Bryngelsdotter Dalen under Wästersäter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Detaljinformation Löpnummer: 32860 Dödsdatum: 1859-01-28 Kön: M Förnamn: Benjamin Efternamn: Johansson Adress: Dahlen under Wästersäter Dödsålder: 28 år 6 mån 29 dgr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Jeg er ikke sikker på noe annet enn dette:Han gifter seg 31 juli 1857 i Stavern med Karen Petrea og oppgis til å være 29 år, altså født 1828 i Kville, Sverige og så står det noe annet som jeg ikke klarer å tyde. Nr 3 venstre side under 1857:Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Stavern, Ministerialbok nr. 7 (1840-1877), Ekteviede 1856-1858, side 258. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5935&idx_id=5935&uid=ny&idx_side=-146>Lenke Permanent bildelenke: Lenke Deretter finner jeg ham i Stavern under døde som født 18 juli 1819 (lik personen overfor). Nr 5 venstre side:Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Stavern, Ministerialbok nr. 8 (1878-1905), Døde og begravede 1899, side 263. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hanne Ludvigsen, tusen takk! Men inntil Anne Lene Hagen har gitt meg svar på om det er for tynt grunnlag så får vi vente å se om det ser ut til å være korrekt person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Uff, det er vanskelig å være sikker eller stadfeste noe som helst Kikki. Nettopp for at det er så lite tilgjengelig for Kville.Bare for å repetere litt. Det du ser etter er en Johannes Börjesson med en sønn Christian. Du vet at Christian giftet seg i Stavern i 1857. Da står det at han var født i Kville og at han var 29 år, altså født ca 1828.I innlegg 1 nevner du en familie i Kville og i bl.a innlegg 5-7 nevner du en familie i Askim.Så langt er dette de to alternativer du har.Om jeg skal driste meg til å mene noe her, så kan du trolig se bort fra familien i Askim, men jeg sier ikke at det er riktig. Men, trolig er ikke det din familie. Sønnen christian er riktignok født i 1819. Jeg har fulgt Christian til ut på 1860 tallet, hele tiden på Gatsered Sørgård i Askim hos sin familie, og dermed kan han ikke ha giftet seg i Stavern i 1857.Om jeg går tilbake til familien i innlegg 1 fra Kville, så taler det lille vi vet for at dette er din familie. Det er desverre lite tilgjengelig kildemateriale fra Kville. Ikke noe kirkebøker eller husforhør som kunne ha stadfestet dette i forhold til om det fantes en sønn med navn Christian som faktisk flyttet til Norge før 1857.Det jeg derimot endelig har funnet og som i allefall kan sannsynliggjøre at det er rett er flg:Du oppgir i første innlegg at Johannes Børjesson i Kville dør der den 16/2-1881 og det har jeg tidligere gjenfunnet i dødboken.Jeg har nå funnet boupptekning etter Johannes Børjesson: Kville häradsrett F11:20 bild 577 side 1149. Som arvinger der nevnes en datter Anna. Arvinger er også brødrene Kristian og Karl, som begge var myndige og vistas i Norge.Så da fastslås det at i denne familien er det en sønn Karl og han var i Norge på den tiden som faren dør. Det står ikke noe om hvor lenge han da har vært i Norge.Noe nærmere en klargjøring er jeg desverre ikke så sikker på at du kommer i Kville. Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Unnskyld jeg mente i slutten av innlegget at det fastslås at familien har en sønn christian og som befant seg i Norge da faren døde. Det gjorde jo karl også , men det var nå Christian du søker da.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kikki Brill

Hei Anne Lene, Igjen tusen hjertelig takk for at du er så dyktig og snill til å hjelpe. Dette klargjorde i alle fall for meg at jeg kan forsøke å finne mer via Anna og Karl. Muligheten er jo å finne etterslekt etter disse som kan bekrefte om det er riktig familie. Ønsker en fin pinse! klem Kikki

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Kikki. Vil du gå videre på denne familien, så virker det for meg som du skal lete etter etterkommere til de som flyttet til Norge.Jeg har prøvd å danne meg en liten oversikt i Sverige, ikke helt enkelt, når så mye for kville er borte.I utdrag for husforhørslängden 31/12-1860 side 44 finner jeg:Børjesson J, jordtorpare f 1799 KvilleHustru Svensdotter I f 1797 KvilleDatter Anna f 1822 KvilleFosterbarna: Benjaminsd. Carolina f 1858 SvarteborgBenjaminsd. Anna Paulina f 18586 SvarteborgFosterbarna har jo tidligere vist seg å være sønnedatter.I samme kilden 10 år senere 31/12-1870 er Johannes alene. Han har Anna og fosterbarnet Carolina hos seg.Johannes dør jo som før nevnt i 1881.Datteren Anna f 1822 gjenfinner jeg ikke i 1890 tellingen, og jeg kan ikke finne henne som emigrert. Så enten har jeg oversett henne, eller så lever hun muligens ikke lenger.Når det gjelder fosterbarna så finner jeg de i 1890 tellingen, begge ugifte og alene.Amanda Paulina som piga på Långevall i Svarteborg. Carolina også alene. Som adr på henne står: personer af utan bestämdt hemvist i kyrkoboken särskilt uptagna.Går jeg til 1900 tellingen så gjenfinner jeg Amanda Paulina på samme sted og med samme info som i 1890. Carolina finner jeg ikke.Ut fra det jeg har funnet har jeg da funnet frem til foreldrene til disse to jentene. I husforhøret 1854-1861 for Svarteborg side 256 torpet Dahlen u/ Västerseter:Benjamin Johansson f 30/6-30 Kville. Død 28/1-59 Svarteborg av Nervfeber.hustru Olena Bryngelsdotter f 2/6-22 Kville. Død 27/3-59 Svarteborg av Bröstsjukdom.Barna: August f 7/1-54 Svarteborg. Død i Svarteborg 23/1-55Amanda Paulina 24/5-56Carolina 25/11-58 KvilleFamilien kom fra Kville til Svarteborg i 1854. Amanda Paulina og Carolina flyttet til Kville 23/9-59 altså senere samme år som begge foreldrene døde. Det er sikkert fra da av de bor hos sine besteforeldre.Så etter denne familien finnes det tydeligvis ingen etterkommere.Dermed vet vi at Johannes Børjesson som er den du nevner i første innlegg, i allefall har 4 barn, nemlig Anna, Benjamin og de to som dro til Norge.Anna og Benjamin er det tydeligvis ikke etterkommere etter i Sverige, så da får du nok satse på de to i Norge.Om du skulle føle deg sikker på at dette er rett familie, så kan jeg maile deg boupptekningen etter Johannes Börjesson om du er interessert i den. Den er jo innholdsrik i forhold til at mye er listet opp der i forhold til eiendeler, gjeld osv. Kan sikkert gi deg et bilde av hvordan familien hadde det. Send meg i såfall en mail : alenehagen@hotmail.comHilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.