Gå til innhold
Arkivverket

[#70108] svenske Reinholdt Person f. ca 1888, ble ugift far i USA i 1915. Hevm var han


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

En pike ble født i Boston, USA, i 1915, av norsk ugift mor f. 1881. Mor og datter kom siden hjem til Norge. Datteren døde godt voksen som gift, men barnløs.I dåpsoppgaven (fra et dissentersamfunn i Norge) står det at faren var svensk ungkar Reinholdt Person, f. ca. 1888.Er det et såpass spesielt navn at det skulle gå an å finne spor etter barnefaren i USA eller i svensk folketelling fra 1890 eller 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Erling. Nei, dette var ikke mye å gå ut ifra.Emibas har 8 stk f. i tiden 1887-1889 og med Reinhold/Reinholdt som et av fornavnene. De 8 reiste til Amerika, Norra Amerika osv. Om jeg begrenser søket til at han faktisk er født i 1888, så står vi igjen med 2 stk.1) Charles Reinhold Persson f 3/3-1888 Norra Vram, Malmøhus. Han utvandret 31/5-1889 med sine foreldre og en bror. Til Amerika2) Nils Reinhold Persson f 27/8-1888 i Asarum, Blekinge län. Han utvandret 29/2-1904 alene. Til AmerikaOm jeg går til tellingen i Sverige 1890 så er det vanskeligere. Barn registreres kun med fornavn. Et søk med mann, fornavn som inneholder: Reinhold og f.år 1888, gir et resultat på mellom 400-500 personer. Det er sikkert et fåtall av de som har en Per el.l som far. Så tellingen er mer uoversiktelig der.Men, om det i det hele tatt er noen av de to som Emibas har, det er vel høyst usikkert, med de kjente opplysninger du har.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

En Reinhold P. Persson ankom NY i mai 1914. Han skulle til Boston. Som nærmeste pårørende oppgir han sin bror Algot Persson Kullåksa(?) Som fødested tror jeg det står Bräkna Hoby:

bilete7111.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Takk for tips, begge to.Det er klart at det er få bakgrunnsopplysninger. Flere er heller ikke å oppgrive. Det jeg vet, er at barnemoren kom til USA rundt 1907. Hun skulle til Massachusetts, barnet er født i Boston.Historien er ellers at de satt på en buss da hun fortalte at de ventet barn sammen, og denne svensken skal da ha dradd i stoppesnora og gått av på første stoppested. Siden skal hun ikke ha sett noe mer til ham. (Men omm dette stemmer med virkeligheten, vet man jo ikke...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Nei det skal ikke alltid være enkelt, men er det ikke det en av tingene som gjør denne hobbyen så ufattelig interessant og spennende da ? Jeg synes nå det.Arne Solås skriver at fødestedet er oppgitt til noe han tolker som: Bräkna-Hoby. Det finnes en forsamling som heter Bräckne-Hoby i Blekinge.Fødelseboken er der scannet til og med ca januar 1888. I løpet av januar 88 er det ikke født noen Reinhold. Så er det lagt inn et ark i boken m. flg tekst: På grund av stadganden i sekretesslagen den 28 maj 1937 får resten av denna bok icke fotograferas.Så da stopper det i 1888.Jeg kan ta litt senere og se etter denne broren med navn Algot. Kanskje han kan være å finne i tellingen 1890 eller 1900 ? Og at vi i såfall kan finne familien via han.Er det en mulighet at denne Reinhold P. person som Arne har funnet er rett person ? Jeg skal se litt mer i Sverige om det kan være noe å finne om brødrene Reinhold og Algot. Kommer tilbake til det.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Ja, absolutt en mulighet. Han er oppgitt 25 år i 1914, altså f. ca. 1889. Han skal til Mass., og overstrøket Boston. Min jente ble født i 1915 i Boston, og moren reiste til Massach. som sagt i 1907. (Boston er vel mulighens i Mass.?)Så her er det mange data som taler for at det er rett Reinholdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Patty Dahl

I wonder if you have located the 1920 census for Reinhold? In 1920 he is listed as 'Reinhold Peirson' living in Norfolk county, Needham Massachusetts. He is 30 years old, works as a gardener, immigrated 1914 from Sweden. He is single (not married). Looks like he is living with a relative (?)..August Peirson (?spelling) age 40, immigrated 1901 from Sweden. August is married to Elizabeth age 35, from Scotland....no children. I hope this helps... mvh Patty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Det er rett at Boston er strøket i passasjerlisten, men like over er det tilført 'Cambridge to Boston.' Nå bodde hans venn i Cambridge, - kanskje han skulle bo der og jobbe i Boston? Uansett, disse byene ligger jo så nær hverandre at det slett ikke er urimelig at han var far til et barn født i Boston.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Om vi antar at det er snakk om rett familie.I folketellingene 1890 og 1900 finner jeg det som må være den aktuelle familien på Wäby No:3 i Bräkne-Hoby, Bläkinge län:Hemansägare Per Persson f 1845hustru Elvira Andersdotter 1860 RonnebyBarna: Jenny Sophie 1879Algot 1885Per Reinhold 1889Anny Victoria 1890Hjalmar Antonius 1893Emmy Erica 1898Eric Harry 1900Fødestedet er Bräkne-Hoby på Per Persson og alle barna. Riktignok savnes August.På emibas finner jeg at Per Reinhold emigrerer til Amerika:Post 1077630Persson, Per Reinhold Handlare (ogift man)f. 3/4 1889 i Bräkne-Hoby, Blekinge län (Blekinge)Utvandrad 5/5 1914 från Skånegatan 55, Katarina, Stockholms stad (Uppland) till AmerikaKälla: Rotemansarkivet, häfte 20943, s. 32Onormerade namnformer:Födelseförsamling: Bräkne-hobyJeg finner ikke noen av de andre søskenene på emibas, men de kan godt ha emigrert allikevel, og det har de jo tydeligvis gjort, i allefall Algot.Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Husforhør 1886-1900 A1:43 side 991 Wäby No:3, Bräkne-Hoby:Egare Per Persson 28/10-45 og hustruen Elvira Andersdotter 27/5-60. De ble gift 3/5-78, hans annet ekteskap.Barna: Jenny Sophia 14/11-79, Algot 2/1-85, Syster Ellen 28/3-87 død 5/4-90 av difteri, Per Reinhold 3/4-89, Anny Victoria 24/7-90, Hjalmar Antonius 17/1-93, Ellen Carolina 29/3-95 død 20/4-96 av influensa, Arthur Bernhard 23/5-97 død 24/5-98, Emmy Erika 4/7-98 og Erik Harry 11/4-00.så da har du jo også f.dato og ikke bare årstallet. Desverre er det ikke tilgjengelige husforhør/forsamlingsbøker etter denne, så da kommer jeg ikke videre.Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Nå er vel denne August i 1920-census innført som Peterson og ikke Persson eller Peirson. Algot behøver ikke å ha emigrert, Reinhold oppgir han som nærmeste pårørende i hjemlandet, altså i Sverige.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Dette skulle vise at du har funnet rette mann og familie, Anne Lene. Fra WW1 Draft reg. Cards 1917 - 1918:

bilete7113.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Jeg vil tippe at det er 'min' Reinholdt dette. Uansett rekner jeg ikke med at det fins noen bedre alternativ.Takk for all hjelp til å identifisere denne (sannsynlige) faren til piken f. 29.08.1917 i Boston. (ikke 1915, som jeg skrev i innlegg 1).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Persson, Erik HarryStorg 51 374 52 AsarumDöd 13/1 1991.Kyrkobokförd (1971) i Asarum, Karlshamns kn (Blekinge län, Blekinge). Mantalsskriven (1971) på samma ort.Född 11/4 1900 i Bräkne-Hoby (Blekinge län, Blekinge).Gift man (2/9 1939). -------------- Födelseförsamling i källan: BRÄKNE-HOBY (Blekinge län)Håkansson f. Persson, Jenny SofiaHorsaryd 1:39Död 3/3 1958.Kyrkobokförd i Asarum, Asarums kn (Blekinge län, Blekinge).Född 14/11 1879 i Bräkne-Hoby (Blekinge län, Blekinge).Gift kvinna (25/10 1901). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Asarum, Karlshamns kn (Blekinge län, Blekinge)Födelseförsamling i källan: Bräkne-Hoby (Blekinge län)Persson, AlgotVäby 9:10Död 24/6 1963.Kyrkobokförd i Bräkne-Hoby, Bräkne-Hoby kn (Blekinge län, Blekinge).Född 2/1 1885 i Bräkne-Hoby (Blekinge län, Blekinge).Änkling (21/2 1951). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Bräkne-Hoby, Ronneby kn (Blekinge län, Blekinge)Födelseförsamling i källan: Bräkne-Hoby (Blekinge län)Mattsson, Anny ViktoriaFredriksdalsv 4 A /Blomé/ 370 24 NättrabyDöd 5/8 1985.Kyrkobokförd (1968) i Bräkne-Hoby, Ronneby kn (Blekinge län, Blekinge). Mantalsskriven (1968) på samma ort.Född 24/7 1890 i Bräkne-Hoby (Blekinge län, Blekinge).Änka (29/9 1950). -------------- Födelseförsamling i källan: BRÄKNE-HOBY (Blekinge län)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ja, så var det gledelig nok noe å finne, med så få kjente opplysninger. Det var jo moro. Også at du mener at dette absolutt kan være den familie du søker. Fint at Arne kunne stadfeste at det han fant i Amerika og det jeg fant i Sverige er samme person. Fint at også Hanne fant mer utfyllende.om du føler deg rimelig sikker på det, så får du jo gjerne si ifra om jeg skal forsøke å gå noe videre på familien i Sverige.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Fra SSDI:Name: Reinhold Pearson SSN: 018-22-2720 Last Residence: 02170 Quincy, Norfolk, Massachusetts, United States of America Born: 3 Apr 1889 Died: Nov 1971 State (Year) SSN issued: Massachusetts (Before 1951)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Dette er overveldende! Takk for alle hjelpere. Det er ikke behov for min del å gå bakover i slekten, i og med at den datteren han fikk ikke har noen etterkommere. Men fint å få livshistorien til Reinholdt, uansett.Egentlig litt 'storebror ser deg' over denne hobbyen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.