Gå til innhold
Arkivverket

[#70110] Noen som har 'Vestfoldminne' fra 1986?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,jeg skulle hatt et oppslag i nevnt årsskrift. Noen som har det?Det gjelder: Pedersen, Endre: Litt om de eldste fotografer i Vestfold,Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rolf kristensen

I Vestfoldminne 1986 står ingen ytterligere informasjon enn den du finner under Nasjonalbiblioteket/Preus museum. Annonsen i Gjengangeren i mai 1857 sier at 'F. A. Nielsen er tilflyttet Mad. Bruns Gaard i Keisemarkens 3die Rad (idag Nedre Keisemark), hvor jeg fremdeles aftager Portrætter i Photografi'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Rolf,OK, det er det samme som Susanne Bonge skriver i sin bok, som jeg har vært på BOB og lest i i dag. Der er det imidlertid en referanse til en bok av Rolf Baggethun, 1974, om de eldste fotografene i Horten. Du har ikke tilfeldigvis den også og kan se hva som står der.Jeg var forresten i Åsgårdsstrand på torsdag.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bra,Da er vi kommet et godt stykke på vei.Nå legger jeg inn det Susanne Bonge, som forøvrig døde for 24.4. d.å. nær 97 år gml, har om de to aktuelle F. og Ferd. Nielsen.Jeg har da funnet at vedkommende som er i Bergen i 1862/1863, i Arendal 1892-1894 og i Christiania 1894-1907 er samme person. Jeg antar derfor at det virkelig er tale om en fotograf Ferd. Nielsen og at han igjen er identisk med Ferd. Amindor Nielsen f i Christiania 3. august 1830 og død i Christiania 13. november 1907.Bakgrunnen for at han er nevnt bokbindersvenn og faktisk skuespiller ved sin død, i tillegg til å være fotograf, er fortsatt uklar. Nå er det en god bekjent av meg som er leder på UBBs billedsamling, så jeg skal bort til henne og drøfte dette. De har mange fotoer tatt av Ferd. Nielsen, både da han var i Bergen, i Arendal og i Christiania. Det var forresten Susanne Bonge som var 1. leder ved billedsamlingen.Se også LenkeMvh Arnfrid

bilete7116.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.