Gå til innhold
Arkivverket

[#70112] Ingebrigt, son av Ole Ingebrigtsen Arstad eller Lerstad? Til Skatval?


Gjest Knut Skorpen
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Skorpen

Ingebrikt Olson flytta til Grane og Vefsn frå Forbordslia i Skatval. Han skal vere fødd i Trondheim mellom 1813 og 1816, kanskje er han døypt 27. aug. 1815 i Vår Frues kirke.Eg les klokkarboka slik at far hans var 'Ole Ingebrigtsen Arstad' (Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16352&idx_id=16352&uid=ny&idx_side=-10>Lenke) - men eg les minestralboka slik at faren var frå 'Lerstad' (Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg leser Lerstad også i klokkerboka. En av fadderne synes å være Marit Ingebrigtsdatter Lerstad - fasteren til Ingebrigt Olsen?Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ved foreldresøk i Family Search, finner jeg ektepar som er registrert som Ole Ingebrigtsen Lefstad og Karen Andersdatter Haukli som skal ha to døtre døpt i Børsaskogn:Marit, 1806 [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=700044115636&lds=1&region=12&regionfriendly=&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeBerit, 1808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Du har nok rett i at namnet må vere Lerstad begge stader. Lerstad kan vel vere mange stader i Trøndelag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Du har nok rett i at namnet må vere Lerstad begge stader. Lerstad kan vel vere mange stader i Trøndelag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Er det denne Ingebrigt Olsen du mener?LenkeKan ikke se at noen annen Ingebrigt Olsen passer i 1865. Har sett i bind 2 av bygdebok for Skatval, men finner ingen Ingebrigt Olsen under Forbord der. Deter 3 Forbordsli under Forbord, men altså ingen Ingebrigt Olsen er å finne der. Han kan jo ha vært der i kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Joda, det var han som var i Grane og Vefsn, men eg har ikkje fått stadfesta at det var den same guten som vart døypt i Trondheim i 1815.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er i alle fall ekteskapet mellom enkemannen Ingebrigt Olsen og Anne Oline Larsdatter i 1860. Brudgommens far heter Ole Ingebrigtsen - Nordland fylke, Vefsn m/Mosjøen, Ministerialbok nr. 820A14 (1855-1865), Ekteviede 1860, side 259. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2550&idx_id=2550&uid=ny&idx_side=-294>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Ingebrikt Olson som kom til Vefsn, skal ha vore konfirmert i Stjørdal. Konfirmasjonen har eg nok funne på nr 26 her: Lenke Her står det at han var 15 ¾ år, døypt i Trondheim, med foreldre ”Ole Olsen” og ”Karen Johnsdatter”. Altså: same fornamn som foreldra til Ingebrikt døypt i Vår Frues kirke, men nye etternamn. Kan nokon av prestane ha ført feil patronymikon.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Her er kanskje en aktuell kandidat. Det blir døpt en Ingebrigt i Strinda 25 februar 1816, med foreldre Ole Olsen og Karen Jonsdatter.Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Bakke i Strinda, Ministerialbok nr. 604A02 (1798-1817), Kronologisk liste 1816, side 208-209. Permanent sidelenke: Lenkemvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Kirsti i (10: Eg held på at du traff blink! Flytteattesten han la fram i 1849 syner at han var konfirmert i Stjørdal, konfirmasjonen kan vi ha i lenkja i (9). Og namna stemmer med dåpen Kirsti fann i (10).Notatet Kirsti fann, les eg slik: ”Den 25de Februar paa Fastelavns Søndag, Gudstjeneste i Bache kirke. – døpt ægte drb. Ingebrigt / født d 8de Febr. / Foreldrerne Arbeidsmand Ole Olsen og kone Karen Jonsdr. / logerende hos kordemager Johan Helberg. Teftes: Moderen og Gjertrue Trøen, Faderen og Anders Bye.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.