Gå til innhold
Arkivverket

[#70121] Kirkebok Vestby 1782


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Jeg har to spørsmål til denne kirkeboksiden: Lenke. Se 2dre barnedåp 28. april 1782 barn Karen Weiss. Først og fremst hva er tittel (hva står foran) faren Morthen Hanssens navn?Han har også et etternavn til (eller er det adresse) Tannoms ? Se en lenger oppe på samme siden den 21. april, er det en Hendrich Tannoms som har barnedåp. Der står Tannom(s) uten annet etternavn. Altså, adresse eller etternavn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sr. Morthen Hansen Tannoms datter... I 1801 finner du Tannem gård i Vestby. Så jeg tror at Tannom er et gårdsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Gårdens navn er nå Tannum, og hvis jeg ikke husker helt feil ligger den på veien mellom Vestby kirke og Hvitsten.Mvh Else Granum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Else,Takk for Tannum. Siden du bor i Vestby, vet du om det står noe om ham i bygdebok for Vestby ? Navnet Weiss er kun nevnt på denne datteren og jeg lurer selvfølgelig på hvorfor (hvorfra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Til (7): Jeg vet ikke hva som eventuelt ligger i begrepet 'kirkeeier', men forholder meg bare til det som faktisk står skrevet i kirkeboken. Kan nok dessverre ikke avklare noe for deg her, nei!Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk Else B.Jeg stoler alltid på dine tyde-løsninger. Den godeste Morthen Hanssen var nok mere betydelig enn det så ut til. Det bør derfor finnes noe om han i bygdeboken.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Tar dette litt på frihånd - men Tannum var storgård og nabo til Bråte i Kroer (i Ås). Jeg mener fra tidligere å erindre at familien her eide Vestby kirke. Og familien er grundig omtalt i gårdshistorien -bind 1..Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Hei LeifJeg har desverre ikke bygdebøkene for Vestby (er Oslo-jente). De finnes sikker på biblioteket i Vestby.Mvh Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk Jarleif,Dette var interessant. Jeg må fjernlåne boka.Jeg kan føye til at bakgrunnen for min interesse først var familien Wiel hvor sønnen Wilhelm ble inngiftet. Da jeg fant et bilde av ham på Digitalmuseum, 'måtte' jeg bare finne mere om familien hans.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Wilhelm Hansen (tvilling) ble gift med Anne Catharine Wiel i 1806. Hun var datter av cancelliråd Truels Madsen Wiel. Barnebarn til Wilhelm var den kjente borgermester i Fredrikshald, August Hansen (1842-1915).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Hei, Jeg tror du uten videre også kan låne inn Ås gårdshistorie bind 2 og lese om Bråte-gården der. Det var felles eiere en periode på Bråte i Kroer/Ås og på Tannum i Vestby. Og den Karen Weis du startet med har vist en bestemor med samme navn på Bråte..Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Jarleif og takk igjen.Jeg er også veldig interessert i Vestby kirke hvor mannen til min grandtante, sogneprest Johan Kristian Karlo Christensen 1864-1933 var fra 1921 til 1933. Han var en meget habil maler og kopierte mange kjene malerier og har bl.a. malt Via Dolorosa som henger i Garder kirke. Flere bilder skal henge i andre kirker og kanskje i Vestby også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Jeg kjenner ikke til om det er bevart malerier av Christensen i Vestby kirke. Og maleriet i Garder kirke har vel egentlig ikke hengt i selve kirken etter oppussing på slutten av 1960-tallet. Men maleriet har jeg notert er merket med '1923', og har nå fått sin plass i et av rommene nederst i tårnet.Ellers har jeg notert at Christensen kanskje var barn av sin tid og verget kirkerommet 'for upassende innslag'. I hvert fall: I 1929 nektet han den blinde sangforfatteren Mattias Orheim å ha fremføring i kirken med kåseri, spill på glass, samt at hans datter sang. Dette selv om menighetsrådet hadde gitt tillatelse..Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg har ett bilde av ham selv, kopi av et veldig kjent bilde av Dogepalasset i Venedig og jeg kjenner til et annet i familien.Min info om at Via Dolorosa hang i Garder kirke var nok litt gammel. Takk for oppdatering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Tusen takk Jarleif,jeg var på nippet til å spørre om du hadde sett maleriet. Det er veldig morsomt å få et foto. Fantastisk.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.