Gå til innhold
Arkivverket

[#70127] Karen Pedersdatter, Åfjord


Gjest Aud Marit Klokkhammer
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Marit Klokkhammer

Niels Larsen Jøssund, 27 år og Karen Pedersdatter, 26 år giftet seg i Jøssund kirke 7/11-1824. De får flere barn: Peder Andreas 1822, Margrete Marie 1825, Martha Lovise 1827 og Ragnhild 1829, Muligens flere også.Niels Andreas Larsen er født 4/7-1798 i Texdalen, foreldre Lars Olsen og Marithe Larsdatter.Karen Pedersdatter er utfordringen. Jeg finner flere mulige kandidater: Fra kirkeboken for Åfjord 1780-1801 finner jeg:Karen, født 2/2 1799 i Arnevig, foreldre: Peder Hansen og Grethe NielsdatterKaren, født 15/4 1799 i Berdalen, foreldre: Peder Holgersen og Sigrid PedersdatterKaren, født 8/4-1800 i Staven, er ikke aktuell siden hun døde 12/10-1800 (foreldre Peder Pedersen og Bereth Olsdatter)I folketellingen 1801 finner jeg de to førstnevnte Karen, samt en Karen Pedersdatter i Melum: Peder Jørgensen 34 år, Marithe Olsdatter 35 år, Nille Jørgensdatter 8 år, Jacob Jørgensen 4 år, Karen Pedersdatter 1 år. Jeg finner ikke denne Karen i kirkeboka.Er det noen som kan gi meg et hint om hvem som er den Karen Pedersdatter jeg søker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Hei Aud,Her er konfirmasjonen til to av dem Lenke Det er vanskelig å lese gårdsnavnene, men de er vel ikke noen av de du nevner så jeg tror vi er like langt...K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Familien er omtalt under Jøssund på side 576 i Åfjord og Jøssund Gårdshistorie, bind II av lektor Hans K. Hansen. Her er navnet til Niels Andreas Larsen kone oppgitt å være Karen Persd. Olsvika. Du har funnet deres 4 barn. Niels omkom 13. mars i 1830 under storm og snetykke på hjemveien fra Halten. Familien bodde da i Vasøya. Enken Karen Persd/Pedersd. ble gift 10. november 1844 med enkem. Niels Eilertsen Lysøya. Karen døde på Lysøya av tæring 30. april 1856 med oppgitt alder 57 år.mvh Aud Marion Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marit Klokkhammer

Tusen takk, Aud Marion! Det så veldig interresant ut. Skal sjekke det ut:-) Og så må jeg vist en tur på Deichmanske bibliotek og se om de har bygdeboka...Mvh Aud Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.