Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Kirsti Rye

[#70141] HE Lars Olsen, g 1815 i Vang med Pernille Olsdatter. Hvem var han?

Recommended Posts

Gjest Kirsti Rye

Jeg prøver å identifisere Lars Olsen, far til Maria i tema 68714.Lars Olsen, 22 år gammel, gifter seg 16 april 1815 med enken Pernille Olsdatter, 46 år gammel.Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vang i Vang, Klokkerbok nr. 4 (1813-1827), Ekteviede 1815, side 397-398. Permanent sidelenke: Lenke. nr 31.Er det noen som har vært borti denne karen? 'Min' Lars hevder å ha giftet seg i Vang i 1814, men om det er riktig eller ikke er et åpent spørsmål. Han bodde på Ringsaker, og har i alle fall vært i Sverige en tid, der Maria blir født i 1820, og om han har vært gift er han enten skilt eller har forlatt sin kone.Jeg har funnet Pernilles første ekteskap uten å bli noe klokere. Er det noen som kan kaste litt lys over opphavet til denne tjenestedrengen på 22 år, slik at jeg evt kan sjekke ham ut?Alle tips tas imot med stor takk.mvh Kirsti

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Du finner også en Lars Olsen som blir gift med Kari Pedersdt. i 1815. Se høyre side (7.sept.) Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kirsti Rye

Takk for innspill Berit.Jeg tror det må være dette paret som får en datter Elie i 1820, så jeg har lagt bort den Lars.Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vang i Vang, Ministerialbok nr. 7 (1813-1826), Fødte og døpte 1820, side 171-172. Permanent sidelenke: Lenke.Derfor har jeg tenkt at den Lars Olsen jeg leter etter giftet seg for å få gård, men å bevise det er jo noe annet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Jeg bare tror at dette er Lars Olsen i 1801 som ble gift med Kari Pedersdatter Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kirsti Rye

Takk igjen Berit, du har funnet den Lars Olsen som gifter seg med Kari i 2).Da fant jeg også en sønn Niels av dette paret døpt i mars 1824.Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vang i Vang, Klokkerbok nr. 6 (1819-1832), Fødte og døpte 1824, side 60-61. Permanent sidelenke: Lenke.Da kan jeg med sikkerhet utelukke denne Lars som far til Maria, og det er jo også et fremskritt.mvh Kirsti

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive