Gå til innhold
Arkivverket

[#70143] Simen Rasmussen Skalle, Degernes


Gjest Kristin Aanerud Øiseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Aanerud Øiseth

Hei,Jeg leter etter foreldrene til min doble 3-tip oldefar, Simen Rasmussen Skalle.Ved FT 1801 Rakkestad,Skalle, er han 49 år, dvs. f. ca 1752. Har ikke klart å finne hans dåp. Lett /- flere år.Av papirer som en fjern, avdød slektning etterlot seg, skulle Simen være sønn av Rasmus Jacobsen Bakke,f.1726, (sønn av Jacob Aamodt) og Karen Svendsdatter Førrisdal (1734-1760) Jeg har funnet at dette paret giftet seg i 1756. De døper døtrene Ingeborg i 1758 og Anne i 1759.Etter Karen Svendsdatters død i 1760, gifter Ramus seg 8/4-1760 med Guri Ouensdatter. Dette paret får Jacob Rasmussen i 1762 og tvillingene Dordi og Kari i 1761.Konfirmasjon 4/10-1772: 'Simen Rasmussen Bakke' Dette kan være den senere Simen på Skalle i 1801.Ved dåpen til Simens sønn, Niels, i 1786, er bl.a. Helge Rasmussen Backe fadder. Tenkte at Helge kunne være en bror av Simen. Helge er døpt 21/12-1760 og har Rasmus Bache og Anne Andersdatter til foreldre. Moren er altså hverken Karen Svendsdatter Førrisdal eller Guri Ouensdatter. Ved FT 1801 står Helge Rasmussen under Aamodt.Kopi av s. 105/106 fra en bok som befinner seg i biblioteket hos Rakkestad historielag.(Har dessverre ikke bokens tittel.)S. 105: Om 'Byggmester Peder Olsen Bakkes slekt' Sitat fra sidens siste avsnitt: 'Ved skiftet etter Ole Rasmussen var hans bror Simen Rasmussen Skalle tilstede på de umyndiges vegne' Litt lenger opp på siden står det at dette skiftet fant sted 16/9-1809-14/4-1810, og at Ole Rasmussen Bakke var gift med Mari Tostensdatter Nakkim. Ca. 1759 er oppgitt som Oles fødselsår. Finner i kirkeboken en gårdmann Ole Rasmussen Bakke som blir begravet 3/9-1809, 52 år. Finner dåp i 1757 hvor Rasmus Bache og Anne Andersdatter døper sin sønn Ole.(Faddere bl.a Nils Bache og Anne Førrisdal.) Ole og Helge er i alle fall brødre. Kan min avdøde slektning ha valgt feil foreldre til Simen? Jeg har en sterk følelse av at det er Rasmus Bache og Anne Andersdatter som er hans foreldre. Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette?MvhKristin Aanerud Øiseth Bøen 1970 Hemnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Karlsen

Hei Kristin Som Simens foreldre har jeg følgende: Rasmus Gjønicksen 1708 - 1792 og Anne Andersdatter 1719 - 1789. De fikk 5 barn, Barbro, Anne, Simen, Ole og Helge. Anne har antagelig vært gift en gang før med Simon Jonsen og de fikk datteren Berte 1742. Anne kom fra gården Søndre Førisdal og Rasmus fra Bakke. Rasmus tok nok over gården Førisdal. Det blir for mye å skrive dette ned her, så om du er intresert kan vi jo utvikle data. Min adr: jfk1000@halden.net Ha en god dag Mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Aanerud Øiseth

Hei igjen,Dette var bra! Tusen takk. Sender deg mail til oppgitt adresse.MvhKristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest kjersti aamodt

Hei Jan Frode Pga dataproblemer er jeg lite på nett, Men vet du hvordra Rasmuss Gjønichsen kom fra. 1664 er det så vidt jeg vet ingen med navnet Gjønichsen i Rakkestad eller BNedre Borgarsyssel. Kan han ha hatt aner til Romeriket? da tenker jeg på Nanneatd og Odal Min samboer er også etterkommer etter Simen Rasmussen SkalleHilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Karlsen

Hei Kjersti At jeg lurte på hvem du var kommer av at jeg hadde ventet en helt annen. Men jeg skjønner nå at du også er intressert i Simen Rasmussen. Om du sender meg din m.adr. skal jeg sende deg antagelig det du lurer på.Mvh Jan Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei igjen Beklager langt opphold, det skyldes data utfordringer og alt for mange sommeravslutninger privat og jobb.Jeg er ikke i slekt med Simen Rasmussen Skalle, men min samboer er det.Og etterkommerne flyttet til like ved Kullås parken i Sarpsborg og drev som håntverkere, mener de var byggmestere.Mitt navn stammer fra Rælingen i Akershus, men min farmor var fra Sarpsborg født 1901adr kjersti@skogul.noHilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.