Gå til innhold
Arkivverket

[#70146] Klokker på Nøtterøy Jens Rosenkilde


Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Holte Rosenkilde

Jeg trodde jeg hadde ganske god oversikt over i alle fall den norske delen av Rosenkilde-familien. Men nå er jeg blitt oppmerksom på en klokker Jens Rosenkilde på Nøtterøy, som i følge nettversjonen av Nøtterøy-boka døde der i 1749. Han klarer jeg ikke å plassere i den norske grenen av familien, og så langt har jeg ikke funnet ham i den danske grenen heller ved hjelp av Marius Rosenkildes slektsbok.Jeg skulle gjerne få plassert ham, og lurer på om det er noen som kjenner mer til hans bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I Nøtterø bygdebok står det litt om klokker Jens Rosenkilde , under Østre Nøtterø( Store Nøtterø) Første Halvdel.LenkeKan se om jeg finner flere opplysniner.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Han er også omtalt under Anildrød i samme verk. Han hadde eierinteresser i de to gårdene i en kort tid. Jeg fant ikke noen opplysninger av genealogisk verdi i nettversjonen.I NST nr. 7 skal han være omtalt på side 236, i en artikkel av H. Ostermann, 'Fra biskop P. Herslebs virksomhet i Aggershus stift 1731 - 1738', om noen skulle være så heldig ha det bindet i hylla.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Begravelsesinnføringen i kirkeboken angir at han var 44 år gammel da han ble begravet 3. august 1750.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Jeg tror problemet kan være løst. Han ble begravd i Nøtterøy 3/8/1750, 54 år gammel. Da hører han til den danske familiegrenen, og var sønn av Peder Christophersen Rosenkilde og en kone som bare er kjent som Anna. Jeg overså at dette paret hadde to sønner ved navn Jens da jeg sjekket 'Marius' i går kveld.Det hadde likevel vært interessant om noen visste om han hadde familie i Norge?Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Det er noe uklart i de første leddene av den danske grenen, såvidt jeg har forstått, har senere forskere hatt problemer med å gjenskape en del av Marius konklusjoner.Jacobsdatter kan godt være riktig, jeg har aldri forsket på den grenen selv.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Hei. Jeg holder på med en registrering av 16- og 1700-tallets Nøtterøy, og kan igjennom dette garantert si at Jens Rosenkilde ikke hadde noen etterkommere på øya som vites. Han var klokker i årene 1735-1750. Før dette hadde Jens Rosenkilde vært huslærer for barna til urtegårdsmester Engelhart Flastrup på Jarlsberg Hovedgård i Sem i Tønsberg.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Takk skal du ha. Det var beroligende i den forstand at da kan en stole på at de som gjorde innsamlingsarbeidet om den norske grenen av familien for Marius Rosenkilde rundt 1860 - 1870 må ha gjort et godt arbeide.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Fredrik Bålsrød

HeiJeg har noen 'Rosenkilder' i min slektstavle. Fredrik Jens Kristian Rosenkilde. Født ca. 1827/1828 i Lillesand. I 1865-tellingen er han gift, har 4 barn og er bosatt på Østre Halsen ved Larvik. Samme slekt?MvhSten Fredrik Lilliedahl Bålsrød Larvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Fredrik Bålsrød

Hei igjen Det er vel han samme som dukker opp i Christiania/Oslo i 1875-tellingen. Finner ikke hans kone og barn her.hilsen Sten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Født i Lillesand i denne perioden betyr at han hører trygt hjemme i den norske grenen. Skal jeg ta sjansen på hukommelsen min, het vel kjøpmannen som flyttet til Lillesand Børre etter bestefaren. Går du inn på hjemmesidene til Statsarkivet i Kristiansand, finner du masse kart over eiendommen hans der.Jeg tør ikke på stående fot si om Børre var far eller bestefar til Fredrik Jens Kristian, men netttverket mitt hjemme er på vei opp igjen, så gir du meg mailadressen din, kan jeg gi deg en god del data om familien ganske raskt.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Fredrik Bålsrød

Hei igjen Min mailadr. er:lilliehagen alfakrøll yahoo.noMed vennlig hilsen Sten Fredrik Lilliedahl Bålsrød Larvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.