Gå til innhold
Arkivverket

[#70152] Slottsfoged Akershus Rasmus Hansen


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Rasmus Hansen var gift med Karen Hansdatter, datter av Rådmann i Skien Hans Iversen. Hans var gift 2 g. 1. g m Pernille Halvorsdatter og 2. g m Magdalene Jessesdatter. Hans Iversen var sønn av Foged i Telemark Iver Christensen, g m Margrethe Jørgensdatter v Ansbach. Rasmus Hansen og Karen Hansdtr hadde 6 barn, alt dette iflg 'Ætt og Annet' Grenland Historielag, Årgang 21, utgave 54. Kjenner noen til disse 6 barna og event etterkommere av disse ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig at skifteregisteret for Skien har svar på noen av dine spørsmål her? LenkeRasmus Hansen er nevnt i en rekke skifter.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for det Gunn! Nu gjenstår det å finne etterkommere her, men det er vel ikke lett. Rasmussen er jo ikke uvanlig, og når en mangler fødselsdatoer mm, så kan det bli vanskelig skulle jeg tro. Uansett så har jeg ihvertfall de 6 barna. Takk for det !Flott vær her i dag, du bør nok dra til Bengtsfors!! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bengtsfors-tur blir det nok, men ikke før etter pinse. Håper andre kjenner til etterslekta du ønsker opplysninger om.Her i Vestfold er det også vakkert vær. God pinse. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøve noen søk på Fam.s. IGI . Der fant jeg i første omgang disse barna , døpt i Skien:Pernille Rasmusdatter. LenkeHans Rasmusen dpt 20 mai 1667Anders R. dpt 31 aug 1673Johannes R. døpt 24 mars 1668.Det var kun ført fars navnet her , men vet ikke hva som står i kirkebøkene Dette kan muligens finnes flere spor i kirkebøker for Skien?Fant ikke Anne Rasmusdatter i farten, og heller ikke Dorte Maria, men kan kikke litt til.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Barnas alder kan passe med denne opplysningen om Vielsen mellom Rasmus Hansen og Karen: LenkeDa blir kirkebøker neste, men det rekker jeg nok ikke i kveld.:-) Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg tror jeg fant vielsen til Rasmus Hansen og Karen Hansdatter Februar 1665 i kirkebok Skien, se 2. s. her: LenkeTror du dette er rette paret?Får se hva som står under en av barndåpene også før jeg gir meg for kvelden.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, kirkebøkene var ikke så vanskelige å lese, så her fant jeg datteren Pernille døpt November 1669, se. v. s. LenkeNavnene på barna passer bra med skiftet jeg la inn.Håper dette hjelper seg litt i letingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Utrolig hva du klare å finne Gunn ! Dette setter ihverfall videre leting i ett enklere lys, nu når en kjenner datoer og årstall. Takk igjen !! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg undres om denne Anne Rasmusdatter som er nevnt her ved skifte etter ektemand , kan være den Anne Rasmusdatter som jeg ikke har funnet opplysninger om? LenkeSlapper av litt i skyggen på denne dagen med full sommervarme.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Det skulle ikke forundre meg. Karen Hansdtr g m Rasmus sin tante var Anne Iversdtr, g m Cornelius Jansen Trinnepol, så det er vel stor sansynlighet for at dette kan være damen. De har jo i tilfelle vært rimlig nære slektninger, Anne Rasmusdtr og mannen. Jeg kjenner kun til ett barn av Anne og Cornelius, og det er Inger Corneliusdtr g m Sognepresten i Hjartdal, Povl Pedersen Paus, men de kan jo godt ha hatt flere barn? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Ser også at Kaptlt Mats P Paus er nevnt som pårørende for barna. Han er sønn av Inger Corneliusdtr Trinnepol i hennes ekteskap med Povl P Paus. Jeg har han tidligere som Infanteri Kaptein, men det kan jo være en mix opp. Ser at Anne og Ian kaller en datter Karen, en annen er Maren. Karen er jo i tilfelle bestemoren, og Maren er en søster av bestemoren. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Er det noen som kjenner til event ektefeller og etterkommere av de barna til Rasmus og Karen som er nevnt i innlegg nr 6. Jeg kjenner til ektefelle og ett barn av Anne, ellers så er jeg blank. Vanskelig å finne ut av disse barna. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.