Gå til innhold
Arkivverket

[#70159] Hvor ble J Albert Joleik født?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Jeg mener at J. Albert Joleik ble født på Vestlandet, men noen forteller meg at han selv skal ha sagt at han var født i Flora, Sør Trøndelag. Dette har jeg liten tro på! Kan noen bekrefte for meg hvor han ble født? Hva står j-en for når han selv skriver J. Albert Joleik?Jeg takker for all mulig hjelp!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hvis han var født i Flora så blir det vel i Selbu, fant ham ikke som døpt der i 1880 i hvertfall, men han kunne kanskje blitt døpt et annet sted. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flora er i S&F. Nå må dere gi dere. Albert Joleik er svært godt kjent, i hvertfall på Vestlandet.Da han tok realartium i 1896, var han den da hittil yngste.Han var i Afrika og ble gift der. Fikk sønnen Olav der. Han kom hjem med Olav, men konen Wanga orket ikke være med. Olav Joleik har selv uttalt at han var den første mørkhudete Sunnfjording, og det er nok trolig riktig.Albert ble gift på nytt med Olava og de får 11 barn.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

* Gift med Wanda Nesja.Barn:1) Olav Albertson Joleik, fd. 27.2.1907 i Lusambo, død 23.9.1999.Olav Joleik var gift med Laura Bjørnseth, fd. 2.2.1904 i 1936.Barn:Sigrunn Maria, fd. 27.9.1936, død 30.5.2001Arnstein Joleik, fd. 7.8.1939, g.m. Oddrun Annlaug Grøneng, fd. 21.4.1946. Born: Arnt Ove, fd. 3.3.1965, død 16.11.2002 Vanja Lovise, fd. 19.4.1966 David, fd. 5.10.1967, død 10.11.1006Olav Joleik døde i september 1999, 92 1/2 år gammal.* Albert gift 23.12.1912 med Olava Hjulstad, fd. 12.4.1888, død 5.8.1965.Barn:2) Arnbrand Albertson Joleik, fd. 12.3.1914, død 16.12.1993, gift med Doreen Margareth Elias Jones, fd. 14.11.1918 i England, død 19.3.1995. 3) Almveig Albertsdtr Joleik, fd. 18.3.1916, død 19.2.2006, gift med Olav Ivarson Sårheim, fd. 21.12.1907, d. 4.8.1975. 4) Ottar Albertson Joleik, fd. 29.1.1918, d. 22.1.2000, g.m. Målfrid Matiasdtr Sandvik, fd. 25.11.1918. 5) Salmøy Albertsdtr Joleik, fd. 15.12.1919, g.m. Kjell Nilsen.6) Ingjerd Albertsdtr Joleik, fd. 25.10.1921, g.m. Bernhard Kristoffersen Underlid, fd. 13.3.1920, d. 22.01.2005.7) Magnhild Albertsdtr Joleik, fd. 10.8.1923, g.m. Sofus Kristoffersen Underlid, fd. 16.5.1923.8) Alvdis Albertsdtr Joleik, fd. 1.10.1925, død 16.4.1988, g.m. Kåre Anfinn Odinson Holmen, fd. 30.9.1926.9) Kjelrun Albertsdtr Joleik, fd. 5.12.1927, g.m. Asbjørn Olason Nedrebø, fd. 24.8.1926.10) Olaug Albertsdtr Joleik, fd. 5.1.1930, g.m. Alvin Kirkebø, fd. 16.1.1916, d. 30.1.2000.11) Jostein Albertson Joleik, fd. 25.7.1932, død 14.11.2003, gift med Eilin Johannesdtr. Aase, fd. 11.8.1956.12) Eilin Albertsdtr Joleik, fd. 8.9.1934, g.m. Bjørn Severinson Halvorson, fd. 20.5.1925, d. 19.2.1997.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk for det, Arnfrid! Ja, det var som jeg tenkte! Jeg har jo hilst på han i Bergen og han hadde i alle fall ikke noe trønderdialekt. Han spurte hvor jeg, mine foreldre, besteforeldre og oldeforeldre kom fra. Det var da han oppfordret meg til å begynne med å forske på slekta. Spesielt da han hørte at min oldefar kom fra Jølster. En utrolig persom å snakke med!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Til 6, joda jeg skal gi meg jeg, men Flora finnes også i Selbu, ST, ligger mellom Selbu og Tydal så det kunne gått an at han var født der. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Arnfrid. Han hadde en datter son arbeidet på Haukeland sykehus. Men nå har jeg glemt hva hun heter. Det var hos henne jeg møtte Joleik. Og da vi ventet eldste sønnen vår og jeg kom til sykehuset med henne, da nektet de å ta imot henne, fordi at de mente at det var for tidlig. Men jeg protesterte og forlangte skriflig avslag på innleggelse. Da var det Joleik sin datter som sa at når jeg sa at fødselen var nær forestående så visste nok jeg hva jeg snkket om. Dette fordi at hun visste jeg hadde som hobby lest lærebøkene for sykepleiere. Det var nemlig den veien jeg hadde tenkt å utdanne meg! Kort sagt så bøyde de av og 5 minutter etterpå var fødselen i gang!Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Det ser ut som at Olava kommer fra Inderøen? Inderøen er ikke det i Nord Trøndelag? Eller er det andre steder som har Inderøen-navnet?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg finner Olava Amalie, født 12.4.1888 på Sakshaug, Inderøy, d øpt 3.5.1888. Far Ole Nilsen Hjulstad, født ca. 1845 og Olava Amanda Tollefsen, Født ca. 1847. Kan det være henne? Jeg tror det.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Spennende! Jeg har nemlig slekt i Nordland som heter Hjulstad og er fra samme område. Ha en god Pinse!Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

God Pinse til alle!! For at det ikke skal misforsåes dette med Joleik sin datter som jeg var hjemme hos da jeg fikk hilse på Joleik, hennes far. Grunnen til at hun inviterte meg hjem til seg på kaffe var nok at jeg den gang solgte et leksikon som hette 'Kvinnens verden' og som mange av de som arbeidet på sykehuset hadde kjøpt. Jeg pleide å levere bøkene personlig.Det er så irriterende at jeg ikke skal huske hva hun hette!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Almveig; JØLSTERAlvdis; FLORØ.Magnhild: FLORØ.Ingjerd: FLORØ.Kjelrun: BERGEN.Olaug: FØRDE.Eilin: FLORØ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha for det, Anfrid. Det tyder på at hun bor på samme plass'Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Det var nok ikke Kjelrun. Men det er jo slett ikke sikkert at hun ble i Bergen. Og ikke vet jeg jo heller om hun lever, om hun flyttet fra Bergen og ble gift andre steder. Sansynligvis må jeg bare glemme det hele!??Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Da vi satt på rommet til datteren opplevde jeg Joleik som en person som virkelig hadde humor. Han fortalte meg en historie, men jeg var usikker på om det var sant det han fortalte. Han fotalte at en gang da han slo gress så gikk han naken å slo for det var for varmt å ha klær på seg. Han merket da at det var en person som sto i skogkanten, men som ikke kom lenger. Da ropte han: 'Er du normann så kan du trygt komme fram!' Den gang var jeg nok for ung og besjeden til å spørre om det virkelig var sant. Jeg får si som de pleide å si i Nordland: 'Jeg selger den for det eg kjøpte han for.' Han var i alle fall en lokandes kar!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.