Gå til innhold
Arkivverket

[#70160] Karen Steen bostt før 1756 i Fosnes, senere Rødøy


Gjest Steinar Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Olsen

HeiDenne Karen Steen var ført gift med en Ole og så med en Elling. Hun bodde før hun kom til Rødøy trolig på gården Dun i Fosnes. Sønnen Rasmus Olsen, har jeg fått opplyst var der før han og flyttet til Rødøy. Hun flyttet nordover sammen med presten Ole Holst prest i Fosnes ca 1740 - ca 1756.Har litt problemer å finne noe siden kirkeboken for Fosnes ser ut til å mangle for denne perioden.Er det noen som vet noe om Karen og hvem hennes to ektefeller er. Finnes det skifter i dette området?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det eneste jeg i farta finner, er at det er skifte etter Karen Steen på Rødøen i Rødøy i 1761. Følgende barn er da nevnt: Rasmus Olsen Dun, Ole Ellingsen og Helle Ellingsdatter.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiRødøy delen har jeg, men Trøndlag perioden av hennes liv er det litt verre med.Finnnes det ikke oversikt over skifter i Trøndelag fra den perioden, vet jo om K. Bugges samling i NST fra Trondheim, men hva med resten av Trøndelag?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Er ikke sikker på om Fosnes gikk under Namdal, men jeg tror det. Skiftene for Namdal prosti er mikrofilmet, og er å finne på mikrofilm HF-2053. Denne mikrofilmen inneholder skifteprotokller for årene 1705-1728, 1733-1759 og 1761-1815.Du spør om resten av Trøndelag også, og jeg holder på å skrive av arvinger i skifter for Frosta/Åsen 1689-1701, 1728-1823. Har til nå kommet til 1749, og har planer om å ta andre prestegjeld i Stjør-Verdal senere(Skogn/Levanger, Stjørdal, Leksvik og Selbu i første omgang). Dette vil jo ta tid, og med en amatør som meg som jobber med det er det ikke klart til å legges ut noe internett de nærmeste årene iallefall. Jeg kan likevel slå opp for andre i det jeg etterhvert har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis Fosnes skulle være under Sør-Trøndelag kan en søke i basen til Sør-Trøndelag fylkesbibliotek. Da kommer det opp oversikt over hva som er mikrofilmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Fosnes tilhører Nord-Trøndelag, og fra 1751 finner man kirkeboka her på digitalarkivet under 'skanna kyrkjebøker', men er litt usikker på kirkebøkene før 1751. Gården Dun/Duun i Fosnes, ligger på øya Jøa utenfor Namsos.MvH Inge Hildrum Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiifølge Terje Pedersen på tema 70071 var Rasmus Olsen på gården Dun og halvbroren Ole Ellingsen i Flatanger i 1761. Rasmus var omreisende skomaker, og var og i Ranen noe før dette. ifølge dette er Rasmus f. ca 1727Har leita en del i kirkeboken for Fosnes, men har vel sett på galt år. Problemet er vel om Karen Steen bodde i Fosnes på gjeldene tidspunkt.Er det noen som har Ekstraskatten fra 176? for Flatanger kanskje han står der.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

I manntallet 1769 for Rødøy er det en Rasmus Olsen på Segelfore - skomaker, 40 år gammel. Fødested er ikke oppført, men det kan jo være Karens sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heitenkte egentlig på Ole Ellingsen og Helle Ellingsdtr Kan det være denne Ole som er aktuel tro LenkeHelle er tydeligvis død før 1801, finner henne ikke på 1801 ft.Går ut fra at Terje ville ha tatt med opplysninger om henne hvis hun og Rasmus var i Rødøy samtidig. Hun bor nok i Flatanger/Fosnes til hun dør, men når og hvilken gård tro.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.