Gå til innhold
Arkivverket

[#70162] Mysteriet Martin Toreson, født hvor i Sverige 1873-74?


Gjest Magne Godberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Godberg

Hei, jeg har et spm. som jeg lurer på om tidens tann etter noen år kan løse. Det gjelder min oldefar, Martin Toresøn (ulike skrivemåter) som ble født i 1873-74 i Sverige.Han kom etterhvert til Norge, men som man kan se i temaene 25188, 25108, 25080, 10362 og 5987, har jeg og flere andre ikke kommet nærmere noe svar på hvor Martin ble født. Det er faktisk litt frustrerende at vi ikke kan knekke dette.Hans datter, min bestemor, lever enda og nærmer seg 96. Men hun vet heller ikke hvor han ble født. Det ville vært fint å fortelle henne hvor Martin ble født.Martins mor het Anne Charlotte Andersdotter og var f. enten 1844 eller 1849. Hennes far het Anders Storm. Martins foreldre var ikke gift, men hans far het etter alt å dømme Tore Madsen. Tore var bla. sjømann.Anne giftet seg i Skjeberg 1882 med Ole Kr. Olavesen. Med ham fikk hun flere barn.Er det noen som har noen gode tips til hvordan man kan finne Martins fødested?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei MagneKan du skrive ned et sammendrag fra alle debattene om hva du vet og hva du er usikker på.Det 'burde' jo være mulig å finne Martin. Bl.a. burde han jo være med i noen tellinger.Hvis du har kjennskap til søsken/barn så ta med det også. Martin kom til Norge, men kjenner du til søsken f.eks som også kom ? Eller hva med foreldrene.Nei skal ikke fortsette å spørre, men om du lager et sammendrag/resyme, så er det lettere å sette seg inn i det.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Det skal jeg gjøre, Anne Lene. Han finnes i norske tellinger og kirkebøker, men ingen steder står det hvor han er født. Kommer tibake med mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Først, tusen takk for interessen din, Anne Lene!Her er Martin Toresøn med stefar og halvsøsken i 1900, på Rønnildhaugen i Skjeberg:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f00115&gardpostnr=499&personpostnr=3333&merk=3333#ovre>LenkeHer er samme gård i 1875. Martins stefar Ole Christians far Olaus Mathisen er født i Sverige. Kan han ha en forbindelse til en av Martins foreldre?LenkeHer bor Olaves Mathis. på Botsmyhr i 1865LenkeI disse diskusjonenen har vi forsøkt å finne frem til Olaus i Sverige. Vi har noen spor, men har ikke funnet ham definitivt:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Nei det er ikke alltid man har all verden å gå på. Sånn er det jo.Om jeg forstår deg rett så er foreldrene til Martin Toreson: Anna Charlotta Andersdotter og Tore Madsen. Skal jeg driste meg til en gjetting så er det Madsen i Norge, i Sverige kan det absolutt ha vært mattsson el.l.Du har også skrevet at Anna Charlotte Andersd er født i 1844 eller 1849 og at hennes far igjen er Anders StormSå dermed er det faktisk Anna Charlotte det finnes mest kjent om i Sverige, og kanskje det er via henne man skal forsøke å finne hennes sønn Martin. ?I tellingen for Sverige 1880 finnes det 4 personer som er i en alder at de kan være far til Anna Charlotte:1) f 1815 Norum Göteborg og Bohus län2) f 1808 Långaryd, halland3) 1818 Husie, Malmøhus4) f 1804 Jällby, ÄlfsborgStorm er nok et soldatnavn skulle jeg tippe. Mener i farten at disse personene var f.d.soldater, men det er jo ikke sikkert at hennes far levde i 1880.Det skulle være rimelig greit å følge disse 4 og se om noen av dem fikk en datter Anna Charlotta, for så å følge henne. Jeg kan gjerne forsøke (om de aktuelle kilder er tilgjengelige.)Du har jo lett etter familien lenge, så du gir meg kanskje noen dager på det ? Det er meldt så fint vær i pinsen, at det blir nok da litt mindre pc og litt mer ute. Men, jeg tar gjerne litt morgen og kveld.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Så snill du er. Er veldig takknemlig for all hjelp, uansett i hvilken form eller hvor lang tid det tar.Hvilke kilder er det du følger da?Du har forstått forholdene personene imellom. Synes planen din høres god ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Magne. Jeg bruker i hovedsak kirkebøker/husforhør, og følger de år for år.Den første på listen tror jeg vi kan se bort fra. Han har jeg fulgt et stykke nå.Et spørsmål. Nå har ikke jeg lest de andre debattene inngående. Er det lett etter Martin/Olaus som innflyttet til Skjeberg ? Et funn der hadde jo vært supert.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Fra tidligere tema:'Østfold historielags 'svenskedatabase' finner en Olaus Matson 24 år innflyttet til Skjeberg 20 06 1843. Fødselsdato ikke oppgitt, kun alder, og dette skulle vel tilsi at han er født ca. 1819. Han er innflyttet fra Näsinge i Bohuslän.Han hadde med en attest datert 12.05.43.Hans yrke var tjener.Oppholdssted oppgis til Rønnildhaugen hvor han også oppholdt seg i 1848 ved gifte med Berthe Olsdatter. I innflyttingslistene oppgis det dessuten ikke at han kommer fra Næsinge i Bohuslän, kun Næsinge i Sverige.Det opplyses heller ikke mer enn at han er født i Sverige i 1820 ved hans begravelse den 08.08.1886 i Skjeberg Kirke. Han døde den 04.08. av Vattersot på v. Sandbæk.Olaus Mathisen f. 1820 Næsing S. Odal P. Sverige (kilde 1875-tellingen Skjeberg hvor han er nr. 2205)Ved Olaves gifte i Skjeberg i 1848 ble hans fars navn oppgitt til Matis Olsen.Her er det en lang diskusjon om hvor Olaus ble født i Sverige.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg har faktisk ikke funnet Olaus utflyttet fra Näsinge i 1843, og da har jeg sjekket 1842 og 1844 også, ikke der heller.Har sjekket fødte i Näsinge 1819-1821 og kan ikke finne Olaus født der, men han bør ikke være født der, selv om han flyttet til Norge derfra. Men, det var jo en mulighet da....Det er ikke alltid så enkelt å finne hva man søker jo. Kan sjekke forsamlinger som Hogdal, Skee bl.a i tilfelle det er der han er ført inn.Har tatt en rask titt i husforhøret for Näsinge som dekker 1843 og kan ikke se han der, men der kan jeg veldig godt ha oversett noe.Skal lete mer, men skal bort i dag, så jeg vet ikke hvor mye jeg får gjort i dag.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg har ikke glemt Martin Toresson, men leter litt flere steder i tilfelle det gir noe å gå på. Det vi da kjenner mest om er jo nettopp Olaus Matson og Martin Toresons mor. Forsøker litt rundt disse 2.Martin Toresson. Det låter så usvenskt, er det litt omskrevet i Norge tro ? Kan fornavnet ha vært Mattis el.l ?Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei!Ad Martin: Rent hypotetisk kan fornavnet ha vært omskrevet. Jeg vil ikke utelukke noe på dette tidspunktet.Imidlertid sier alle kildene at han heter Martin. Det samme sier bestemor.Når det gjelder Olaus, er også han en tøff nøtt å knekke. I den lenken jeg refererte til, er det en gjennomgang av flere mulige kandidater. Ingen ble imidlertid bekreftet. Ikke helt lett dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Det med navnet var bare en løs tanke. Uansett slike navnevariasjoner har man jo alltid i bakhodet.Det er jamen ikke mye å finne her, og når jeg ser på all diskusjonen rundt disse folka dine i tidligere innlegg, så er det vel ikke noe som tilsier at jeg skal finne de fort.I innlegg 25108 fremkommer det en Olaus martinsen f 8/2-1820 i Lommeland. Har en følelse av at det er en kandidat du kan se bort ifra.I den svenske tellingen 1880 finner jeg flg: Olaus Mathesson f 1820 Lommeland, som bor på Mostorp i Lommeland, er alene og frånskild. Så da er han i allefall ikke i Norge.I samme debatt fremkommer det også en Olaus Mathisson f 1821 i Skee, og du referer til noen gid numre på genline.Denne Olaus har jeg gjenfunnet i husforhør på Hogane u/Øvre Solberga i Skee 1818-1825 side 121, familien er slik:Matthis Olsson f 24/9-1785Martha Olsdotter 19/10-1799Barna: Olaus 1/8-1821Anna Brita 6/4-1824Det står noen kommentarer her som jeg ikke tyder. Det kan ha noe med flytting å gjøre, for i det neste husforhør finner jeg ikke familien på plassen.Dermed er det foreløpig noen små år som Olaus er borte fra meg, så jeg klarer ikke å stadfeste at det evt var den Olaus som flytter til Norge. Men, skal lete litt mer etter han.For å komme tilbake til Martin Toreson og hans mor Anna Carhlotte Andersdotter, så er det enda mindre å finne.Så finnes det noen sjeler her med gode ideer så er jo det fint.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Ja, dette er dessverre litt av en nøtt. Mange har prøvd mye, uten å finne de rette personene. Jeg synes din ide med de fire Anders Storm'ene var god.M!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Jag har sökt på Odal församling i SVARs geografiska sökning och för då upp Blomskog och Silbodal i Värmland, Offerdal i Jämtland och Vårvik i Älvsborg. Har också tittat i födelseboken 1844/1849 efter Anna Charlotta men inte hittat henne där. Ingen Anders Storm heller. Fast det var väl förstås Olaus Matsson jag borde ha letat efter där i första hand. Kvällen var sen och jag var inte så koncentrerad.Undrar S. Odal kan det betyda Sör-Odal? Finns någon ort där som heter Näsing eller liknande?I en annan sökning, som jag nu inte kommer ihåg om det var i dis eller scangen, fick jag upp Tore Mattsson från Nogersund, Mjällby, Blekinge. Han föddes 1832 och fadern heter Jöns Mattsson och familjen finns i husförhöret 1830-1835 sidan 209 (gid 1768.24.31100). Jag har ännu inte hunnit följa Tore och se om han blir sjöman och ev kan vara den efterlyste. Vet inte om det är idé att följa det spåret?Med vänlig hälsning Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Kjære Ulla, takk for innlegget ditt.Faktisk har bestemor nevnt at Martin kan ha vært fra de sydelige områder rundt Malmø hvor du skriver fra. Kanskje Tore begav seg til sjøfarten i Malmø etterhvert?Tror det kan være smart å følge Tore videre. Hvor mange kan det ha vært som hadde navnekombinasjonen Tore Mattson (ulike skrivemåter) på denne tiden? Hva tror du?Kan det være Näsinge i Sverige det gjelder? Se:Lenke församling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Lenken fungerte visst ikke. Flaut også med skrivefeilen over...Ad lenken: Mente Näsinge församling Västra Götalands län (SCB-kod: 148604)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

1840 fanns det 64 personer med namnet Tore Matsson enligt Discount. Det är 0,02% av namnen som finns i Disbyt. 1900 är siffrorna 1316 resp 0,3%. Disbyt täcker ca 40% av alla födda under perioden. Så namnkombinationen är inte så vanlig men inte heller ovanlig.Vad det gäller Näsinge i Västra Götaland har jag uppfattat att många redan har letat där, så jag har inte tittat i dom böckerna. Fortsätter väl lite med fiskare Jöns Matsson pojk i Blekinge så får jag se om det leder någon vart. Med vänlig hälsning Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Rättelse - siffrorna gäller bara förnamnet Tore med olika stavningsvarianter.På 1870-talet är siffrorna för namnet Martin 1683, varav 750 i Göteborg och Bohuslän, och 0,45% av hela Disbyt. /Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Så fint at Ulla også ser på dette. Kanskje du kan komme lenger.I innlegg nr 6 nevnte jeg 4 stk med Anders Storm i en alder slik at de kan være far til Anna Charlotta f. 1844 el 1849. Den første på listen mente jeg i et senere innlegg at vi kunne se bort fra.Jeg har sett litt mer på de 3 andre i dag. De to siste kandidatene på listen tror jeg også kan sees bort fra. Finner ingen datter Anna Charlotta der.Da gjenstår jeg den Anders Storm f 1808 i Långaryd, Halland. Her har jeg ingen formening i det hele tatt. Det var født flere Anders det året i Långaryd, og ingen peker seg ut for meg med en gang som din Anders Storm.Da bør vi nok i såfall ta de resp Anderser i noen år og se om etternavnet Storm dukker opp.Jeg avventer det litt for å se om Ulla har noen gode ideer eller om hun finner noe.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Anne Lene, har du sett denna Lotta som föds 1847 den 2 januari och är dotter till Soldat Anders Storm och Marith Olsdotter i Hjärtum, Älvsborg? (C:5 s187, gid 905.40.96400)Har tittat lite i husförhöret 1845-1850, A1:32, men soldatboställena är inte med i registret och det finns inte heller någon särskild soldatförteckning längst bak i längden. Så det blir att bläddra igenom hela boken och hoppas på tur att man hittar familjen redan i början.Magne, har du möjligen kollat upp denna Lotta förut?Vänliga hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, Ulla!Jeg har ikke sjekket denne Lotta før.Finnes kanskje Marith i 1880-tellingen? Kan det gi en pekepinn på hvor de bor hen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Finner en:Marith Olsdotter Hemförsamling: Sköfde moder Hemort: Wallby Westra Kontrakt: Domprosteriets Norra Län: Älvsborg Födelseår: 1820 Födelseförsamling: Tunge Älvsborgs län Civilstånd: Gift (G) Kön: Kvinna Familjeställning: h. Famstkod: Mor/fru (M) Familj nr: 1 Sida: 30 Rad: 15Gift med Andreas Andersson, f. 1825 i Ale-Skövde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Den Tore Matsson jag nämner i inlägg 15 kan nog avskrivas. Nu har jag följt honom till 1851-1861, och han har då patronymikon Jönsson, är fiskare och gift ca 1855, bor i Mjällby 31. Därifrån flyttar familjen 1857 till Remmeslöv.Vänliga hälsningar Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.