Gå til innhold
Arkivverket

[#70170] Julie Nikoline Jakobsdatter, f. 1883, Hamarøy


Gjest Beate Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Beate Hanssen

Hei!Har kommet over noe som jeg ikke finner helt ut av.Julie Nikoline Jakobsdatter, f. 5 feb 1883, Sørdal, Hamarøy fikk en sønn med enten Olaf Onsøyen, Trondheim, eller ant. broren hans Einar Onsøyen, Trondheim. Barnet het Erling Berg Onsøyen, f. 15 jul 1906, Sørdal, Hamarøy. Men først står det at Olaf er faren, mens der senere er påført at faren het Einar. Hva er rett? Og ble Julie gift med barnefaren?Har funnet noen brev fra 1920-30-tallet, fra Julie til min tippoldemor, som var Julies tante, og da bodde hun i Trondheim, men da brukte hun Skurseth til etternavn.Sønnen Erling bosatt seg etterhvert i San Pedro, Los Angeles, Calefornia/USA, og døde der i 1980.På forhånd Tusen takk visst det er noen som kan hjelpe meg. Er ikke så ofte på nettet for tiden heller.Hilsen Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiTolker det sånn at det er ikke Olaf, men broren Einar som er faren [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3867&idx_id=3867&uid=ny&idx_side=-68>Lenke Tyder det som står i Anmerkninger slik” Oppgivet av Jacob Johannesen, Sørdal, barnemoderens fader. Efter skriftlig erklæring fra moderen er barnets fødselsdag 15/7. Faderens navn er ikke Olaf, men Einar og broder? Moderens stilling allerede 8 aar før barnets fødsel og fremdeles. Ikke tjenestepike men Bufetdame?”Det er vel Julie som er i kokketjeneste på Tranøy i 1900 LenkeJulie og Einar ble i allefall ikke gift, for han giftet seg i 1910 med Olga Gjedebo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Hanssen

Hei! Ja det er Julie som er i kokketjeneste på Tranøy i 1900.Da vet jeg i alle fall at Julie ikke ble gift med faren til gutten.Jeg finner ingen med etternavn Skurseth eller lignende i 1900, eller gårder med lignende navn.Men på ett av de brevene står det at hun bodde i Arkitekt Christies gate, og i FT 1900 het den gaten Gartnergaten.Hilsen Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Det bor en Julie Skurseth i Ark. Christies gt. i Trondheim i 1925. Men fødselsåret stemmer ikke med den Julie du nevner: LenkeJulie i 1925 er tydeligvis gift Skurseth.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Hanssen

Hei!Tusen takk for informasjonen. Når fødselsdato og fødested stemmer så er det vel kanskje henne. Og takk for linken, fant noen flere der som jeg har lett etter.Hilsen Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Haugros

Se på denne, en Ingeborg Skurseth døde i Trondheim i 1919 og etterlater seg ektefelle Oluf Skurseth og 5 barn. Se merknad hvor enkemannen meddelte m/attest nytt ekteskap: LenkeDette kan muligens være den samme Oluf fra ft 1925. Jeg har sett litt i kirkebøkene for Trondheim og har hittil ikke funnet noen ny ekteskapsinngåelse for Oluf, ei heller for Julia Jakobsdatter.Mvh Randi Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Hanssen

Hei!Tusen hjertelig takk for hjelpen.Jeg var ikke kommet lengre enn til kirkeboken for 1911, og var ikke sikker på om jeg lette på rett plass en gang.Men hvorfor i all verden har de ikke skrevet hele navnet til fedrene da? Rart at de har skrevet at hun var født i 1893, og ikke 1883 når fødselsdatoen stemmer.Hilsen Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Hanssen

Hei!I noen av brevene var det snakk i at de (fam Skurseth) skulle emigrere til Argentina, evnt USA. Dette var ca 1930-1932. Har ikke funnet brev fra Julie etter dette, hverken fra Norge eller utlandet. (Har heller ikke funnet noen av dem som døde.)Er det mulig å finne ut av dette?Hilsen Beate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.