Gå til innhold
Arkivverket

[#70179] Tosten Pedersen og kone ?, Gausdal 1820-30


Gjest Øivind H Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Øivind H Thingvold

En av mine tipp-oldemødre het Ranvig Tostensdatter, født 15.3.1824 i Gausdal. Foreldre var Tosten Pedersen og Sigrid Olsdatter, Ranvig er ikke angitt som uekte. Jeg finner bare en Tosten i Gausdal som kan være aktuell og han ble gift med Kari Olsdatter 30.5.1821. De to bodde da på henholdsvis Surenflødteie og Surenflødt. Tosten ble døpt 17.12.1794. Noe giftermål mellom Tosten og Sigrid finner jeg ikke, hverken i Gausdal eller naboprestegjeldene. Navnet Sigrid går igjen blandt etterkommerne, men ikke Kari.Spørsmål: Har jeg riktig Tosten? Hvem var Sigrid og/eller Kari Olsdatter? Er Kari muligens feilskrift ved giftermålet? Jeg finner ingen ytterligere data på Kari/Sigrid.Forøvrig ble Ranvig gift med Engebret Paulsen fra Sødorp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torodd Kinn

Eg trur det er tale om to ulike Torstein Pedersson.Som du seier, budde TP og Kari Olsdtr. på Surnfløtt (-bakken) då dei gifta seg: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9289&idx_id=9289&uid=ny&idx_side=-184>LenkeDette paret fekk ein son Peder i 1822: Permanent sidelenke: LenkeDå budde dei på Surnfløttbakken.Dei fekk òg ein son Ole i 1827: Permanent bildelenke: LenkeDå budde dei på Surnfløtteie.Rannveig Torsteinsdtr. var fødd på Bakkum (Lillebakken): Permanent sidelenke: LenkeVed konfirmasjonen i 1839 er det sagt at ho bur same stad: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Dåpen til Ranei,født 15 mars 1824, Lillebakkum: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8944&idx_id=8944&uid=ny&idx_side=-20>Lenke En bror Ole,født 15 aug 1813,Lillebakkum: LenkeKaren ,født 8 jan 1815,Lillebakkum: LenkeMarthe,født 15 sept 1818,Lillebakkum: LenkeIngebor,født 6 fe 1822,Lillebakkum: LenkeForeldrene,Torsten Pedersen Lillebakkum og Sigrid Olsdatter Kleven giftet seg 12 juni 1813: LenkeRanei Tostensdatter Lillebakkum og Engebret Paulsen giftet seg 14 juni 1847(høyre side) LenkeRanei's søster Ingeborg ,giftet seg også 14 juni 1847(venstre side9:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind H Thingvold

Mange takk til begge to. Jeg har lest kirkebøkene opp og ned, men øynene gikk vel i kryss til slutt. Vennlig hilsen Øivind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.