Gå til innhold
Arkivverket

[#70182] Johan Hermansen, født ca. 1894; barbersvenn i Fredrikstad 1913


Gjest Jens Petter Nielsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jens Petter Nielsen

Er det noen som kjenner opphav og skjebne til ovennevnte Johan Hermansen? Han var far til et 'uekte' barn, Arthur Sigvard Arlington, født 12/12-1913 i Vestre Fredrikstad. Yrket var da barbersvenn, og bostedet Bryggeriv. 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Vet ikke hvor nær fødselåret din etterlyste var, men eneste jeg fant i 1900-tellingen med et liknende navn , var denne karen? LenkeOm det er rette mann , så har du han hos foreldre her i alle fall?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det finnes et par mulige kandidater til den ukjente fader. Hva med denne karen fra Rygge? Lenke Ikke så langt unna Fredrikstad? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig Moss er litt for langt unna? LenkeEllers finnes det en Johannes Hermansen i Onsøy , også i mulig alder.Har ikke funnet noe under Dis gravminner , som klargjør saken?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Nielsen

Hei, og takk for raskt svar!Joda, jeg har kikket litt i folketellingen for 1900; men, det er vel ingen kandidater som skiller seg klart ut. Fødeselsåret 1894 er hentet fra kirkeboken, da det 'uekte' barnet ble døpt. Det kan jo imidlertid være noe usikkert, siden vi ikke vet hva barnemoren egentlig visste om barnefarens alder (hvis han da ikke møtte selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Bø

Jens, På slektsforum spørres det om samme barnefødsel:LenkeNå er det ikke mulig å lese utfra det opprinnelige spørsmålet om hvilken person, ( barnet, moren eller faren) som eventuelt er hovedfokus for spørsmålsstiller, men det kan jo være at vedkommende har funnet ut noe i løpet av det året som har gått siden spørsmålet har blitt stilt.Ved barn født utenfor ekteskap ( antar de ikke ble siden gift?) er det vel også en mulighet for å finne ut i andre offentlige papirer litt om foreldrene. Som eventuelle bidrag etc?Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Nielsen

Hei, Nina!Vedkommende som har lagt inn spørsmålet på 'Slektsforum' vet dessverre ikke noe mer. Jeg har også sjekket bidragssaker, uten at det har gitt noe resultat. Barnet ble senere adoptert bort til besteforeldrene (morens foreldre), men disse papirene er sperret hos Fylkesmannen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Bø

Det var jo synd.Har du gjennomgått kirkebøker for Fredrikstad med fødsler fra 1894? Slik at du eventuelt har utelukket at han har vokst opp der?Det gjelder: Glemmen, Vestre og Østre Fredrikstad.Dersom han har flyttet til Fredrikstad et stykke ut på 1900-tallet mener jeg å huske at politiet overtok føringen for inn-utflyttning fra prestene.(Det er bare for andre å korrigere meg dersom jeg husker feil.)Ettersom han hadde et yrke som barbersvenn (klarte ikke å se hva slags arbeidsbetegnelse han hadde utfra kirkeboken da skriften var litt vanskelig å tyde) så kan det jo være at han er omtalt i en avis eller andre 'lister' i Fredrikstad.Link til Fredrikstad og Omegns Historielag: http://www.historielaget.org/Man vet aldri, kanskje de har noen måter å finne frem på. Var han derimot i Fredrikstad bare tilfeldigvis, vel da er det jo vanskelig å finne frem.Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Petter Nielsen

Hei, Nina!Ja, det er nok en liten 'nøtt' dette. Jeg skal sjekke om det finnes eventuelle politiprotokoller i forbindelse med innflyttingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.